چهارشنبه ۹ فروردین ۱۳۹۶ - Wednesday 29 March 2017
کد خبر : 39739
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۸
- بازدید

زیبایی‌های رمانتیک در اجرای «کاروای»!

  موسیقی پارس – محسن ثقفی: برنامه شش ماهه علی رهبری برای ارکستر سنفونیک و تکنوازان آن به جر یک مورد ، تا کنون عملی شده. کنسرت تکنواز ویلن اسلواکی “دالیبور کاروای” آخرین حلقه از این زنجیره است که شب گذشته (۲۲ تیر ماه) در تالار وحدت برگزار شد. کاروای با همراهی پیانوی بهنام ابوالقاسم آثاری را اجرا کرد که بیشتر برای مخاطب عام موسیقی کلاسیک طرح […]

  موسیقی پارس – محسن ثقفی: برنامه شش ماهه علی رهبری برای ارکستر سنفونیک و تکنوازان آن به جر یک مورد ، تا کنون عملی شده. کنسرت تکنواز ویلن اسلواکی “دالیبور کاروای” آخرین حلقه از این زنجیره است که شب گذشته (۲۲ تیر ماه) در تالار وحدت برگزار شد.

کاروای با همراهی پیانوی بهنام ابوالقاسم آثاری را اجرا کرد که بیشتر برای مخاطب عام موسیقی کلاسیک طرح ریزی و اجرا شده بود. رپرتواری که جز یک مورد، مابقی قطعات آن برای مخاطبان غیر تخصصی موسیقی در گستره گیتی جذاب و دلنشین است. آثاری با ملودی های زیبا و رمانتیک و البته با اجرای ژیمناستیک هایی که نیاز به تبحر ویژه ای در اجرای ویلن دارند.

سوای قطعه نخست این اجرا که سونات شماره ۳ برای ویلن و پیانو اثر ادوارد گریک و قطعه ای بود که علاوه بر جنبه های تبلیغی و مطلوب سلیقه مخاطبان ایرانی بودن، جنبه های آکادمیک و زیبایی شناسی موسیقی کلاسیک را در بر داشت، زیگان اثر موریس راول، مدیتیشن اثر ژول ماسنه ، مقدمه و روندو کاپریچیوزو اثر سن سان و تنظیمی از قطعات اپرای کارمن اثر ژرز بیزه که توسط فرانتس واکسمن برای پیانو و ویلن تنظیم شده بود، همگی جزو آثار عامه پسند موسیقی کلاسیک به شمار میایند که البته اجرای آنها توانایی بالایی در نوازندگی میطلبد. کاراوای در اجرای این آثار تبحری ستودنی و قابل توجه از خود ارائه داد. پایبندی وی به اصول زیبایی شناسی سبک رمانتیک با چاشنی های مردم پسند، منجمله اغراق معقول در آکسان گذاری ها و دینامیک ها و همچنین اجرای تمیز و رعایت دقیق کوک چه در نتهای رژیستر بالا یا پاساژها یا نتهای فلاژوله از موارد مهمی هستند که میتوان در اجرای کاراوای حائز اهمیت دانست.

کاراوای که دهه چهارم زندگی خود را به تازگی آغاز کرده، نمونه ای از سطح بالا و پیشرفته نوازندگی در اروپاست. او با انتخاب رپرتواری هوشمندانه که البته با همفکری علی رهبری صورت گرفته، توانست مخاطبان موسیقی کلاسیک در ایران را هیجان زده کند. انتخاب رپرتواری یکسر رمانتیک و جذاب که با اجرای مبهوت کننده او نیز همراه بود. البته نکته اساسی در این قبیل کنسرت ها وجه نمایشی و شوآف این کنسرت هاست که نوازندگان با انتخاب آثاری که مخاطبان را مجذوب توانایی های خود میکنند میتوانند بیشترین میزان تحسین از سوی شنوندگان را بدست آورند. صدالبته که اجرای چنین آثاری دست نوازندگان را در نمایش میزان تسلطشان بمیزان زیادی باز میگذارد زیرا که اجرای این آثار بلحاظ تفسیر شخصی نوازندگان بسیار انعطاف پذیر بوده و بیشتر جنبه سرگرم کننده دارد تا جنبه آموزشی. نوازندگانی از این دست بیشتر نقش سوپر استار ها را بعهده میگیرند تا نوازندگانی مولف و مفسر که نهادهای آکادمیک و هنری مقصود نظرشان است.

نکته قابل توجه دیگر در این کنسرت حضور قابل تامل بهنام ابوالقاسم در قاموس نوازنده همراهی کننده (آکومپانیست) بود. ابوالقاسم که توانایی بسیار بالایی در دشیفر قطعات استاندارد موسیقی کلاسیک بر روی پیانو را دارد، در مدت یک هفته توانسته به خوبی از عهده اجرای بخش همراهی کننده پیانوی این کنسرت بر بیاید. البته با توجه به وقت محدود آشنایی با رپرتوار و تنها یک تمرین کوتاه برای هماهنگی های بین نوازندگان میتوان از اجرای وی در همراهی کاراوای ابراز رضایت نمود. کما اینکه در صورت صرف وقت بیشتر برای جلسات مشترک یا زمان تمرین بیشتر، همراهی وی میتوانست عاری از عدم هماهنگی ها در بالانس بین قسمت های مختلف بوده و بیان شیوا تری را در بخش همراهی مشاهده نمود.

شنیده ها حاکی از این است که کاراوای قصد دارد ظرف نیمسال آینده سفر مجددی به ایران برای همراهی با ارکستر سنفونیک و نیز رسیتالی دیگر داشته باشد. امید است که اجرای بعدی وی شامل قطعاتی باشد که توانایی های او را در شیوه کلی نوازندگی و بیان موسیقی به نمایش بگذارد. 

منبع: اختصاصی موسیقی پارس

منابع : ناموجود
نویسندگان : ناموجود
چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
ارسال نظر شما
انتشار یافته : ۰ در انتظار بررسی : 81
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.