اخبار داغ :

جشنواره موسیقی نواحی جشنواره ای با ابعاد ملی است

موسیقی پارس – مهدی خان محمدی: صبح امروز نشست رسانه ای نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران باحضور «ایرج نعیمایی» دبیر جشنواره، «فرزاد طالبی» سرپرست دفتر موسیقی و رئیس جشنواره و «محمدرضا علیزاده» مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان کرمان و دبیر اجرایی جشنواره در تالار وحدت برگزار شد.

 

فرزاد طالبی – رئیس جشنواره موسیقی نواحی ایران

متاسفانه پیش از این جشنواره دو سال متوقف بود که به لطف خداوند امسال برای نهمین دوره این جشنواره در کرمان برگزار می شود. خوشبختانه کارهای ابتدایی جشنواره انجام شده و شورای سیاست گذاری آن مشخص شده و براساس تفاهم نامه ای که با استانداری کرمان منعقد شده این جشنواره در استان کرمان برگزار می شود و مدیر اجرایی آن نیز مشخص شده است و مجموعه ارکان آن طی دو ماه گذشته نوشته شده است.

 

به نظر من جشنواره موسیقی نواحی اهمیتش در حد جشنواره موسیقی فجر است. جشنواره موسیقی نواحی جشنواره ای با ابعاد ملی است و آبخشور آن از موسیقی نواحی و مقامی ایران تغذیه می کند و اهمیت آن بر کسی پوشیده نیست و جشنواره ملی است که در استان کرمان برگزار می شود.

 

جشنواره موسیقی نواحی امسال با یک برنامه مشخص تر برگزار می شود و سعی شده تفاوت های محتوایی در آن لحاظ شود تا منجر به بروز یک حادثه و یک واقعه مهم در عرصه موسیقی نواحی شود.

 

مسئله ی دیگر تعیین زمان جشنواره است که با هفته ی وحدت همزمان شده و همین امر باعث می شود تم جشنواره تمی شادمانه باشد. آواهای موسیقی نواحی ایران بخش بزرگش به وقایعی چون عروسی ها و مولودی بازمی گردد.

 

در این مدت دفتر موسیقی نقاط قوت و ضعف جشنواره های پیشین را بررسی کرده تا بتواند نقاط ضعف را به حداقل برساند.

 

من حکمم به عنوان رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره نهم به عنوان شخصیت حقیقی از طرف “علی مرادخانی” صادر شده و هرکس که در آینده سرپرست و مدیر دفتر موسیقی شود این سیاست را ادامه خواهد داد چون چهارچوب آن براساس تفاهم مقام وزارتخانه و استانداری استان کرمان نوشته شده است. در حال حاضر بنده با حکم رئیش شورای سیاست گذاری نهمین دوره از جشنواره موسیقی نواحی ایران در اینجا حضور دارم.

 

در تفاهم نامه ای که بین ما و استانداری استان کرمان نوشته شده قرار است که 50 درصد بودجه از طریق وزارتخانه و 50 درصد از طریق استانداری استان کرمان تامین شود و تامین بودجه بستگی به این امر دارد که استانداری چه میزان از بودجه را می تواند تامین کند.

 

ایرج نعیمایی – دبیر جشنواره موسیقی نواحی ایران

به دلیل علاقه ی شخصی که به موسیقی نواحی و مقامی ایران دارم این مسئولیت را قبول کردم. هویت ما ایرانی ها در موسیقی در مرحله ی اول موسیقی مقامی است و آن چه که در تاریخ گذشته ی ما راجبع موسیقی توسط دانشمندان و اندیشمندان نوشته شده عموما برپایه ی موسیقی مقامی است. دارایی کشور ما از لحاظ موسیقی ملی و مذهبی موسیقی مقامی است و ردیف نیز از موسیقی مقامی شکل گرفته که همین امر اهمیت موسیقی مقامی را برای ما بیشتر می کند.

 

موسیقی مقامی جز باورهای دینی و ملی ما است و هرچه است در این شکل از موسیقی ملی تجلی کرده است. موسیقی ما از جهت ماهیت و هویت، این نوع از موسیقی است و این جشنواره نیز بر همین اساس طراحی شده است که همزمان با میلاد پیامبر و در هفته ی وحدت برگزار می شود و طبیعی است که موضوع جشنواره هم وحدت بین مسلمین باشد که این امر باتوجه به ظهور بعضی از فرقه ها چون داعش ضرورت جهانی دارد و باید به آن توجه شود و طبیعی است که مناسبت آن سرور و شادیانه باشد.

 

جشنواره در دو بخش رقابتی و غیررقابتی برگزار می شود. که در بخش رقابتی هیئت داوران براساس ضوابط علمی چهارچوبی را مشخص می کنند که موجب تعالی موسیقی می شود و در بخش غیررقابتی پیش کسوتان را دعوت کرده ایم تا در حوزه سرور برنامه هایی داشته باشند.

 

در بخش های جنبی نیز یکسری اجرا از گروه هایی داریم که بیشتر به خود منطقه ای که جشنواره در آن برگزار می شود برمی گردد. همچنین در این جشنواره برنامه هفته ی فیلم را داریم که فیلم های مستند تراز اول را باحضور کارگردانان در طول جشنواره اکران می کنیم. همین طور مسابقه عکاسی اینستگرام و کیلیپوگرام را برگزار می کنیم که جز برنامه های جنبی ما است و در ادامه انتخاب کتاب و سی دی برتر پژوهش موسیقی نواحی ایران را خواهیم داشت.

 

بخش دیگری که در حوزه موسیقی نواحی ایران خواهیم داشت به همکاری دبیرخانه و داشنگاه هنر بازمی گردد و در این بخش از دانشجویان منتخب دعوت شده در موضوعات شادمانه مقاله های خود را ارائه دهند تا نشست تخصصی پژوهشی موسیقی نواحی را برگزار کنیم. برگزاری نمایشگاه سازهای موسیقی نواحی در موزه هرندی استان کرمان نیز از بخش های دیگر جشنواره است.

 

فراخوان در کل جشنواره ها بیشتر جنبه ی تبلیغاتی دارد. ما بر همین اساس تیم مشاوره و انتخابی خود را جهت شناسایی هنرمندان موسیقی نواحی به کل کشور فرستاده تا از هنرمندان موسیقی نواحی دعوت به عمل آورند.

 

محمدرضا علیزاده – دبیر اجرایی جشنواره موسیقی نواحی ایران

قرار است جشنواره به میزبانی و مشارکت استان کرمان برگزار شود که پیرو آن اقداماتی انجام داده ایم. استان کرمان از نظر اقلیمی و فرهنگی دارای تنوع بسیار است، خصوصا از نظر موسیقی تنوع ما بیشتر است. ما در مناطق مختلف استان خصوصا در مناطق شرقی و جنوبی کرمان تنوع بسیاری از نوع موسیقی نواحی داریم و یکی از دلایل برگزاری این جشنواره در کرمان همین تنوع فرهنگی و موسیقایی است و نکته ی دیگر سابقه ی برگزاری جشنواره موسیقی نواحی ایران در کرمان است که مهری بر برگزاری دوباره ی آن در این استان می زند.

 

 

 

منبع: اختصاصی از موسیقی پارس