اخبار داغ :

بخش بین الملل جشنواره موسیقی فجر با حضور بهترین موزیسین های جهان برگزار می شود

سی و دومین دوره جشنواره بین المللی موسیقی فجر امروز ۲۴ دی ماه آغاز شده است. در بخش بین الملل این جشنواره از برخی گروه های خارجی از کشورهای اسپانیا، اکراین، ژاپن، پرتغال و… دعوت به عمل آمده است که به اجرای موسیقی محلی خود خواهند پرداخت.
توضیحاتی در خصوص هر کدام از این گروه ها ارائه داده ایم که در ادامه می خوانید:
«شهید پرویزخان»_ جمعه ۲۴ دی
«شهید پرواز خان» متولد ۱۹۵۸ در بمبئی است و موسیقی را نزد پدربزرگ و سپس عمویش «حافظ خان»، «آهنگساز فیلم های بالیوودی» آموخت. «شهید پرویزخان» موسیقی سنتی هندوستان را در سطح بین المللی انجام می دهد و تجربه اجرای جشنواره های مختلفی در هند، آمریکا، اروپا، خاورمیانه و… را دارا است.
وی اجرای سیتار هندی را در سی و دومین جشنواره موسیقی فجر به مخاطبان ایرانی خود تقدیم خواهد کرد.
«رامبرانت تریو»_جمعه ۲۴ دی
«تریو» اهل کشور هلند است و پس از اجرای مشترک با «کیهان کلهر» و «حسین علیزاده»، اینبار با «حسام اینانلو» کمانچه نواز ایرانی به اجرای کنسرت در سی و دومین جشنواره موسیقی فجر می پردازد. این کنسرت مشترک در دو بخش اجرا می شود؛ در بخش نخست آنسامبل رامبرانت روی صحنه می رود و در بخش بعدی «حسام اینانلو» به وی می پیوندد و به اجرای بداهه نوازی خواهند پرداخت.
«ژیوان گاسپاریان»_جمعه ۲۴ دی
«ژیوان گاسپاریان» متولد ۱۹۴۸ در ارمنستان است. وی که نوازنده سرشناس دودوک می باشد در سال ۱۹۵۷ میلادی، در همایش بزرگ موسیقی یونسکو در مسکو، پس از رقابت با پنج هزار شرکت کننده، به مقام اول دست یافت. وی که دارای چندین نشان طلای موسیقی است در ارمنستان به تدریس می پردازد و تا به حال بیش از هفتاد نوازنده حرفه ای دودوک را تعلیم داده است.
این نوازنده که در دوره قبلی جشنواره موسیقی فجر به علت بیماری غایب بود، اینبار قرار است جمعه ۲۴ دی ماه در سالن همایش برج میلاد، به اجرای برنامه بپردازد.
«آنتونیو زومباخا»_چهارشنبه ۲۹ دی
«آنتونیو زومباخا» متولد ۱۹۷۵ در شهر بژا پرتغال است.این خواننده برجسته موسیقی فادو را در تالار وحدت اجرا خواهد کرد؛ این موسیقی در محل تولدش رایج بود و «زومباخا» از کودکی تحت تاثیر آن قرار گرفته است.زومباخا» جایزه بهترین خواننده فادو مرد را «آمالیا خودریگش» کسب کرده است. آمالیا ملقب به «ملکه فادو» نقش چشمگیری در معرفی این موسیقی به جهان داشته است.
وی علاوه بر تالار وحدت، در پرتغال، سوئیس، اسپانیا و فرانسه نیز به روی صحنه خواهد رفت.
«گیوم پره»_سه شنبه ۲۸ دی
«گیوم پره» فرانسوی آهنگساز و نوازنده ساکسوفون تنور و کیبورد است.وی در کشورهایی چون آلمان، فرانسه، بلژیک، اتریش، چک، ایتالیا، سنگال، استرالیا و….به اجرای برنامه پرداخته است و تجربه حضور در جشنواره های زوریخ، وین، لندن، پاریس را دارد.او که ورک شاپ های جهانی نیز برگزار کرده است؛ این هفته به تهران خواهد آمد تا در بزرگترین جشنواره موسیقی ایران نیز حضور داشته باشد.
«داکوئنده دل مورائو»_ سه شنبه ۲۸ دی
«داکوئنده» متولد ۱۹۵۶ در اسپانیا است که تجربه اجرا در سالن نمایش مشهور «شانزلیزه» در پاریس را دارد؛ همچنین «دیه گو» متولد ۱۹۷۹ در اسپانیا است و تا به حال به چندین اجرای مشارکت با «داکوئنده» پرداخته است. سه شنبه تالار وحدت میزبان «داکوئنده دل مورائو» خواننده سرشناس و «دیه گو دل مورائو» نوازنده مطرح اسپانیایی فلامنکو خواهد بود.
«گروه کوبه ای ژاپن»/«دولتمند خالف»_چهارشنبه ۲۹ دی
این گروه به ارائه موسیقی سنتی کوبه ای ژاپن می پردازد و در سال ۲٠٠۵ توسط تاکایوکی کاسای تاسیس شده است.
در بخش دوم از سانس نخست روز چهارشنبه خواننده و نوازنده دوتار، سه تار و قیچک اهل تاجیکستان، «خالف» به اجرای برنامه خواهد پرداخت. وی که آهنگ هایش حالتی صوفیانه دارد در ایران ناشناخته نیست؛ چرا که آثاری از وی در ایران منتشر شده است و حتی قطعه ای که برای امام رضا علیه السلام خوانده است در تلویزیون ایران نیز پخش شده است.

پیانو و آنسامبل شهرزاد_ پنج شنبه ۳٠ دی
«یگور شوتسوف» (پیانو) و «یان مرکر» (ویولن سل) دو نوازنده اکراینی هستند که برای نخستین بار در جشنواره موسیقی فجر حضور خواهند یافت. این دو نوازنده که تجربه حضور در بسیاری از جشنواره های بین المللی را دارند؛ پنجشنبه ۳٠ دی ماه به همراه آنسامبل زهی شهرزاد در تالار وحدت به اجرای قطعاتی از یوهان سباستین،باخ، روبرت شومان و… می پردازند.
شایان ذکر است جشنواره بین المللی موسیقی فجر از۲۴ دی ماه در ۶ سالن شهر تهران آغاز شده است و مراسم اختتامیه آن جمعه ۱ بهمن ماه برگزار خواهد شد.