اخبار داغ :

در سال جدید اجرای بین المللی ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک تهران برگزار می شود

موسیقی پارس: «علی‌اکبر صفی‌پور» مدیر عامل بنیاد رودکی در نشست خبری خود که در چهارشنبه ۲۵ اسفند سال جاری در تالار وحدت برگزار شد؛ در رابطه با فعالیت های انجام شده در سال جاری و همچنین برنامه ریزی هایی که در سال ۹۶ عملی خواهد شد، توضیحاتی را ارائه داد.

علی‌اکبر صفی‌پور در خصوص آغاز فعالیت خود در بنیاد رودکی گفت: زمانی که اوایل تیر ماه ۱۳۹۵ به بنیاد رودکی رفتم، ارکسترها تعطیل بود و بیمه و حقوق نوازندگان ارکسترها عقب افتاده بود. حال پس از ۹ماه که از حضورم گذشته است؛ هر دو ارکستر فعالیت رسمی‌شان را انجام می‌دهند. ۱۳۲ نوازنده در ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی عضو هستند و حقوق و بیمه‌شان به موقع پرداخت می‌شود.
در هفته‌های گذشته بخشی از اجراهای استانی ارکسترها هم انجام شد و ارکستر سمفونیک با حضور در چند شهرجنوبی ایران به اجرای برنامه پرداخت. ارکستر ملی نیز در خرم‌آباد به روی صحنه رفت. برنامه ریزی کرده ایم تا در سال جدید ارکسترها به تمام استان‌های کشور سفر کنند. معتقدم امکانات تهران به تمام کشور تعلق دارد و مردمان دیگر استان‌ها هم باید بتوانند از این امکانات بهره ببرند.
همچنین در نظر داریم تا در سال جدید اجراهای بین المللی ارکسترها را افزایش دهیم. در حال حاضر نیز با هند، ترکیه، آلمان و ایتالیا تفاهم نامه‌هایی امضا کرده‌ایم و به طور حتم هر دو ارکستر ما در سال آینده اجراهای بین المللی خواهند داشت.
وی در ادامه افزود: یکی از مهمترین اقدام‌های ما در سال جاری تنظیم سندی استراتژیک برای بنیاد است. در این سند ماموریت‌ها را مشخص کرده‌ایم و برنامه‌های مختلفی در آن تعریف شده است.
او در رابطه با اجراها در تالار وحدت گفت: ترتیب داده‌ایم که هنرمندان درخواست‌های خود را برای اجرا در تالار وحدت از طریق سامانه‌ ما انجام دهند تا با این کار درخواست‌ها معلوم باشد و دیگر شائبه‌ای مبنی بر وجودِ مافیا در این زمینه وجود نداشته باشد.
وی در ادامه اضافه کرد: باید به سمت تولید آثار فاخر برویم. سال ۹۶ شاهد حضور بنیاد رودکی در تولید موسیقی و تئاتر خواهیم بود. در بخش موسیقی قطعه‌هایی برای ارکسترها سفارش می‌دهیم و البته آثاری که بتواند موسیقی ایرانی را به بهترین شکل ارائه کند؛ حمایت می‌کنیم. احتمال دارد به سمتِ تولید آلبوم‌های موسیقی هم برویم.
او بیان داشت: بیشترین فروش ما متعلق به تئاتر «می سی سی پی» بود که در نهایت یک میلیارد و ۷٠٠ میلیون تومان فروش داشت.
صفی‌پور تصریح کرد:‌ در سال ۹۶ ارکستر سازهای ایرانی را تاسیس می‌کنیم. برای اولین بار در تاریخ کشور ارکسترهای ملی و سمفونیک صاحب ردیف بودجه شدند. با این اتفاق و دائمی شدن بودجه‌ ارکسترها، دیگر شاهد تعطیلی ارکسترها نخواهیم بود و دیگر مسئولان مختلف نمی‌توانند به صورت سلیقه‌ای با ارکسترها برخورد کنند. از سال آینده کتاب برنامه‌ سالانه ارکستر نیز منتشر می‌شود.
او درباره‌ حضور گروه‌ها و خوانندگانِ سطح پایین در تالار وحدت گفت: این گرایش بنیاد نیست بلکه فشارهای بیرون است. در طول دهه های اخیر سالن‌های استاندارد موسیقی و تئاتر نساخته‌ایم و اکنون تمام فشارها به سمت تالار وحدت است؛ چرا که تنها سالن استاندارد کشور می باشد که ۵٠ سال پیش ساخته شده است. البته در سال‌های گذشته سالن‌هایی ساخته‌اند، اما بیشتر همایشی‌اند نه خاصِ موسیقی و تئاتر.
