شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶ - Saturday 23 September 2017
کد خبر : 7240
تاریخ انتشار : سه شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۴
- بازدید

توانایی داشتن در بعضی زمینه ها به ضررم شد!

موسیقی پارس – لی لا رضایی: یکی از خوانندگان بدشانس دهه هشتاد «سعید مدرس» بود. او ابتدا آلبومی تحت نام «زندگی» منتشر کرد و پس از آن به خارج از کشور رفت. با همکاری «مونا برزویی» آلبوم دوم خود یعنی «یه اتفاق خوب» را روانه بازار کرد که قطعه «دنیای وارونه» گل سر سبد آن آلبوم بود. مدرس را می توان از جمله اولین تنظیم […]

موسیقی پارس – لی لا رضایی: یکی از خوانندگان بدشانس دهه هشتاد «سعید مدرس» بود. او ابتدا آلبومی تحت نام «زندگی» منتشر کرد و پس از آن به خارج از کشور رفت. با همکاری «مونا برزویی» آلبوم دوم خود یعنی «یه اتفاق خوب» را روانه بازار کرد که قطعه «دنیای وارونه» گل سر سبد آن آلبوم بود.

مدرس را می توان از جمله اولین تنظیم کننده های موفق سبک الکترونیک در ایران دانست که با توجه به محدودیت های آن دوران نتوانست این سبک از موسیقی را در ایران ادامه دهد. حال وی آلبومی با عنوان «ساحل چمخاله» را در دست انتشار دارد که تا انتهای سال ۹۲ آن را وارد بازار خواهد کرد.

اکنون گفتگوی اختصاصی «موسیقی پارس» با سعید مدرس را می توانید در ادامه بخوانید:

پس از انتشار آلبوم «زندگی» در داخل ایران، آلبوم دوم را خارج از کشور منتشر کردید. حال دوباره برای انتشار آلبوم سوم به ایران بازگشتید. این رفت و آمدها کمی عجیب نیست؟

در یک دوره زمانی موزیک ویدئو می ساختم، البته جدای بحث خوانندگی، آهنگسازی و… . همین ساخت ویدئو نمی توانست در پروسه کارهای مجاز قرار بگیرد. بنابراین فکر کردم اگر از ایران بروم اوضاعم بهتر می شود ولی وقتی از کشور خارج شدم نظرم عوض شد و دوباره برگشتم ایران.

پس از اننتشار آلبوم «یه اتفاق خوب» بلافاصله به ایران برگشیتد و یادم هست که گفتید می خواهید بازخورد این آلبوم را در کشور خودتان دریافت کنید. جدای بحث این بازخورد گرفتن از آلبوم به نظرم دلیل دیگری هم داشتید.

تقریباً همزمان با انتشار این آلبوم یا حداکثر یک ماه  پس از انتشار آن بود که به ایران برگشتم. راستش فضای حاکم بر موسیقی آنور آب اصلاً خوب نیست. از مدیران شبکه بگیرید تا مدیران کمپانی های تولید و پخش آثار هنری؛ هیچ کدام استاندارد نیستند و این را تا از نزدیک مشاهده نکنید متوجه آن نمی شوید. در کل سیستم غیر کارشناسانه آنها با سلیقه من جور در نیامد و همین شد که تصمیم به حضور در کشور خودم بگیرم.

آلبوم «یه اتفاق خوب» واقعاً یک اتفاق خوب برای شما بود؟

کمی در این مسائل خرافی هستم. به نظرم نام کارهایم در زندگی شخصی ام بازتاب خواهد داشت. همیشه دوست دارم اسم های مثبت روی کارهایم بگذارم. «یه اتفاق خوب» هم در این قضیه مستثنی نبود.

شما در کنار تحصبلات خود، نقاشی و طراحی هم خوانده اید. اگر اشتباه نکنم زیر نظر استاد پاکباز هم این دوره ها را گذرانده اید. موسیقی و طراحی چه دخلی به هم دارند؟

بله من خارج از دانشگاه نقاشی و طراحی را زیر نظر استاد علیزاده و پاکباز پیگیری کردم. این ابتدا فقط به عنوان علاقه شخصی بود و فکر نمی کردم روزی بخشی از کارم بشود.

از همین هنر در ساخت کلیپ هایتان هم استفاده کردید. البته در این سبک اولین نبودید ولی قطعاً یکی از معروف ترین ها شدید.

من سالها کار نقاشی و طراحی انجام داده بودم. به یک جایی رسیدم که هماهنگی جالبی میان موسیقی و نقاشی پیدا کردم، همین باعث شد که به دنبال ساخت این سبک موزیک ویدئو بروم.

