اخبار داغ :

رسالت من و دیگر موزیسین ها اغنای حس شنیداری مخاطبان است

موسیقی پارس: «امين غفاري»، از نوازندگان برجسته ويولن می باشد كه تا به حال با هنرمندان بسيارى از جمله «شهرام ناظرى»، «حافظ ناظرى» و «پرواز هماى» همكارى كرده است. او كه در سال ٢٠١٥ در مسابقات جهانى خاچاطوريان جزو ٢٥ نفر برگزيده از ميان نوازندگان ويولن در سراسر جهان بود؛ ويديو كليپ هايى از جمله تابستان ويوالدى را نيز منتشر كرده است.

وى قرار است در ٢٩ مرداد ماه كنسرت ويولن متفاوتي را در تالار وحدت به روى صحنه ببرد.

مصاحبه ای با این هنرمند انجام داده ایم که در ادامه می خوانید:

 

-لطفا در خصوص كنسرت پيش رو صحبت كنيد.

اين كنسرت رپرتوارى از موسيقى كلاسيك و موسيقى فيلم می باشد.درواقع تمام رپرتوارها، براى ويولن سولو و گروه بنده است و شامل رپرتوارهاى معروف ايران و جهان مانند هرى پاتر،game of thrones ، دزدان دريايى كارائيب و همـــــــه ى فيلم هايي كه اسم و رسمي در تاريخ سينماى ايران و جهان دارند، مطرح هستند.

رپرتوار موسيقى كلاسيك نيز شامل آثارى از كرايسلر، باخ،ويتالى و … است.

ما در اين كنسرت سعى كرديم كه خيلي متفاوت عمل كنيم؛ تمام تنظيم هاي ما متفاوت است زيرا تنظيماتى كه براى اين قطعات موجود بود، اكثراً تنظيم ويولن سولو نبود و همـــــــه اركسترال بودند اما ما با همكارى «مهدى پناهى»، «همايون آرام فر» و «حسين محمدى» كه كار تنظيم را برعهده داشتند، كارى متفاوت ارائه مي دهيم.

علاوه بر تنظيم هاى متفاوت، ما در كنسرتى كه در تالار وحدت به روى صحنه مى بريم، از كارگردانى و طراحى صحنه بسيار متفاوتى استفاده خواهيم كرد كه در ايران نظير ندارد. در ايران طراحى صحنه خيلي خوبى مشاهده نمى شـــــود، اما طراحى ما حرفه اى می باشد و قرار است مخاطبان كارى متفاوت ببينند.

اميدوارم بتوانيم اين تفاوت را به خوبى نشان دهيم.

-اعضاى اركستر شما چند نفر هستند و علاوه بر ويولن شامل چه سازهايى مى شـــــود؟ 

اين اركستر شامل كوارتت زهي مي شـــــود كه اعضاى آن را هستى سپاسى (ويولن سل) ، نويد شعبان زاده و امين عطايى (ويولن) و دانيال جورابچى(ويولا) تشكيل مى دهند. 

حسين محمدى و محمد فرزانه (گيتار)، همايون آرام فر (پيانو)، سحر شاطرى (درامز) و ماه سيما فلاحى (فلوت) از ديگر نوازندگان اين كنسرت هستند كه هـــر كدام در ساز خودشان بهترين می باشند و من خوشحالم كه در كنارشان هستم و اميدوارم شب خوبى را براى مخاطبان رقم بزنيم.

-بازخورد مخاطبان تا به اين لحظه چطور بود؟ آیا طبق انتظار خود شما می باشد؟ 

حقيقتاً در روزهاى اول كه ميخواستم تالار وحدت را براى كنسرت انتخاب كنم، دوستان به من مي گفتند كه مراقب استقبال باشم و مى گفتند كاش سالن كوچكترى را انتخاب كنى زيرا كار، بي كلام است و هـــر كسى مخاطب سولوى ويولن قرار نميگيرد. من نظرات را مي شنيدم و برايم محترم بود اما دلم روشن بود كه اين كار با استقبال رو به رو مى شـــــود و خدا را شُكر تا به امروز استقبال بسيار خوب بوده است و پيش بيني خودم اين می باشد كه تا چند روز مانده به اجرا، بليت ها را sold out كنيم و حتى صحبت تمديد اين كنسرت شده است.

اميدوارم بتوانيم اين كنسرت را باز هم در تهران و حتى در شهرستان ها ارائه دهيم.

از همان روزهايى كه به فكر شروع اين پروژه افتادم، تلاشم بر اين بود كه برنامه بلند مدتى را تدوين كنم كه به هـــر حال شروعش از تهران است؛ زيرا استقبال زيادى دارد و ما بايد به سليقه مخاطب احترام بگذاريم و بتوانيم حس شنيدارى آنها را اغنا كنيم. اين امر رسالت من و ديگر موزيسين ها است.

-به نظر شما در جامعه موسيقى ما، موسيقى بى كلام جايگاه خود را پيدا كرده است؟ 

از نظر من، خير. ما اگر بخواهيم موسيقى بى كلام را در ايران و خارج از كشور مقايسه كنيم، متوجه ميشويم كه در خارج از ايران، موسيقى بى كلام مخاطب بيشترى دارد و مورد استقبال قرار مى گيرد. اگر بتوانيم موسيقى خوب را به مخاطب عرضه كنيم، قطعا استقبال خواهند كرد.

علاوه بر اين ، موسيقى بى كلام نيازمند حمايت است.

-كتاب “شيوه هاى تمرينى كنسرتو ويولن خاچاطوريان ” كه به تازگى منتشر شد، تأليف شما است.ايده اين كتاب چطور به ذهنتان رسيد؟

من در سالِ گذشته، كنسرتو خاچاطوريان را با اركستر سمفونيك تهران به رهبرى استاد «شهرداد روحانى» اجرا كردم و در سالِ ٢٠١٥ در مسابقات جهانى خاچاطوريان كه در ارمنستان برگزار شد، افتخار اين را داشتم كه جزو ٢٥ ويولونيست برتر جهان قرار بگيرم. وقتى كه اساتيد و نوازندگان جهانى را ديدم، به اين فكر افتادم كه با توجه به متد و منابع موجود، شيوه اى تمرينى براى اين كنسرتو جمع آورى كنم. ان شاءالله انتشار گسترده اين كتاب، پس از كنسرت ﺻﻮرت ميگيرد.

-به فكر ضبط آلبوم جديد هستيد؟ 

من دو سال پيش، آلبومى با عنوان “كنسرتو ويولن چايكوفسكى ” منتشر كردم و مدتى است به فكر آلبوم دومم هستم و مى خواهم مثل كنسرتم كه بسيار متفاوت است، آلبوم متفاوتى را نيز ارائه دهم؛ اما به دليل مشغله هاى بسيار زياد،فرصت نكردم به آلبوم بپردازم اما پس از كنسرت، حتما قطعاتِ اجرا شده را به ﺻﻮرت آلبوم يا ويديوكليپ منتشر می کنم.