تالار وحدت برای اپرا ساخته شده است. اپرا هم دو وجه موسیقی و تئاتر دارد. بنابراین تالار وحدت می تواند میزبان اجرای کنسرت و نمایش باشد. زمان بندی و سانس ها از قبل برای تالار وجود داشته که در هر روز یک سانس اجرای تئاتر و یک سانس اجرای کنسرت باشد. البته در طول سال در ماه هایی مانند محرم و صفر، برگزاری اجرای موسیقی ممکن نیست؛ اما تئاتر محدودیت‌های مناسبتی برای اجرا، کمتر دارد. به همین دلیل این تصور وجود دارد که تعداد اجرای تئاتر در تالار وحدت بیشتر از موسیقی است. البته باید اعتراف کنم که برخی فشارهای اجتماعی باعث می‌شود که برخی اجراها در تالار وحدت برگزار شود در حالی که شاید استاندارد تالار وحدت را نداشته باشند. اما با این حال تعداد این اجراها محدود است و در مقابل اجراهای زیادی که در طول سال در تالار وحدت برگزار می شود، ناچیز است.
وی بیان داشت: اول تیر ماه سال جاری به بنیاد رودکی آمدم. ۴ ماه اول سال ارکسترها تعطیل بودند. یک ماه پس از آغاز به کارم در بنیاد رودکی با «شهرداد روحانی» به توافق رسیدیم. تا کنون هم ارکستر سمفونیک تهران حدود ۲۴ اجرا در سال ۹۵ داشته است که البته نسبت به سال ۹۴ تعدادش کمتر است. در ارکستر ملی نیز بعد از چند ماه بلاتکلیفی بالاخره «فرهاد فخرالدینی» حاضر به همکاری با ارکستر نشد. اما همین ارکستر ملی با «فریدون شهبازیان» در سال جاری ۶ بار به روی صحنه‌‌ رفت.
همچنین درباره حضور ارکسترها در استان‌ها، اصرار داشتم تا نخستین سفر ارکستر را از زاهدان آغاز کنیم که متاسفانه این امکان فراهم نشد. مطمئن باشید در سال آینده به همه‌ شهرها می‌رویم مگر این که محدودیتی از سوی استان‌ها وجود داشته باشد؛ وگرنه بنیاد رودکی آماده‌ی انجامِ سفر ارکسترها به همه‌جای ایران است.
صفی‌پور در رابطه با مسائل مالی نیز گفت: سالن استانداردی به نام تالار وحدت داریم و در این زمینه با فشارهایی هم روبه‌رو هستیم. از یک طرف گروه‌های هنری که آرزوی اجرا در تالار وحدت را دارند، می‌خواهند در تالار به روی صحنه بروند. از طرفی نیز دلسوزان هنری معتقدند که اجراهای تالار وحدت باید سطح بالایی داشته باشد که به حق هم درست می‌گویند. بزرگان موسیقی ایرانی برای اجرا در تالار وحدت در اولویت ما هستند.
او در ادامه در بخشی از صحبت هایش در مورد بازسازی تالار و مجددا در رابطه با امور مالی گفت:‌ سال ۹۵ پیگیر اعتبارهایی برای ترمیم برج آزادی و بنباد رودکی بودیم که این امر حاصل شد و در سال آینده صندلی‌ها، موکت‌ها و سیستم صوتی تالار ترمیم و بازسازی می‌شود. ما در ترمیم‌های تالار باید ساختار کلی آن را حفظ کنیم به همین دلیل تصمیم گرفتیم که به هیچ وجه صندلی‌ها را تعویض نکنیم و تنها به مرمت و بازسازی آنها بپردازیم. هفتم فروردین نیز موزه تئاتر عروسکی بنیاد رودکی تاسیس می‌شود.
برای ایمنی تالار وحدت هم لیست کاملی از آتش نشانی گرفته‌ایم و در حال رسیدگی به آن موارد هستیم. همچنین سیستم کنترل آنلاین دوربین مداربسته را برای تالار وحدت و برج آزادی عملی خواهیم کرد.
بنیاد رودکی نهادی غیردولتی است و فقط از دولت کمک می‌گیرد اما خودش باید درآمدزایی کند. در سال ۹۵ از برنامه‌هایی که بلیت فروشی نداشتند هیچ هزینه‌ای بابت اجاره‌بهای سالن دریافت نکردیم. تعرفه‌های بنیاد در دریافت اجاره‌بها برای تالار وحدت مربوط به سال ۱۳۹۳ است. در تالار وحدت عوامل نور، صدا، ورود و خروج، روابط عمومی و… همه چیز برای گروه‌ها فراهم است. از سوی دیگر بلیت فروشی برنامه‌های هنری در تالار وحدت بین ۴٠ تا ۶٠ میلیون تومان برای گروه‌های هنری درآمد دارد.
به طور کلی اگر در تالار وحدت برنامه ای نباشد برای ما هزینه کمتری در بر دارد. اصلا اینگونه نیست که ما هر چه برنامه بیشتر داشته باشیم درآمد بیشتری خواهیم داشت. البته در برگزاری همایش‌ها اینگونه نیست؛ چرا که برای ما درآمدزایی خوبی دارد.
وی در پایان گفت: اگر هنرمندی حاضر شود برنامه‌اش را رایگان برگزار کند ما نیز سالن را رایگان در اختیارش قرار می دهیم.