برسیم به سبک کاری شما در موسیق؛ فکر کنم از جمله اولین افرادی بودید که در ایران شروع به قعالیت در سبک موسیقی الکترونیک کردید. البته گویا برخی رفتارهای دوگانه باعث شد که برخی هم نسلان شما در این سبک ادامه فعالیت بدهند ولی شما …

بگذارید این سوالتان را جور دیگری جواب دهم. شاید این جمله من کمی عجیب باشد ولی اگر در بعضی زمینه ها توانایی داشته باشید به ضررتان تمام می شود. مثلاً بنده در یک برهه زمانی آلبومی منتشر کردم که سلیقه عموم مردم آن موسیقی را دوست نداشت. حتی ما مجوز ارشاد هم گرفتیم ولی وقتی آن را کمپانی پخش بردم، مدیر آن کمپانی به من گفت که این کارها را دوست دارم ولی فروش خوبی نخواهد داشت چون مردم هنوز با این سبک موسیقی ارتباط برقرار نکرده اند. همچنین ممنوعیت شبکه های ماهواره ای هنوز مشخص نبود. حتی یک شبکه مجوز یک ساله داشت. بعد از اینکه چند کار بنده که کلیپ شده بود با استقبال خوبی مواجه شد، بسیاری برای ساخت کلیپ به سراغ من آمدند و ساخت همان کلیپ ها در نهایت باعث ممنوع الکاری من شد. اینجاست که می گویم اگر طراحی و ساخت کلیپ بلد نبودم به این مشکلات دچار نمی شدم. البته در رابطه با سبک کاری هم آن زمان محدودیت هایی وجود داشت که خب خوشبختانه آن مسائل برطرف شده است.

بحث به کلیپ رسید، به نظرم جا دارد از ترانه های خانم «مونا برزویی» هم یاد کنیم که تصویر سازی خوبی برای مخاطب انجام می داد. در آلبوم جدید هم با ایشان همکاری داشته اید؟

بله قطعاً همینطور است ولی در آلبوم جدید قسمت نشد که با هم همکاری داشته باشیم. خانم برزویی تنها با بنده به عنوان ترانه سرا فول آلبومی کار کردند. در آلبوم «ساحل چمخاله» نیز با علیرضا عبدالهی، نیلوفر لاری پور و رویا شکیب همکاری داشته ام.

تولید این آلبوم چه مقدار زمان برد؟

تولید آلبوم چیزی حدود دو سال و نیم الی سه سال طول کشید.

خود قطعه «ساحل چمخاله» به نظر می آید روایت گر یک خاطره باشد.

بله ولی بیشتر تصویر سازی هست و حال و هوای خاصی دارد، این قطعه یک حس نوستالژیک را به مخاطب القا می کند.

عموم مردم شما را با قطعه «دنیای وارونه» می شناسند. این قطعه به نوعی شناسنامه کاری شما شده است. در آلبوم جدید قطعه ای دارید که بتواند این ذهنیت را کمی تغییر دهد؟ پیش از جواب دادن هم این را اضافه کنم که اصلاً قبول ندارم که نمیشه هیت شدن یک کار را پیش بینی کرد. چون سازنده اثر در طول زمان ساخت اثر قطعاً مبه میزان موفقیت آن پی خواهد برد.

در این مورد نمیشه واقعاً دقیق حرفی زد. وقتی داشتم «دنیای وارونه» را می ساختم، کار را دوست داشتم ولی نمی دانستم قرار است چه بلایی سر این کار بیاید. در این آلبوم به خود قطعه «ساحل چمخاله» حس بسیار خوبی دارم. کم پیش می آید موسیقی ای بسازم که همه جوره خودم را ارضا کند ولی این اتفاق سر این قطعه اتفاق افتاد و فکر کنم هر یکی دو سال یک بار بشود همچین کاری ساخت.

گویا شما علاقه ای هم به سازهای زنده ندارید.

بیشتر فضاسازی ها را با موسیقی الکترونیک انجام می دهم. البته در این آلبوم چند ساز زنده هم استفاده کرده ام و در یکی از کارها بابک ریاحی چور بیس زده است.

برای پایان مصاحبه می خواهم موضوع پر بحث روزهای اخیر را پیش بکشم. زمان نسبتاً زیادی طول کشید تا مجوز آلبوم را بگیرید ولی چندیست روند صدور مجوز برای خواننده های به اصطلاح زیرزمین تسریع شده است. همین موضوع صدای اعتراض برخی قدیمی ترها را در آورده است. نظر شما در این رابطه چیست؟

به نظرم این قضیه تسریع در صدور مجوزها باعث داغ تر شدن بازار موسیقی پاپ می شود. این باعث می شود آنهایی که با ماهواره ها فعالیت می کنند به سوی موسیقی مجاز بیایند. هرچه تعداد خواننده های محبوب بیشتر باشد بالطبع سطح کیفی کارها هم بالا می رود.

کاملاً موافق حرفتان هستم ولی خب امثال شما از چیزی به اسم جادوی تصویر استفاده کرده اید که خوانندگان مجاز از آن بی بهره بودند. فکر کنم دلیل اصلی این اعتراض ها همین باشد.

