اخبار داغ :

“سى و دومين جشنواره فجر،ميزبان چهار دهه موسيقى ايرانى “

موسيقى پارس_شكوفه صادقى:صبح ٣٠ آذر ١٣٩٥،رئيس سى و دومين جشنواره موسيقى فجر،در نشست خبرى كه در ساختمان هنرى وزارت ارشاد برگزار شد،به ارائه جزئياتى از جشنواره فجر پرداخت.
وى در ابتداى نشست بيان كرد: جشنواره امسال ٢٢ تا ٣٠ دى ماه برگزار ميشود و مكان هايى از جمله تالار وحدت ،سالن رودكى،مجموعه نياوران،برج ميلاد ،فرهنگسراى ارسباران و مجموعه فرهنگى آزادى در اختيار خواهد بود.
«نوربخش» عنوان کرد: ما امسال بیش از 10 اجرا در موسیقی نواحی داریم که این تعداد نسبت به سال گذشته دو برابر شده است؛در بخش بانوان هم اجراهایی در موسیقی نواحی داریم. ما در بخش موسیقی نواحی امسال یک تم تعریف کردیم که بازخوانی موسیقی سه تا چهار دهه اخیر است که بخش های جذاب چهار دهه اخیر را داریم، یک بخش هم چاووش خوانی ها است. 
وى در خصوص رسميت پيدا كردن اركستر ملى گفت: ارکستر ملی با ساختار جدید در سی و دومين جشنواره با اثرى جاودانه با نام «نیلوفرانه» و «شور عشق» با صداى «عليرضا افتخارى» فعالیت رسمی خود را شروع می کند. ارکستر سمفونیک نیز اثری از «احمد پژمان» را اجرا خواهد کرد و یک اجرای مشترک هم با ارکستر ایتالیا دارد. برای اینکه جشنواره فجر فینال همه جشنواره ها است امسال برگزیدگان فستیوال هایی که در طول سال برگزار شده نیز در جشنواره برایشان اجرا گذاشته ایم.

رئیس سی و دومین جشنواره موسیقی فجر درباره بخش جایزه عنوان كرد :در بخش جایزه ما سال گذشته جایزه «باربد» را در جشنواره وارد کردیم که قرار است در سال های متوالی محور جشنواره باشد و بتواند بر فعالیت های موسیقایی طول سال تاثیر بگذارد. تعداد داوران را به نصف تقلیل دادیم و در هر بخش 5 تا 9 داور حضور دارند و کلیه آلبوم هایی که تولید می شوند از مهر تا مهر و تمام تولیدات موسیقایی را رصد می کنیم و داوری می شود. بررسی شده داورانی که آثار را بررسی می کنند خودشان در این پروسه یک ساله اثری نداشته باشند. 
وی خاطرنشان كرد : سال گذشته بخشی برگزار شد با عنوان نسلی دیگر که ما گفته بودیم. این بخش باید مستقل برگزار شود، عده ای این برداشت را کردند که ما نگاه حذفی به این بخش داریم درحالی که وعده ما این گونه محقق شد که بخش نسلی دیگر به صورت مستقل و پررنگ امسال برگزار شود و بخش رقابتی هم که حذف شده بود از سال آینده در قالب جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی برگزار خواهد شد. 
رئيس سى و دومين جشنواره موسيقى فجر درباره بليت فروشى گفت: با تمام سایت ها برای بلیت فروشی مکاتبه کردیم .
وی درباره بلیت فروشی افزود: سال گذشته در جشنواره یک سایت می آمد و بلیت ها را به فروش می رساند، امسال این تدبیر اندیشیده شد که تمام سایت ها پیشنهادات خود را عنوان کنند و ما نیز با تمام سایت ها مکاتبه کردیم و اینگونه شد که آن ها یک پیش پرداخت بدهند تا با آن پیش پرداخت بخشی از مشکلات ما حل شود.
رئيس سى و دومين جشنواره موسيقى فجر، از دلیل تمرکز برگزاری جشنواره در تهران سخن گفت و اظهار کرد: جشنواره در بعضی سال ها در استان ها و شهرهای دیگر هم اجراهایی داشت؛ ما باید بگوییم آن اجراها براساس درخواست استان ها صورت می گرفته و در دوسال گذشته درخواستی از سوی شهرها و استان ها نداشتیم و به این دلیل جشنواره به طور متمرکز در تهران برگزار می شود.

«حميدرضا نوربخش» درپاسخ به خبرنگاری درباره نقدهایی که از سوی هنرمندان به جشنواره وارد شد، گفت: بخشی از مطالب و دغدغه های دوستان تمهیداتی بوده که اتفاق افتاده و شخصا از هر نقدی استقبال می کنم و پیگیر نقد دوستان هستم. دوستان نیز جواب نقد ها و اعتراضات خود را باید از سوی خود مسئولان و مجاری قانونی پیگیری کنند.

وی در پاسخ به تبعیضاتى که عنوان می شد در سال گذشته صورت گرفته است، گفت: سال گذشته هیچ تبعیضی صورت نگرفت و به دلیل مشکلات و تنگناهای دولت در دو سال گذشته هیچ تغییری در میزان بودجه صورت نگرفت از این رو من باید بر روی بحث گیشه تمرکز می کردم و سیاست دولت هم در این مورد برون سپاری است و تمام بخش ها به دست خصوصی سپرده شده است.به همين دليل باید نگاهی صورت بگیرد که هزینه ها را بخش خصوصی بتواند تقبل کند.

وى افزود: راجع به گروه هایی که گفته شد 200 میلیون گرفته اند باید بگویم آن ها برای چهار اجرا 200 میلیون دریافت کردند که رقمی نیست. امسال مبنای ما چیزی شبیه همین است و سعی می کنیم در بخش موسیقی نواحی و موسیقی ایرانی حمایت بیشتری داشته باشیم چراکه در بخش پاپ گروه ها در طول سال چندین اجرا دارند ولی تعداد برگزاری کنسرت های موسیقى ایرانی و نواحی بسیار کم است و باید حمایت شوند. 

«حمیدرضا نوربخش» در پایان صحبت های خود حمایت از کمپین آقای رئیس جمهور درباره حقوق شهروندی را اعلام کرد.

img_4036