اخبار داغ :

روایت ارکستر سمفونیک از روز آخر زندگی حضرت عباس (ع)

موسیقی پارس: ارکستر سمفونیک تهران به مدیریت هنری علی رهبری شب گذشته ضمن اجرای قطعه «شهرزاد» اثر نیکلای ریمسکی کرساکف، قطعه «علمدار» ساخته پوریا خادم، فرزند 16 ساله رسول خادم را اجرا کرد.

در بخش اول این کنسرت قطعه «شهرزاد» اثر نیکلای ریمسکی کرساکف اجرا شد. کورساکف «شهرزاد» را در سال ۱۸۸۸ میلادی و بر پایه داستان‌های هزار و یک شب نوشته‌ است. شهرزاد را می‌توان یکی از محبوب‌ترین ساخته‌های کورساکف به‌شمار آورد. این اثر ارکسترال، نمونه بارز ترکیب متمایزکننده آثار کورساکف در آمیزش سازبندی خیال‌پردازانه و رنگارنگ با ملودی‌های پرزرق و برق است.

در زمستان سال ۱۸۸۷ و زمانی که کورساکف روی اپرای ناتمام الکساندر برودین با نام شاهزاده ایگور کار می‌کرد، تصمیم گرفت اثری ارکسترال بر مبنای داستان‌های هزار و یک شب بسازد. پس از آماده شدن اتودهای اولیه کورساکف به‌همراه خانواده‌اش به منطقه «گلینکی ماورینی داشا» در استان لنینگراد رفتند. در آن‌جا و در تابستان ۱۸۸۸ بود که کورساکف کار نوشتن شهرزاد و اورتور جشنواره عیدپاک روسیه را به‌پایان رساند.

شهرزاد ۴ موومان دارد و کورساکف در ابتدا قصد داشت طبق روال معمول این چهار موومان را پرلود، بالاد، آداجیو و فیناله نامگذاری کند. اما با اصرار آناتولی لیادو و دیگران، نام ۴ داستان از داستان‌های هزار و یک شب را برای ۴ موومان شهرزاد انتخاب کرد. نام موومان‌های شهرزاد به ترتیب «دریا و کشتی سندباد»، «شاهزاده کلندر»، «شاهزاده و شاهدخت جوان» و «جشنواره بغداد» هستند.

ارکستر سمفونیک تهران پس اجرای «شهرزاد»، قطعه قطعه «علمدار» ساخته پوریا خادم، فرزند 16 ساله رسول خادم را اجرا کرد. در این قطعه روایتی از روز آخر زندگی حضرت عباس (ع) در چهار موومان ارایه شد.

علی رهبری رهبر و مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران پس از اتمام این کنسرت ضمن دعوت از پوریا خادم برای حضور یافتن روی صحنه گفت: پوریا خادم که آهنگسازی این قطعه را انجام داده ، در هر جای دنیا که بود، بیش از این تشویق می شد. پدر او رسول خادم قهرمان در رشته کشتی قهرمان المپیک بوده اما امروز پسرش در سن 16 سالگی قهرمان آهنگسازی شده است.

وی افزود: باید به ایرانی بودمان افتخار کنیم. پدر و مادر ما در موسیقی کلاسیک بی سواد بودند، اما استعداد داشتند. پدر پوریا خادم کشتی گیر بود اما همین پدر پسرش را در راه موسیقی می گذارد و این مایه افتخار است.

رهبری در ادامه خطاب به رسول خادم که در تالار وحدت حاضر بود، گفت: شما برای ایران افتخار آفریدید و مدال طلا گرفتید. امیدورام پسر شما هم در هنر خودش مدال طلا بیاورد.

منبع گزارش متنی: خبرگزاری فارس