اخبار داغ :

تالار وحدت،ميزبان گروه موسيقى هلندى در اولين شب جشنواره موسيقى فجر

موسيقى پارس: گروه موسیقی رامبرانت تریو از هلند با همراهی «حسام اينانلو» در نخستین روز از جشنواره موسیقی فجر به روی صحنه رفتند.
در ٢٤ دى ماه، تالار وحدت در سومين سانس خود، ميزبان گروه «رامبرانت تريو» بود.
بيانيه ستاد برگزارى جشنواره موسيقى فجر در همه اجراهای نخستین روز از سی و دومین جشنواره موسيقى فجر قرائت شد.
در این بیانیه آمده بود: “جشنواره امسال را شاید بتوان تاریخی‌ترین جشنواره در طول سی و دو دوره گذشته ارزیابی کرد. رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی در آستانه برگزاری این رخداد فرهنگی که منجر به لغو ٢ روز اول جشنواره و جابجایی ده ها برنامه در جدول جشنواره گردید، یکی از موارد استثنا و بی سابقه در اجراییات این دوره بود که با تلاش همکاران و همراهی هنرمندان ارجمند به خوبی انجام گرفت. ستاد سی و دومین جشنواره موسیقی فجر ضمن تسلیت مجدد ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی یار دیرین امام و رهبری، مخاطبان عزیز را به دیدن برنامه‌های جشنواره دعوت می‌کند.”
در اين شب، «رامبرانت تريو» با همراهی «حسام اينانلو» نوازنده کمانچه و آهنگساز کشور در دو بخش به اجرای برنامه پرداختند.
بخش اول اجرا منتخبی از قطعات ساخته شده گروه و بخش دوم بداهه نوازی گروه رامبرانت تریو با همراهی حسام اینانلو را شامل ميشد.
در بخش اول برنامه آنسامبل رامبرانت روی صحنه رفت و به اجرای تعدادی از آثار خود پرداخت. این بخش با بداهه نوازی در فضایی آرام آغاز شد و به تدریج حالتی پر هیجان پیدا کرد. پیزیکاتوهای کنترباس به همراه ریتم کوبنده پرکاشن به گوش مى رسيد و در ادامه جمله‌های آرام پیانو با تکرار بر روی بستری از ضربات محکم سنج، زمینه را برای تغییر دوباره فضا آماده کرد. آنچه در اين اجرای تریوی رامبرانت شنیده شد، ترکیبی از موسیقی جز، باروک و خاورمیانه بود که بخش‌های مختلف آن را جمله‌ای ملایم که به صورت ترجیع بند تکرار می‌شد به یکدیگر متصل می‌کرد.
سپس «رامبرانت فرريكس» ضمن ابراز خوشحالی از حضور و اجرای برنامه در ایران، با اشاره به پیانوی تالار وحدت گفت: سال 1806 یک پیانوی ارزشمند از طرف پادشاه ناپولی به ایران قدیم هدیه داده شد که شاید الان در موزه یا جای دیگری نگهداری شود. آن زمان که فیس بوک و اینستاگرام و… وجود نداشت مرز بین فرهنگ ایران و فرانسه بسیار عمیق بود اما حالا همه باخ و مندلسون و… را می‌شناسند. همچنین وقتی قرار شد به ایران بیاییم متوجه شدم که ایرانی‌ها موسیقی خاص خودشان را روی پیانو اجرا می‌کنند. حالا ما و شما در یک سفر خیالی موسیقی خودمان را با هم قسمت می‌کنیم و ما بخشی از موسیقی قدیم ایران به نام «چهارپاره» را اجرا می‌کنیم
پس از آن کنترباس در فضایی ایرانی اجرای «چهارپاره» ماهور را آغاز کرد و سپس پیانو که با گرفتن سیم‌های پشت آن، صدایی زنگ‌دار مانند سه تار پیدا کرده بود به اجرای ملودی ایرانی پرداخت.
در ادامه، این قطعه به فضایی متفاوت وارد شد و گروه با تسلط كامل به صورت متناوب موسیقی ایرانی و غربی را نواختند.
با اجرای قطعه اى کوتاه بر اساس موسیقی ردیفی ایران، نوبت به حضور «حسام اينانلو» بر روی صحنه رسید تا بدون حضور نوازنده پیانو، به اجرای قطعه‌ای بپردازند که یادآور همکاری اخیر اینانلو و و تونی اورواتر نوازنده کنترباس در آلبوم «وهم»بود. بداهه نوازی اعضای گروه در فضایى معلق و با تکرار جمله‌های مختلف انجام ‌شد و سپس در میانه اجرا ، نوازنده پیانو هم به گروه پیوست تا ملودی‌های ایرانی را  با پیانوی خود بنوازد.
تریوی هلندی «رامبرانت»که متشکل از «رامبرانت فرريكس» نوازنده پیانو،«وينست پلنر» نوازنده پرکاشن و «تونى اورواتر» نوازنده کنترباس است، به واسطه همکاری با هنرمندانی مانند «كيهان كلهر»و «حسين عليزاده»، برای مخاطبان ایرانی شناخته شده است؛ اما نخستین حضور آنها در ایران به اجرایی متفاوت اختصاص داشت.
گفتنى است آلبوم مشترک گروه رامبرانت تریو با«كيهان كلهر» تا پایان سال جاری توسط نشر  ECM روانه بازار خواهد شد.
شايان ذكر است سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر با مديريت «حميدرضا نوربخش» از 24 دی‌ماه تا 1 بهمن‌ماه در تهران برگزار می‌شود.

 

[ngg_images source=”galleries” container_ids=”1321″ display_type=”photocrati-nextgen_basic_thumbnails” override_thumbnail_settings=”0″ thumbnail_width=”300″ thumbnail_height=”199″ thumbnail_crop=”1″ images_per_page=”90″ number_of_columns=”2″ ajax_pagination=”0″ show_all_in_lightbox=”0″ use_imagebrowser_effect=”0″ show_slideshow_link=”0″ slideshow_link_text=”[Show as slideshow]” order_by=”sortorder” order_direction=”ASC” returns=”included” maximum_entity_count=”500″]