اخبار داغ :

آرش نورایی: موسیقی ایران عمیق و بی نقص است

آرش نورایی

موسیقی پارس: آرش نورایی که تحصیلات آکادمیک خود در حوزه موسیقی را در گرجستان فرا گرفته است، پیش از آن که خواننده باشد، یک نوازنده و آهنگساز است و با خوانندگان زیادی همکاری داشته است.
او موسیقی را از سن چهارده سالگی به صورت جدی آغاز کرده است و نخستین بار در این سن در تالار عماد کرمان بود که تکنواری ساز پیانو را اجرا کرد.
از جمله افتخارات او می توان به اجرا در اولین فستیوال بین المللی آواز درایتالیا، دعوت به دور پایانی فستیوال و دریافت جایزه از پرفسور آنجلینی رییس کنفدراسیون وکال جهان، دریافت جایزه خواننده باریتون در جشنواره آواز بلونیا، دریافت جایزه گروه برتر دربخش آواز جمعی جشنواره موسیقی فجر، دریافت جایزه ویژه حوزه هنری در جشنواره خنیاگران و … نام برد.
اجرای کنسرت آلبوم «روزای بعدازتو» در هفت سانس در ایران، فروش یازده هزار نسخه آلبوم منتشر شده در سال 95 و … ازدیگر فعالیت های این خواننده است.
آلبوم مستقل«روزای بعداز تو» کاری دیگر از این خواننده است که با انتشارش توانست مورد توجه بسیاری از علاقه مندان موسیقی پاپ واقع شود. آرش نورایی همچنین قصد دارد آلبومی در زمینه موسیقی پاپ منتشر و روانه بازار موسیقی کشور کند که
گفت و گو با این خواننده را در ادامه می خوانید:
*با توجه به شرایط کنونی جامعه موسیقی که هیچ خواننده ای راضی به انتشار آلبوم نمی شود، چرا شما اصرار به این کار دارید؟
شاید به دلیل شرایط اقتصادی بد حاکم بر جامعه باشد که دوستان خواننده تمایلی به انتشار آلبوم ندارند. من فکر می کنم اگر تک تک این دوستان اسپانسر داشته باشند، انتشار آلبوم را به انتشار تک قطعه ترجیح می دهند. متاسفانه این روزها در ایران کمتر تهیه کننده ای به سراغ موسیقی اصولی و دست می رود. همانگونه که شاهد هستیم بسیاری از این تهیه کنندگان به دنبال ناخوانندگانی هستند که برورویی دارند و یا ملودی های یکبار مصرفشان در میان تین ایجرها زمزمه می شود. اگر می بینید که من به دنبال انتشار آلبوم هستم به این دلیل است که دوست دارم با خودم و کارهای قبلی ام مقایسه بشوم و آلبوم این فرصت را به منتقدانم می دهد که این کار را بکنند و بی گدار به آب نزنند.
*اینکه به عنوان یک خواننده با همکاران خود مقایسه شوید، بد است که دوست ندارید این اتفاق بیفتد؟
مساله این است که دوست دارم آثارم در یک مجموعه منتشر شده و به دست عموم برسد. اگر این امر اتفاق بیفتد کارهای من با هم مقایسه می شوند و خوب و بد از هم تمییز داده می شود. در غیر این صورت قطعه ای که دوسال پیش به بازار آمده را با کارهایم مقایسه می کنند و من نمی توانم با نقدهایی که می شود و نمی شود، ایراداتم را متوجه شده و به رفع آنها اقدام نمایم و در این صورت پیشرفتی نخواهم داشت.

*وضعیت این روزهای موسیقی با این احتساب نگران کننده به نظر می آید . چگونه می خواهید این شرایط را پشت سر بگذارید؟
من را خودم را پیش می گیریم و معتقدم اگر تقلید صورت نگیرد اوضاع بهتر خواهد شد. از شرایط کنونی جامعه موسیقی ناراضی ام اما دلیل نمی شود دست از تلاش بردارم و به دنبال تولید و انتشار کار خوب نباشم و تلاش می کنم تا با سعی خود از شرایط سخت گذر کنم.

*شاید زندگی کردن شما در خارج از کشور موجب شده تا شناخت دقیقی از وضعیت موسیقی کشور نداشته باشید که چنین چیزهایی را می گویید.
رفت و آمد زیادی به ایران دارم و همکاری هایی نیز انجام می دهم که به خوبی از شرایط موسیقی با خبر هستم. همیشه موسیقی ایران را دنبال می کنم و می دانم که چه خبر است. به همین دلیل با توجه به شناخت کاملی که دارم این حرف را می زنم و با این شناخت، سعی در ارائه آثاری مناسب دارم.
*آلبومی که در دست تولید دارید، بر اساس این شناخت ها صورت گرفته و ساخته می شود؟
بله با توجه به شناختی که دارم دست به تولید می زنم زیرا در غیر این صورت ممکن است همچون برخی از هنرمندان شکست را تجربه کنم.
*تصمیم ندارید برای مخاطبان خارجی خود که با آنها زندگی می کنید ، فعالیت موسیقایی داشته باشید؟
موسیقی گرجستان موسیقی قوی و کلاسه شده ای است. به جرات می توانم بگویم آنها در زمینه موسیقی پیشرفت های قابل توجهی داشته اند. اما برای تولید کار موفق باید شناخت کاملی از مخاطبان این منطقه داشته باشم.

*به عنوان خواننده ای که موسیقی ایران را می شناسد آیا تا به حال در مقام مقایسه بر آمد اید تا این موسیقی را با همتایانش در خارج از ایران و حتی گرجستان برآیید؟
بله و همیشه هم به این نتیجه رسیده ام که موسیقی ایران، موسیقی عمیق و ریشه داری است. ایران موسیقی کامل و بی عیب و نقصی دارد .در زمینه موسیقی سنتی این حرف را می زنم. چون واقعا پاپ حرف چندانی برای گفتن ندارد. چرا که در این حوزه، موسیقی به یک معجزه نیازمند است.

*شما راهکاری پیشنهاد نمی کنید؟
پیشنهاد من مناسب کار خودم و آثاری که در اختیار مخاطبانم قرار می دهند، می باشد. راهکار باید به دست مسولان موسیقی کشور ارائه شود. اگر خیلی توانمند باشم می توانم راهکاری برای آثار خودم داشته باشم و این مسئله ای نیست که من و سایر هنرمندان بتوانیم انجام دهیم.
*آلبوم جدید در چه مرحله ای است و چه زمانی منتشر می شود؟
تازه ترین آلبوم من در نیمه اول سال جدید منتشر می شود و هم اکنون بر روی ساخت ملودی آن کار می کنیم. این آلبوم حاصل تلاش ها و تحقیقاتم در حوزه موسیقی پاپ است و امید دارم تا آن چه مد نظرم است را به مخاطبان منتقل کنم.