اخبار داغ :

حمیدرضا نوربخش: این دوره شفاف ترین دوره مالی جشنواره خواهد بود

موسیقی پارس – مهدی خان محمدی: عصر روز گذشته نشست خبری سی و یکمین دوره از جشنواره موسیقی فجر باحضور «حمیدرضا نوربخش» مدیر جشنواره موسیقی فجر، «حسن ریاحی» دبیر جشنواره و «فرزاد طالبی» سرپرست دفتر موسیقی در تالار رودکی برگزار شد.

 

فرزاد طالبی – سرپرست دفتر موسیقی

 

سعی ما بر این است میزان بودجه ای که سال گذشته به جشنواره موسیقی فجر اختصاص پیدا کرده بود را امسال تامین کنیم که یک چیزی حدود یک میلیارد و سیصد میلیون می شود.

 

دولت برگزارکننده جشنواره نیست. ضمن اینکه سال های گذشته نیز جشنواره را انجمن موسیقی برگزار می کرد و انجمن موسیقی متعلق به بخش خصوصی است.

 

حمیدرضا نوربخش – مدیر جشنواره موسیقی فجر

 

هزینه های جشنواره پیش رو نسبت به سال های گذشته بیشتر است باتوجه به اینکه بخش جوایز را در نظر داریم هزینه هایمان حدود 30 درصد افزایش پیدا خواهد کرد و سقف قراردادهای موسیقاییمان حدود یک میلیارد خواهد بود.

 

ما در بحث تغییر ساختار جشنواره موسیقی فجر از مدت ها پیش و از زمانی که آقای مرادخانی مدیر دفتر موسیقی بودند همیشه ایده هایی داشتیم و معتقد بودم می توانستیم حرکت های خیلی بهتری داشته باشیم در این دوره هم همین نظر را داشتیم با این تفاوت که معاونت هنری این بار پذیرفتند که این تغییرات اعمال شود.

 

«تهمورث پورناظری» در بخش هماهنگی بعضی از گروه های خارجی و جذب سرمایه های بخش خصوصی به ما کمک بسیاری کرد و طبیعتا در بخش سیاست گذاری نقش به سزایی داشتند و باید ذکر کنم که در بحث اسپانسری به هیچ عنوان چنین الزامی وجود ندارد که حتما مناقصه انجام گیرد. اسپانسری باید تحت هر شرایطی زیر نظارت های دولتی انجام پذیرد.

 

به طور مثال هنوز که جشنواره آغاز نشده هفته ی گذشته سازمان بازرسی کشور نامه ای مبنی بر معرفی نماینده ناظر بر سه جشنواره موسیقی، سینما و تئاتر فجر معرفی کرد. با توجه به تجربیات ما برندهای خاصی وجود دارند که در فعالیت های موسیقایی حضور دارند. ما تا الان دیناری بابت جشنواره دریافت نکردیم. به هرصورت امور باید پیش برود و همه چیز تحت نظارت نماینده سازمان بازرسی است و همه چیز شفاف و روشن است.

 

این دوره شفاف ترین دوره مالی جشنواره خواهد بود و در پایان هم یک چنین نشست خبری خواهیم داشت. زمانی که جشنواره به روزهای پایانی نزدیک شد طبق روال یک دبیر برای سال آینده معرفی می شود، این اتفاق برای این دوره افتاده و باتوجه به عملکرد و شخصیت دکتر ریاحی قرار شد این کار ادامه پیدا کند.

 

طرحی که ما داشتیم نیاز به تغییر ساختار داشت. در جشنواره های سال گذشته یک دبیر جشنواره و یک دبیر اجرایی داشتیم، امسال فقط دبیر جشنواره داریم و در جشنواره های سال آینده ما مدیر جشنواره خواهیم داشت و دیگر نیازی به دبیر نخواهد بود.

 

در ابتدا معاون هنری به عنوان رئیس است سپس مدیرکل دفتر موسیقی به عنوان قائم مقام و رئیس شورای سیاست گذاری و بعد مدیر جشنواره و بعد حوزه های زیرمجموعه مدیر هستند. ما به شخصیت دکتر ریاحی باتوجه به تجربه ای که دارد نیاز داریم به همین خاطر مثل سال های گذشته از وجود وی در بخش علمی و فنی استفاده خواهیم کرد. بدون تعارف عرض می کنم جایگاه دکتر ریاحی مخصوص و رفیع است و در بخش سیاست گذاری ما نقشی بسیار کلیدی دارد.

 

این موسیقی مظلوم جایگاهش این نیست و با همه ی این ها ما نمی توانیم ادعا کنیم که برای موسیقی اتفاق خاصی افتاده، باتوجه به اینکه ظرفیت موسیقی خیلی بیشتر از این ها است.

 

در سال های گذشته دبیر اجرایی عملا برگزارکننده جشنواره بود، امسال عملا برگزارکننده من هستم.

 

از بعد از جشنواره ما تمام اجراهای سال آینده را رصد خواهیم کرد و گروه هایی که در طول سال عملکرد خوبی دارند را در جشنواره شرکت خواهیم داد. در بخش تولید ما می خواهیم از جوان ها حمایت کنیم. به نظر بنده بخش رقابتی بخشی نبوده که کارساز باشد. البته که به هیچ عنوان کیفیت اجراهای جشنواره های سال گذشته را نمی توان زیر سوال برد.

 

امسال تعدادی از خاطره انگیزترین و تاثیرگذارترین سرودهای انقلاب را در گروه های موسیقی تعریف کردیم تا اجرا کنند مانند اجرای قطعاتی توسط گروه خورشید و گروه کر ارکستر سمفونیک تهران به رهبری «رازمیک اوحانیان»

 

حسن ریاحی – دبیر جشنواره موسیقی فجر

 

در سال های گذشته، بنده در بخش رقابتی اعتقاد داشتم که جوان ها نیاز به حمایت و تشویق دارند. این نظریه تا سال گذشته انجام شد ولی مسئله این است که جشنواره جوان الان فعال است و به جوان ها در مسئله ی آهنگسازی و نوازندگی بیشتر بها می دهد. مسئله ی دیگر این بود که ما جوان ها را بعد از جشنواره رها می کردیم. بنیاد نخبگان می تواند به ما کمک کند. نکته ی دیگر مسئله ی تاسیس کانون موسیقیدانان جوان ایران است و نکته ی دیگر اینکه جوانان ما دارند از موسیقی ملی شان دور می شوند و باید برای این مسائلی که اشاره کردم فکری شود البته که درصد بالای از این مسائل توسط کانون موسیقیدانان جوان اگر شکل بگیرد حل شدنی است.

 

پیش از این تمرکز من روی نسل جوان بود و الان سیاست این است که عملکرد جشنواره موسیقی فجر به جشنواره های بین المللی نزدیک شود.

 

منبع: اختصاصی  موسیقی پارس