اخبار داغ :

بعضی خبرگزاری ها بازیچه دست یک آدم بیمار شدند

موسیقی پارس-سام شرف زاده: مهدی جاور گفت و گویی را با مشاور رسانه ای خود انجام داده است و در این گفت و گو به اپرای عاشورا و حاشیه های آن پرداخته که مخاطبین موسیقی حتما در مورد آن شنیده اند. آنچه در ادامه می خوانید پرده از راز یک فایل تصویری بر می دارد که در نوع خود جالب توجه است.

در ابتدا خودتان را برای مخاطبین ما معرفی کنید.

من مهدی جاور خواننده باریتون کُر ارکستر سمفونیک تهران هستم که از سال هشتاد تا نود با آن همکاری کرده ام .

در خصوص اپرای عاشورا برایمان بگویید.

این برنامه حدود شش ماه پیش قرار بود اجرا شود و بنا به دلایلی نشد. دو هفته پیش خبر دادند قرار است این اپرا اجرا شود و ما با یک هفته تمرین در کنار آقای نصیر حیدریان به عنوان رهبر ارکستر که بسیار با انرژی با بچه ها تمرین می کردند و به نظر من مرد شماره یک این اپرا هستند. مشکلاتی در انتخاب خواننده داشتیم چون زمان کم بود و بعضی ها بنا بر عللی نمی توانستند در این اپرا حضور پیدا کنند. اجرا داشت به سمت لغو شدن می رفت که آقای علی رهبری با تدبیر خود در دو جلسه همه چیز را درست کردند.

اگر آقای رهبری نبود این اجرا چه سرنوشتی داشت؟

من یقین دارم اگر ایشان نبودند این کنسرت برگزار نمی شد. برخلاف همه تندگویى هایی که در مورد اخلاق آقای رهبری شنیده بودم، ایشان بسیار منطقی و حرفه ای رفتار کردند به شکلی که این اجرا به نتیجه رسید.

یک فیلم کوتاه از اجرای سولیست خانم این اجرا دست به دست شده و حاشیه هایی همراه داشته. نگاه شما به این ماجرا چگونه است؟

اتفاقا خود آقای بهزاد عبدی بسیار انسان حساس و معتقدی است. علی رهبری به هیچ عنوان سر مسائل این چنینی شوخی ندارند و همیشه می گویند عاشورا مهم ترین مسئله آئینی در ایران است. آقای حیدریان و دیگر اعضای گروه هم اتفاق نظر داشتند که سولیست خانم نباید داشته باشیم و از اول تصمیم بود نباشد. آقای رهبری هم تاکید داشتند که خانم دکلمه کند. افرادی بودند که نمی خواستند این کنسرت اتفاق بیافتد. همیشه حس می کردم سنگ هایی پیش پای اپرای عاشورا می اندازند تا به اجرا نرسد. کسی که این فیلم را گرفته یکی از همین افراد بوده است. آن فیلم از تمرین است و آن خانم مجبور شد به تنهايي تمرين را بخواند چرا که خواننده همراهش حضور نداشت که نقش محتشم را اجرا كند. برنامه به صورتی بود که آقاي علي ياري پور می خواند و خانم هانيه قلىبيكيان بعنوان همسر شمر تنها زمزمه می کرد که مردم بفهمند این نقش یک زن است و نه مرد. در آن تمرین رهبر ارکستر از خواننده خواست بلند بخواند تا تمرین به درستی انجام شود و در اجرا قرار بر دکلمه و زمزمه بود. کسی که فیلم را گرفته ، جلو مانیتور(بلند گو) این خانم ايستادهاست. مانیتور هر خواننده صدای زیادی دارد تا شخص بتواند صدای خود را در هياهوي اركستر به درستی بشنود و کسی که فیلم را گرفته عمدا آنجا ایستاده و بعد از آن همه ارکستر را نشان می دهد و سپس رهبر را و این آدم هر کس که بوده قطعا نیت خیر نداشته و متاسفانه بعضی خبرگزاری ها بازیچه دست یک آدم بیمار شدند. تمام افرادی که با هم در این اپرا هستند به امام حسین(ع) ارادت قلبى دارند و کسی به خاطر پول و شهرت نیامده بود به گروه بپیوندد. اگر اصحاب رسانه قرار است دل بسوزانند، بازیچه نشوند.

در پایان چه صحبتی دارید؟

من به عنوان یکی از افراد این مجموعه این حرکت را یعنی فیلمبرداری از یک قسمت خاص تمرین را محکوم می کنم. واضح است قصد بدی پشت این کار است و متاسفم برای آن خبرگزاری هایی که صرفا جهت شانتاژ خبری به بدنه موسیقی آسیب می زنند. فکر می کنم این حق بچه های اپرای عاشورا نیست و باید اصحاب رسانه نقاط مثبت این اپرا را بیشتر ببینند.
سلام بر حسين (ع) و دوستداران حسين

photo_2015-10-20_00-09-38