اخبار داغ :

به زودی اجراهای متفاوتی از موسیقی الکترونیک را روی صحنه می برم

موسيقى پارس: «عرفام» نوازنده ، آهنگساز و تنظيم كننده که تحصيلات خود را در رشته ژنتيك (گرايش مهندسى ژنتيك) به پايان رسانده است و هم اكنون به تدريس موسيقى الكترونيك می پردازد.
اين هنرمند خوش ذوق از سال ٩٠ فعاليت حرفه اى موسيقى را با پخش آثارش در سايت هاى معتبر موسيقى آغاز كرده است.
در ادامه مصاحبه ى موسيقى پارس با «عرفام» را مرور خواهیم کرد:
-از چه سنى آموزش موسيقى را شروع كرديد و به چه سبكى علاقه داريد؟
از 12 سالگی در جهاد دانشگاهی مشهد اموزش موسیقی دیدم.علاقه شخصی من به موزیک الکترونیک هست و تنها مدرس مختص موسیقی الکترونیک مشهد هستم.

 

-از كارنامه هنرى خودتان بگوييد.
تئورى موسيقى را نزد استاد افخمى و ساز را نزد اساتيدى همچون «ناصر رسا» و استاد «چرمچى» آموزش ديدم.
پس از كسب مهارت هاى لازم در ساز،شروع به آهنگسازى كردم.در سال ١٣٩٠ با پخش تك آهنگ ،وارد ماركت موسيقى شدم.

 

-از همكارى با «مهران مستى» بگوييد.
فروردین ماه95 شروع همکاری بنده با اقای «مهران مستى» عزیز بوده که تا کنون ٥ قطعه اماده کرده ایم؛ تک اهنگ «آروم آروم» پخش شده و در اینده این قطعات بصورت تک اهنگ و البوم پخش خواهد شد.

 

-با ديگر هنرمندان هم همكارى داشته ايد؟
در سالهای گذشته با قطعاتی با صدای «محمدجواد مداحى» و «رضا افتخارى» و … در تلویزیون و رادیو حضور داشتم.
-متاسفانه اين روزها در بازار موسيقى، كپى كردن بسيار رايج شده, نظر شما در اين باره چيست؟
معتقد هستم کپی کردن قطعات هیت بازار کار درستی نیست و هیچ گاه مورد اقبال قرار نخواهد گرفت؛ از این جهت در حال تولید کارهایی هستم که هم از لحاظ ملودی و هارمونی و فواصل بکار رفته، کاری جدید باشند و هم جنس صدای وکالیست و شیوه خواندن به لحاظ تکنیک, خاص و منحصر به فرد باشد.
در اینده نه چندان دور کارهایی را با صدای «رضا افتخارى» و «فرشاد ترابى» و .. ارائه خواهم کرد که این خصوصیات را دارا می باشند.
-به فكر تشكيل گروه شخصى خودتان هستيد؟
چند ماهی هست که بندی را تشکیل دادم و در حال تمرین هستیم که این قطعات را به صورت اجرای زنده و با سلیقه شخصی خودم روی صحنه ببریم.

 

-به نظر شما مخاطبين موسيقى چه ديدگاهى نسبت به موسيقى الكترونيك دارند ؟
در اين چند سالى كه در موسيقى الكترونيك فعاليت كردم، متوجه شدم اساسا هيچوقت سبك هاى الكترونيك به طور خاص در ايران مورد توجه قرار نگرفته است.
مثلا در سبك داب استپ، در ايران آهنگى كه به طور كامل داب استپ باشد و هيت شده باشد، منتشر نشده است؛ اما چه بسيار آهنگهايى داشتيم كه هيت شدند و المان هاى داب استپ درون آنها شنيده ميشد، يعنى هميشه به صورت تلفيق بوده اند.
-از ديدگاه شما آيا موسيقى الكترونيك ميتواند جايگزين سازها و موسيقى فعلى شـــــود؟
من از دو ديدگاه ميتوانم به اين سوْال پاسخ دهم، يكى درباره جايگزينى ابزار ساخت موزيك و ديگرى درباره جايگزينى خود ساز. در رابطه با جايگزينى ابزار ساخت موزيك ميتوانم بگويم كه تقريبا اكثر پروسه ارنجمنت آهنگها به صورت الكترونيك و با ابزار الكترونيكى انجام مي شوند و تنها در درصد كمى از اين پروسه از سازهاى زنده استفاده مي شود. گويا در اين حرفه ديگر علاقه اى به استفاده از سازهاى زنده ديده نمي شود. بگذاريد راحت بيان كنم.اگر سينت سايزرى بود كه می توانستم صداى ويولن را به صورت طبيعى و حرفه اى داشته باشم، ديگر از ويولن زنده استفاده نمي كردم.
اما در رابطه با جايگزينى خود ساز باز بگويم اينكه سازها و جنس صدايشان كلا از اين حيطه خارج شوند خير!

 

-از آخرين وضعيت آلبوم صحبت كنيد و بفرماييد چه زمانى ميتوانيم به آثار شما در قالب آلبوم گوش دهيم؟
در حال حاضر در چندين آلبوم حضور دارم كه سعى دارم تمام كارهايى كه ساختم، به لحاظ سبك، از نظر نوع ملودى و هارمونى و فواصل به كار رفته و تكنيك هاى خوانش،كارهاى جديدى باشند؛ از جمله خوانندگان آنها، «رضا افتخارى »و «فرشاد ترابى»هستند.
در مورد آلبوم «مهران مستى»، همانطور كه گفتم، همكارى ما ادامه دارد و من در آلبوم دوم مجاز ايشان حضور خواهم داشت. براى آلبوم جديد ايشان از صميم قلب آرزوى موفقيت دارم.