اخبار داغ :

رئیس واحد موسیقی وزارت فرهنگ افغانستان از احياى دوباره موسيقى كلاسيك در أفغانستان خبر داد

موسيقى پارس: «محمد احسان عرفان» مسئول واحد موسیقی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان با بیان اینکه خاطرات خوشی را از تهران به کابل خواهد برد، گفت: موسیقی کلاسیک را در افغانستان احیا می‌کنیم.
مسئول واحد موسیقی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در گفت‌و‌گو با فارس، از جزئیات سفر خود به ایران سخن گفت
وى عنوان كرد: من تاکنون برای اجرای کنسرت به کشورهای زیادی که اکنون حتی نام آنها به خاطرم نمانده سفر کرده‌ام.
وی ادامه داد: ولی این نخستین سفرم به ایران بود که باید بگویم مهمان‌نوازی و رفتار محبت‌آمیز مردم ایران مرا غافلگیر کرد و هیچ وقت آن را فراموش نخواهم کرد.
خوشحالی از آشنایی با فرهنگ و ملت ایران
این نوازنده برجسته سیتار افزود: بسیار خوشحالم که این توفیق به من دست داد که بتوانم ایران را که این همه فرهنگ مشترک با هم داریم از نزدیک ببینم و با مردم آن آشنا شوم.
وی گفت: من خاطرات خوشی را از تهران به کابل خواهم برد، تشکر می‌کنم از مردم ایران و «بنیاد بیدل دهلوی» و «هادی سیعدی کیاسری» مدیر این بنیاد که در پذیرایی از مهمانان خود از هیج چیزی فروگذاری نکردند و برای تمام مردم ایران آرزوی سلامتی دارم.
«محمد احسان عرفان» در مورد موسیقی سنتی ایران گفت: من با موسیقی سنتی ایران از گذشته آشنا بودم و در تهران هم برخی گروه‌ها را از نزدیک دیدم و باید اقدام مسئولان فرهنگی ایران در جهت حفظ و گسترش موسیقی اصیل ایرانی را بسیار ستود.
این مدرس موسیقی وضعیت فعلی موسیقی کلاسیک افغانستان را تشریح کرد و گفت: مدت یک سال می‌شود که مرکز آموزش موسیقی وزارت اطلاعات و فرهنگ را با ساختار جدید دوباره احیا ساختیم و هنرجویان رشته‌های مختلف موسیقی در این مرکز در حال آموزش و فراگیری موسیقی کلاسیک افغانستان هستند.
وی بيان كرد: در این مرکز آموزشی، هم در بخش نوازندگی و هم در بخش آواز خوانی اساتید مجرب موسیقی تلاش دارند تا جوانان را دوباره با موسیقی کلاسیک افغانستان آشتی دهند چون که در سال‌های اخیر برخی موسیقی‌های مبتذل در افغانستان رایج شده است که با فرهنگ اصیل و موسیقی کلاسیک ما فاصله بسیار دارد.
وى از ایجاد یک مرکز آموزش موسیقی کلاسیک توسط اساتید هندی در کابل خبر داد و گفت: در دهه 60 در کابل یک مکتب موسیقی کلاسیک هند و افغانستان توسط هندی‌ها اداره می‌شد.

این نوازنده سینار عنوان كرد: بر اثر جنگ آسیب دید و به تعطیلی کشانده شد و به تازگی بنده از طرف وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان ماموریت یافتم که این مرکز را دوباره بازگشایی کنیم و با مسئولان فرهنگی هند نیز در این مورد به تفاهم دست یافته ایم.
وی در ادامه گفت: مسئولان فرهنگی هندوستان برای ما قول مساعد دادند که دوباره این مرکز هنری را احیا کنند و اساتیدی را برای آموزش موسیقی کلاسیک از هندوستان به کابل بفرستند تا هنرجویان افغانستانی در این مرکز آموزش‌های لازم را فرا بگیرند.
این مدرس و نوازنده سازهای سنتی افغانستان تصریح کرد: در حال حاضر چندین مرکز مختلف دولتی و غیر دولتی آموزش موسیقی کلاسیک را در برنامه های خود دارند که خود من در برخی از این مراکز برای هنرجویان سازهای طبله، رباب، سیتار و برخی سازهای دیگر موسیقی سنتی افغانستان را آموزش می‌دهم.
این هنرمند افغانستانی در ادامه در مورد آمار هنرمندان موسیقی در افغانستان اينگونه بيان كرد: متاسفانه بر اثر فضای رسانه‌ای، موسیقی غیر اصیل الان زیاد در افغانستان طرفدار دارد و گروه‌های موسیقی هم زیاد است.
وی با توجه به وضعيت آلات موسيقى گفت:با توجه به اینکه الان بیشتر آلات موسیقی الکترونیکی است و حتی صدا هم با سیستم دیجیتالی باسازی می‌شود خیلی‌ها به موسیقی روی آورده‌اند ولی هنرمندان موسیقی کلاسیک افغانستان نسبت به سایر موسیقی‌ها خیلی کم است.
«محمد احسان عرفان» در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو به پیشینه فعالیت‌های خودش در زمینه موسیقی و نوازندگی اشاره کرد و گفت: من 45 سال پیش سیتار را فرا گرفتم و در حال حاضر، هم شاگردی می‌کنم و هم آموزش می‌دهم.
وی خاطرنشان کرد: بیش از 35 سال است که شاگرد «استاد محمد خان عرفان» هستم که در کلکته هندوستان زندگی می‌کند و من همه چیز خود را در زمینه موسیقی مدیون او هستم.
عرفان ادامه داد: من شاگردان زیادی را تاکنون آموزش داده‌ام که الان بسیاری در گروه‌های حرفه‌ای نوازنده هستند و علاوه بر سیتار، تنبور و رباب نیز می‌نوازم و آموزش می‌دهم.
«محمد احسان عرفان» مسئول واحد موسیقی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان و نوازنده برجسته «سیتار» مهمان چهارمین کنگره بین المللی عرس بیدل دهلوی در تهران بود.
گفتى است وی از نوازندگان برجسته سیتار در افغانستان است که با گروه موسیقی کلاسیک افغانستان در عرس بیدل همنوازی داشت و اجرای وی مورد استقبال حاضران در کنگره قرار گرفت.