اخبار داغ :

“كمانچه و نى انبان پس از سالها در كنار هم”

موسيقى پارس – شكوفه صادقى: «ليان» در اجراى زنده خود در تهران،طى اقدامى جالب،سعى در ياداورى يك اتفاق تاريخى داشت.
در روزهاى آغازين دى ماه،«محسن شريفيان»بار ديگر كنسرت گروه«ليان»را در تالار وحدت به روى صحنه برد.وى درباره بخشى از كنسرت كه با حضور «بابك شهركى »به عنوان نوازنده كمانچه و «پيام رونقى»به عنوان نوازنده ديجيريدو حضور داشتند گفت:برای اولین بار است که کمانچه و نی‌انبان را روی استیج می‌بینیم و این اتفاق با یک سابقه تاریخی قدیمی رخ می‌دهد. آخرین همنوازی این دو ساز در کنار هم حدود 180 سال پیش بوده و اولین همنوازی این دو ساز در کنار هم نیز حدود 210 سال پیش اتفاق افتاده است. اسناد و مدارک تاریخی این اتفاق‌ها موجود است و «لوئیس دبو» نویسنده صاحب نام فرانسوی آنرا ثبت کرده است.
سرپرست ليان افزود: ما در پی احیاء این تصویر و بازسازی آن اتفاق تاریخی در این کنسرت لیان هستیم و همه تلاش‌مان بر این بود که این بازسازی و احیاء در بهترین و در خور شان ترین حالت ممکن اتفاق بیفتد و به مخاطب بگوئیم که این ماجرا وجود داشته است و بخشی از تاریخ را بازخوانی کنیم.»
وى تاکید کرد:رواج استفاده از نی‌انبان در کنار کمانچه در برخی کشور‌های دنیا از قبیل یونان نیز بوده ولی این موضوع در ایران به کل محو و به فراموشی سپرده شده بود و ما در تلاشیم این ماجرا را دوباره احیا کنیم.
شریفیان ادامه داد: این توضیح را ضروری و مهم می‌دانم که نی انبان هرگز یک ساز انگلیسی نیست. انگلیسی‌ها در هر نطقه از آسیا که نفوذ کردند، نی‌انبان اسکاتلندی هنوز هم در آن ناحیه از کره زمین وجود دارد و به نوعی یادگار استعمار در آن منطقه است. تنها جایی که از آن نوع نی‌انبان اصلا موجود نیست فقط و فقط بوشهر است.
اين جمله مورد توجه حضار در سالن قرار گرفت و جنوبى هاى داخل سالن ايستاده و شريفيان را تشويق كردند.
اجراى اين قطعه بى كلام با نوازندگى «محسن شريفيان»،«بابك شهركى»و «پيام رونقى»در تالار وحدت مورد توجه حضار قرار گرفت.
بخش ديگر كنسرت«در من دوئى»نام داشت كخ شريفيان در توضيح اين بخش از كنسرت ليان گفت:دو من دویی که به نوعی همخوانی دو خواننده اختصاص دارد، بخش مهم کنسرت امشب ماست. «دو من دوئی» از رسوم قدیمی در فرهنگ موسیقی جنوب و بوشهر است که در بین اهالی این منطقه رونق زیادی دارد. این نوع تبادل آواز در مراسم‌های مختلفی ارائه می‌شده و در برخی مراسم‌های عزا به تبادل آوازی بین زن و مرد نیز تبدیل می‌شد که نوع بسیار نادری از این آئین است که در بخش‌هایی از بوشهر انجام می‌شود.
از بخش هاى ديگر اين كنسرت گروه ليان ميتونم به خيام خوانى و اجراى برخى قطعات گروه ليان اشاره كرد كه شور و هيجانى كم نظير در تالار وحدت ايجاد كرد.
«آکا صفوی» و «محمد فرامرزی» خوانندگان گروه ليان و همچنين حمید اکبری، امین سلیمانیان، ایمان قاسمی، مهدی شریفیان، مرتضی پالیزدار و… به عنوان نوازنده های لیان در این کنسرت حضور داشتند.
گفتنى ست کنسرت گروه لیان طى شب هاى چهارم و پنجم دى ماه، به سرپرستی محسن شریفیان، تحت امتیاز موسسه «کامیاب بهاران» به تهیه کنندگی «علی حق شناس» و مدیریت اجرایی و کارگردانی هنری «سیاوش خلبانی» برگزار شد.

در انتها شاهد گزارش تصویری “پیام باورصاد” ازین اجرا باشید.

 

 

[ngg_images source=”galleries” container_ids=”1314″ display_type=”photocrati-nextgen_basic_thumbnails” override_thumbnail_settings=”0″ thumbnail_width=”300″ thumbnail_height=”199″ thumbnail_crop=”1″ images_per_page=”90″ number_of_columns=”2″ ajax_pagination=”0″ show_all_in_lightbox=”0″ use_imagebrowser_effect=”0″ show_slideshow_link=”0″ slideshow_link_text=”[Show as slideshow]” order_by=”sortorder” order_direction=”ASC” returns=”included” maximum_entity_count=”500″] 

تاریخ انتشار : 6 دی ماه 95