کسانی که این مدلی نظر می دهند از محرومیت هایی که یک خواننده غیر مجاز می کشد تا مجاز شود را نمی دانند. من به این افراد پیشنهاد می کنم به فکر رانندگی خودشان باشند (با خنده). ببینید اگر به این موضوع دقیق تر نگاه کنیم ماهواره ها طی سالهای گذشته خواننده های سوپر استار زیادی را معرفی نکرده اند و این یعنی فقط تصویر نیست که باعث موفقیت می شود. هرچند امیدوارم بستری فراهم شود تا بچه هایی که کلیپ مجاز می سازند بتوانند این این آثار را از رسانه های داخلی منتشر کنند.

منبع: اختصاصی موسیقی پارس

منابع : ناموجود
نویسندگان : ناموجود
چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
انتشار یافته : ۱۷ در انتظار بررسی : 89
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

saeid سه شنبه , ۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۶

ممنون از مصاحبه خوبتون
به نظرم سعید مدرس خیلی بهتر از امثال سیروان هست که هنوز به حقش نرسیده
با ارزوی موفقیت برای ایشون

سارا سه شنبه , ۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۷

به فکر رانندگی خودتون باشید :)))))
این تیکه عالی بود

نریمان رضازاده سه شنبه , ۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۸

بسیار خوب بود. حرفاش حرف حقه
خیلی هم انسان با شخصیتی هستند ایشون
منتظر ساحل چمخاله هستیم

محمدرضا سه شنبه , ۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۰

به جز دنیای وارووونه کار قشنگ زیاد نداره
بعید میدونم موفق بشه

سعید حبیبی سه شنبه , ۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۱

یه انتقاد:
جوابهای سعید مدرس خیلی محافظه کارانه و کوتاه بود
ولی در کل مصاحبه خوبی بود

حمید سه شنبه , ۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۲

بدون شک آلبومش میترکونه
بی صبرانه منتظریم

پریا جمعه , ۱۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۸:۱۲

آقا!!!
شما حتی در حدی نیستی که در مورد رانندگی اون شخص نظر بدی .
حد خودتو بدون.

پگاه جمعه , ۱۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۸:۱۵

یه بازیکن گل کوچیک کوچه خیابون در مورد بازیکن تیم ملی نظر نمیده!!!!!!

پیمان جمعه , ۱۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۵

ای کاش تو این مدت نسبتا زیاد، کار سینگل از ایشون میشنیدیم…

نسيم دوشنبه , ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۰:۳۵

به نظرم امثال حامى ها چون موزیکشون بازار نداره ، میخوان به بهانه انتقاد از خواننده هاى مورد علاقه مردم هم که شده, خودشون رو مطرح کنند ! نباید به شعور مردم توهین کرد چرا که مردم شعور و زیبایى شناسى دارند و موزیک خوب رو از بد تشخیص میدن و گول نمیخورن، بماند که ویدئو هاى سعید مدرس در جاى خودش تحسین برانگیز بودند.

پگاه سه شنبه , ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۴

بله شعور مردم رو در انتخاب تیتراز در برنامه ساعت ۲۵ دیدیم !در حضور وطن سالار عقیلی و چند کار خوب از علیرضا قربانی وچند کار بی نظیر از محمد اصفهانی حمید عسکری!!!!! اول شد .آفرین به این مردم با این سطح شعور وسلیقه.

نسيم پنج شنبه , ۱۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۰

یعنى مردم باید مطابق با نظر شما راى بدن تا با شعور باشند! نادرسته حرفتون پگاه جان!

کاوه جمعه , ۱۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۵:۰۶

منظورتون از بازیکن تیم ملی همون آقایی هست که یک آلبوم خانم گوگوش رو بازخوانی کرده؟!
ضمنا با این حرف ها و تخریب خواننده های محبوبی مثل جناب سعید مدرس ، خواننده های رو به افول بازار پیدا نمی کنند.
این آقایون در حد نام هنرمند نیستند…

پگاه یکشنبه , ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۹:۲۰

نه عزیزم مردم باید به موسیقی استاندارد یا نزدیک به استاندارد رای بدند وقتی به موسیقی رای میدند که نه از لحاظ ترانه ،نه صدا ونه تنظیم در حد استانداردی نیست یعنی سلیقه مردم به شدت نزول کرده.

مافی جمعه , ۲۲ فروردین ۱۳۹۳ - ۹:۵۳

میپرسن خوب باید جواب بده بنده خدا دیگه ! ما دوستش داریم. به علایق دیگرام احترام بزارید .

مافی جمعه , ۲۲ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۰

باشه . شاید شما در زمینه موسیقی دستی داشته باشی و موسیقی خوب و بد رو تشخیص بدی. ولی برای من نویی همین که تو این دنیای پر آشوب آهنگی آرام بخش باشه و شعر معقولی داشته باشه کافیه.از موسیقی باید لذت برد. نمیشه با معادله های ریاضی خوب و بد بودنش رو محاسبه کنی !

حمیدرضا یکشنبه , ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۶

خانم ممکنه بپرسم شما فازت چیه!!چرا جو بیخود میدی؟عجب!