اخبار داغ :

جنجال دو دیوانه! کنسرت پرواز همای و عالیم قاسم اف در تهران

 

موسیقی پارس: خواننده بزرگ و نابغه آواز موسیقی کشور آذربایجان، ملقب به بلبل شرق، عالیم قاسم اف به همراه گروه موسیقی‌ خود، دوئت و اجرای کنسرت مشترکی را با پرواز همای و گروه موسیقی اش(مستان) در طرحی جدید و نوآورانه پرواز همای به زبان فارسی و آذری به صورت همزمان، با نام جنجال دو دیوانه، ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ در مدت ۹۰ دقیقه در تالار بزرگ کشور به اجرا خواهند گذاشت.
این اجرای مشترک که برای اولین بار از طرف خواننده‌ مشهور موسیقی آذربایجان با خواننده موسیقی ایرانی، پرواز همای در تهران اتفاق می‌افتد، بر اساس دعوت همای از ایشان ، در ادامه برگزاری اجراهای متفاوت اوست و پذیرفتن این دعوت از طرف قاسم اف نیز بر اساس اجراهای خلاقانه، معناگرا و مفهمومی موسیقیایی همای بوده است.
پرواز همای که پیش از این نیز در سالهای گذشته با تلفیق موسیقی شرق و غرب در اجراهای طراحی شده خود و دعوت از بزرگان هنر و موسیقی و همکاری با آن‌ها، نظیر اپرای موسی و شبان، همکاری با سلی و شهرداد روحانی، همچنین اپرای عشق و عقل و آدمی و همینطور همکاری با والتر پروست از بلژیک را در سابقه اجرای کنسرت های موسیقی خود در کشور های مختلف و در سالن های بزرگ و مشهور دنیا داشته است اخیراً در تهران نیز با دعوت از انریکو جرولا، رهبر ارکستر و خواننده اپرا ایتالیایی و اجرای اپراگونه و بیان موسیقی در قالب ارکستر بزرگ در تالار وحدت و همینطور دعوت از نوازنده چیره دست هندی در اجرای اخیر خود در برج میلاد، استقبال جدی و بینظیر علاقه‌مندان را به خود معطوف نموده و موجب نوآوری و خلاقیت در ترکیب موسیقی ایرانی شده است، این بار نیز با تلفیق موسیقی آذری و فارسی در پی ایجاد یک اتفاق موسیقیایی جدید و خاص است.
ایده و برنامه‌ریزی این اجرای مشترک توسط همای در انتخاب اشعار، آهنگ‌ها و ترجمه آن در حدود دو سال به طول انجامیده و کاری زمانبر بوده است، چراکه خلق ترکیبی متفاوت از دو موسیقی جالب و شنیدنی آذری و ایرانی در چگونگی بیان اشعار آذری و فارسی، و اجرای موسیقی، پیچیده و در نوع خود بینظیر خواهد بود.
آهنگسازی و تنظیم قطعات، منحصرا برای این اجرای کنسرت دو نفره طراحی و تمرین شده و توسط گروه موسیقی دو خواننده، نوازندگی و اجرا می شود.
این کنسرت و اجرای مشترک به این جهت «جنجال دو دیوانه» نامگذاری شده است که این خواننده مشهور و محبوب آذربایجانی، عالیم قاسم اف، به دلیل عشقی که به موسیقی و آواز دارد، توانسته است ارائه دهنده نوعی خاص، متفاوت همراه با تکنیک و جذابیت بالایی از موسیقی آذربایجان به دنیا باشد از یک طرف و در طرفی دیگر، پرواز همای، خواننده موسیقی ایرانی که در آهنگسازی ها، انتخاب اشعار و اجرای آواز و بیان موسیقی‌اش به نوعی متفاوت، خلاق و مبتکرانه موسیقی سنتی ایرانی به دنیاست، اجرایی دیوانه وار و اتفاقی جنجالی موسیقیایی در پی خواهد داشت.
مؤسسه آوای هنر برگزارکننده این کنسرت بزرگ در تهران خواهد بود و در همین خصوص نشست خبری با حضور هر دو هنرمند با رسانه‌های خبری برگزار خواهد شد که روابط عمومی این مؤسسه تاریخ آن را متعاقباً به اطلاع خواهد رساند.
بلیت فروشی این کنسرت از روز دوشنبه ۹ اسفند ماه در سامانه فروش بلیت ۸۴۲۰۰ به آدرس اینترنتی www.84200.ir آغاز خواهد شد که علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به این وبسایت، بلیت صندلی دلخواه خود را به صورت اینترنتی خریداری نمایند.

عالیم قاسم‌‌اف یکی از معروفترین خوانندگان موسیقی مقامی آذربایجان است. او در سال ۱۹۹۹ جایزه موسیقی یونسکو imc سال که به عنوان نوبل موسیقی شناخته می‌شود ، را برنده شد.
جایزه موسیقی یونسکو و شورای جهانی موسیقی به کسانی داده می شود که با کار خود علاوه بر مهارت فنی به صلح و همکاری بین المللی و تفاهم متقابل میان فرهنگ ها خدمت نمایند. روزنامه فرانسوی (لوموند) صدای او را یکی از باشکوهترین صداهای جهان نامیده و نیویورک تایمز از او به عنوان اعجوبه هنری از سرزمین آذربایجان نام برده است.
این جایزه را موسیقی‌دانان بزرگی چون شوستاکوویچ، برنشاین، راوی شانکار و نصرت فاتح علی خان دریافت کرده‌اند. قاسم‌اف تاکنون کنسرت‌هایی در کشورهای هلند، ژاپن، چین، ایتالیا، کانادا، روسیه، کشورهای آسیای میانه، فرانسه، ایران، انگلیس، آلمان، اسپانیا، بلژیک، برزیل و ایالات متحده و طبق آنچه خود می‌گوید در ۱۸۰ کشور دنیا کنسرت برگزار کرده‌است.
در سال ۲۰۰۱ در فستیوال موسیقی شرق در سمرقند به عنوان نفر اول به لقب بلبل شرق مفتخر شد.