اخبار داغ :

این استان پتانسیل مطلوبی برای تبدیل شدن به پایتخت موسیقی ایران را دارد

موسيقى پارس: در روز پنجشنبه ١٩ اسفند،نشست خبری ارکستر ملی ایران با حضور هنرمندانى چون «فريدون شهبازيان»، «عليرضا افتخارى» و حجت الاسلام حمیدرضا «حنان» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان در سالن شهید آوینی اداره ارشاد خرم آباد برگزار شد.

در آغاز نشست «فريدون شهبازيان» رهبر ارکستر ملی درباره اجرای ارکستر در خرم آباد گفت: چند ماه است که اجراهای ما در تهران آغاز شده است و تاکنون چهار اجرا را با حضور «عليرضا افتخارى» به روی صحنه برده‌ایم. 

«شهبازيان» درخصوص آثاری که قرار بود در این کنسرت اجرا ‌شود،گفت: در این اجرا آثاری از دو آلبوم پرطرفدار «نیلوفرانه» و «شورعشق»، چهار قطعه از ساخته‌های «عباس خوشدل» در آلبوم «نيلوفرانه» و پنج قطعه از آلبوم «شور عشق» به همراه چند قطعه بی‌کلام اجرا می شود. همچنین  قطعه «زندگی» را آماده کرده‌ایم که با صدای «عليرضا افتخارى» خوانده می‌شود. این قطعه اثری است که پیش از این توسط خوانندگان مختلف خوانده شده؛ اما معروفترین اجرایش با صدای «رضا سقايى» شکل گرفته است.

رهبر اركستر ملى افزود: ارکستر ملی حدود 60 نوازنده جوان و تحصیل کرده دارد که جمله‌گی تحصیلشان را از هنرستان موسیقی آغاز کردند و در ارکستر نوازنده‌ای نداریم که کارش را درست انجام ندهد.

وى درخصوص برخی صحبتهای اهالی موسیقی علیه یکدیگر که این روزها در فضای مجازی ادامه پیدا کرده است،گفت: در همین شهر خرم آباد به «فرج عليپور» که هنرمند بزرگی است، بی‌مهری‌هایی بسیاری صورت گرفته است، متاسفانه این روزها صبحت کردن علیه یکدیگر در میان هنرمندان زیاد شده است.

شهبازى با اشاره به صحبتهای «على رهبرى» علیه  «شهرداد روحانى» ادامه داد: من درباره این مسائل اظهار نظر شخصی نمی‌کنم، چرا که برداشت مردم از هر هنرمندی با این اظهار نظرها تغییری نمی‌کند.من اگر آثارم در بین مردم قابل قبول باشد کسی نمی‌تواند این را رد کند. با اینکه دسترسی به «على رهبرى» ندارم؛ اما حدسم این است که این حرف و حدیث‌ها از جانب دیگران برای «على رهبرى» نوشته ‌می‌شود.

رهبر اركستر ملى درخصوص انتقادهای رهبرى به روحانی گفت: اگر در کار «شهرداد روحانى» ضعف باشد مردم متوجه آن می‌شوند. «على رهبرى» یکسال در کنار ارکستر سمفونیک کار کرد و رفت و اکنون هم آقای روحانی جای ایشان حضور دارد؛ خود من هم اگر ناملایمتی ببینم بر نمی‌تابم و از ارکستر ملی می‌روم.

«عليرضا افتخارى» خواننده ارکستر ملی درباره شکل گیری همکارى اش با این اركستر بيان كرد؛ من به دستور استاد شهبازیان به ارکستر ملی آمدم. این حق من است که پس از سالها بتوانم در کنار ارکستر بخوانم. من نباشم چه کسی باشد؟ در حال حاضر هر جوانی از خانه قهر کرده آمده و خواننده شده است در حالی که من سابقه بسیار در زمینه آواز دارم و مظلوم مانده‌ام.

افتخاری عنوان كرد: هیچ وقت جوانان را به خواننده شدن تشویق نمی‌کنم چرا که هنرمندان ما در عرصه موسیقی به حال خود رها می‌شوند. نخست باید آینده جوانان تامین شود و سپس آنان به سمت موسیقی تشویق کرد.

وى گفت: هر چه درخت موسیقی به سمت رشد پیش می‌رود متاسفانه بر او تبر می‌زنند.

«حسن عميدى» معاون برنامه ریزی و توسعه فعالیتهای هنری بنیاد رودکی، در بخش ديگرى از اين نشست،درخصوص عدم برگزاری کنسرت ملی در کرمانشاه بيان كرد: حدود سه ماه پیش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نامه‌ای برای اداره‌های کل ارشاد در استانهای مختلف نوشت و اعلام کرد که ارکستر سمفونیک ایران و ارکستر ملی ایران آماده اجرا در سراسر کشور است. خوشبختانه این پیش قدمی از سوی استان لرستان آغاز شد و ما اینجا هستیم تا نخستین ارکستر ملی را در خرم آباد برگزار کنیم. از آقای حنان برای فراهم آوردم شرایط اجرای این ارکستر تشکر می‌کنیم. برگزار این کنسرت افتخار بزرگ فرهنگی برای لرستان است.

وی افزود: پس از قطعی شده اجرایمان در لرستان صحبتهایی برای اجرا در کرمانشاه انجام شد که ما هم از امکانات این استان بازدید کردیم و همه چیز تایید شد؛ اما در نهایت مسئولان کرمانشاه از برگزاری این کنسرت انصراف دادند.

حجت الاسلام «حميدرضا حنان» مدیرکل ارشاد استان لرستان عنوان كرد: موسیقی در طول تاریخ مظلوم بوده و خواهد بود. موسیقی از علوم عقلی است و شاخه‌ای از علم ریاضیات محسوب می‌شود. نگاه عقلانی و عرفانی به موسیقی باید احیا شود و تنها در این صورت است که مشکلات شرعی موسیقی حل می شود. با نگاه عقل باید به موسیقی نگریست، این نگاه در حال حاضر به حاشیه رفته و جنبه احساسی و تفریحی به موسیقی بیشتر شده است.

حنان خاطرنشان كرد: اگر نگاه عقلی و عرفانی به موسیقی افزایش یابد مشکلات این هنر حل می‌شود. موسیقی طریق رسیدن به خداست و بستری برای حرکت و ارتقای نفس محسوب می‌شود.

مديركل ارشاد استان لرستان درباره اجراى ارکستر ملی به خرم‌آباد گفت: در طول کمتر از سه سال گذشته حدود 330 کنسرت در لرستان برگزار کرده‌ایم. در میان این کنسرت‌ها اجراهای افرادی مانند «همايون شجريان» و «شهرام ناظرى» وجود دارد.

حنان ادامه داد: رسالتم دفاع از حوزه فرهنگ و هنر است. خوشبختانه برای برگزاری این‌گونه برنامه‌ها بسترسازی مناسبی انجام داده‌ایم و استاندار نیز حمایت قاطعی از برنامه‌های فرهنگی و هنری دارد.

وى تاكيد كرد: لرستان نه تنها به عنوان پایتخت موسیقی ایران بلکه فرا تر از آن می‌تواند مطرح باشد.