اخبار داغ :

نوازندگان باید درک و تکنیک موسیقایی قطعات را بدانند

موسیقی پارس – مهدی خان محمدی: از سال 1346 در کنار ارکستر سمفونیک تهران به عنوان نوازنده و سولیست ویلن حضور داشته است. اما در حال حاضر حضور «سیاوش ظهیرالدینی» به عنوان داور در جشنواره موسیقی جوان از نکات قابل توجه است همین امر بهانه ای شد تا با وی گفتگویی انجام دهیم.

 

«سیاوش ظهیر الدینی» عضو هیئت داوری نهمین جشنواره موسیقی جوان در بخش ساز ویلن و ویولا در خصوص ارزیابی خود از اجراهای نهایی این دوره از جشنواره گفت: سال به سال بچه ها دارند بهتر می شوند. سطح نوازندگی نوازنده های شرکت کننده در جشنواره موسیقی جوان در قیاس با سال گذشته خیلی خیلی بهتر شده است.

 

وی ادامه داد: نوازندگانی که امسال در این جشنواره شرکت کردند چه در دوره اول و چه در دوره دوم آن قدر کارشان درخشان، که کردن بهترین و اصلح ترینشان بسیار کار سخت و زمان بری بود.

 

این نوازنده پیشکسوت ویلن با بیان اینکه جشنواره صد درصد به هدف خودش در زمینه استعداد شناسی و ایجاد انگیزه نزدیک شده، در ادامه عنوان داشت: تفاوت امسال و سال گذشته در زمینه پیشرفت نوازندگان خیلی فاحش است و این خود از هدف های مهمی است که جشنواره موسیقی جوان در چشم انداز خود ترسیم کرده بود و حال می بینیم که دارد به آن می رسد.

 

ظهیرالدینی در خصوص نقاط ضعف و قوت نوازندگان جوان گفت: یکی ازنکاتی که باید بین نوازندگان وجود داشته باشد درک و احساس است. وقتی کسی قطعه ای را می زند، باید درک آن را داشته باشد و تکینیک موسیقایی آن قطعه را بداند. وقتی هنرجو شناختی از درک و احساس قطعات اجرایی اش داشته باشد روز به روز درک و فهم اش از موسیقی بیشتر می شود.

 

وی افزود: البته در کنار این ها باید به نکته ای بسیار مهم اشاره کنم و آن هم این است، عواملی که این جشنواره ها را برنامه ریزی می کنند نباید صرفا به مسابقه بودن آن اکتفا کنند بلکه بایستی یکسری امکانات را در اختیار شرکت کنندگان قرار دهند.

 

این عضو هیئت داوری جشنواره نهم موسیقی جوان در خاتمه پیشنهاد داد بعد از اتمام جشنواره در جهت حمایت از برگزیدگان، کنسرت هایی برایشان برگزار شود.

 

 

 

منبع: اختصاصی از موسیقی پارس