آخرین اخبار : انصراف علیرضا قربانی از پروژه جام جهانی پیچیدن نوای موسیقی آذربایجان توسط بانوان تبریزی در تالار وحدت قطعه جدید هوروش بند با تاخیر منتشر می شود گزارش تصویری کنسرت مسیح وآرش تهران ۲ اردیبهشت ۹۷ گزارش تصویری کنسرت بهنام بانی تهران ۳ اردیبهشت ۹۷ قطعه جدید فرزاد فرزین ۶ اردیبهشت منتشر می شود کودکان ایران شگفتی ساز فرانسه شدند انتقاد تند و جنجالی پرواز همای به شورای شعر برای تایید اراجیف! اینائودی: ایران شروع تمدن‌هاست/ سلام به هواداران ایرانی علی بحرینی: شما که از هیراد هنرمندترید چرا کنسرت برگزار نمی کنید؟/ شما از خشن ترین ماموران گشت ارشاد دست کمی ندارید
تلگرام موسیقی پارس

نگاهی به سی و سومین جشنواره موسیقی فجر

۲ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۳۰ یادداشت کد خبر :78618

موسیقی پارس – فاطمه فرج الله زاده: سی و سومین دوره جشنواره موسیقی فجر از ۲۰ الی ۳۰ دی ماه در تهران برگزار شد.
جشنواره موسیقی فجر، بزرگترین رویداد موسیقی و گردهمایی هنرمندان این حوزه می باشد و بسیار حائز اهمیت است‌.
از جمله نکات مثبت آن می توان به حضور هنرمندان مطرح بین المللی، ایجاد بستری مناسب برای هنرمندان و خوانندگان مستعد که فرصت کمتری برای اجرای آثارشان پیدا کرده اند، تقدیر از هنرمندان، افزایش تعداد اجراها در این دوره و… اشاره داشت؛ اما جشنواره در این دوره نیز همچون گذشته با نقدهایی همراه بود.
در ابتدا که جدول برنامه های سی و سومین جشنواره موسیقی فجر منتشر شد؛ علاوه بر اشتباه تایپی، وجود برخی اجراها موجب شکل گیری سوالاتی در ذهن مخاطب می شد، برای مثال در این جدول اجراهایی با عنوان «اجرای ویژه» و «موسیقی جنوب ایران» ذکر شد که به طور دقیق نام گروه و یا خواننده و همچنین موسیقی چه بخشی از جنوب ایران، در آن مشخص نبود. علاوه بر آن پس از مدت کوتاهی جدول با تغییراتی رو به رو شد و مکان چند اجرا تغییر کرد.
یکی از نکات برجسته این دوره از جشنواره موسیقی فجر، عدم حضور بزرگانی همچون «کلهر»، «محمد اصفهانی»، «همایون شجریان»، «احسان خواجه امیری»، «محسن یگانه»، «بنیامین بهادری»، «رضا صادقی» و… بود.
از دیگر نکاتی که باعث شکل گیری سوالاتی در ذهن دوست داران موسیقی شد؛ برگزاری کنسرت های پاپ در سالن ایرانیان بود. چرا که این سالن با مسائلی همچون ساختار بنای ورزشی، عدم کیفیت مطلوب صدا نسبت به سالن میلاد و سالن همایش های برج میلاد، دوری محل سالن نسبت به مرکز شهر و همچنین حمل و نقل عمومی، مناسب نبودن فضای سالن انتظار، عدم وجود علایم راهنمایی مناسب در داخل مجموعه و… روبه رو بود.
عدم تبلیغات مناسب برای بلیت فروشی اجراهای جشنواره، موجب دلخوری برخی هنرمندان گشت؛ ضمن آنکه بلیت فروشی نیز بسیار دیر آغاز شد. در برخی از اجراها نه تنها بلیت تمام نشد بلکه نیمی از صندلی های سالن خالی بود و چنین صحنه ای در بزرگترین جشنواره موسیقی کشور، سیمای خوشی ندارد و نشان دهنده آن است که قطعا مشکلاتی در حوزه تبلیغات و… وجود داشته است.
برگزاری مسابقه و ایجاد رقابت در اجرای سبک های مختلف موسیقی و همچنین نظرسنجی از مخاطبان به خصوص آن دسته که در سالن کنسرت حضور می یابند، همچنین معرفی ویدیویی هنرمندان (بخصوص در بخش بین الملل) در ماه ها قبل از برگزاری جشنواره، در فضای مجازی، ارائه اساسنامه کامل و … قطعا کمک شایانی به برگزاری هر چه بهتر این جشنواره خواهد کرد.
با توجه به برگزاری سی و سه دوره از جشنواره موسیقی فجر، انتظار می رود این رویداد با پویایی و ایجاد حال و هوای خاصی در جامعه همراه باشد، اما هنوز انتظارها در میان اهالی موسیقی نیز برآورده نشده است؛ برای مثال «علی قمصری» و «رابعه زند» که نامزد دریافت جایزه باربد شدند با انتشار پیامی از آن انصراف دادند و از این جشنواره دلسرد هستند.
جشنواره موسیقی فجر با تمام ویژگی های مثبتش هنوز هم کاستی هایی دارد که امید است با برنامه ریزی درست و دقیق تر، برطرف شود