اخبار داغ :

«سیر» با ارکستر سمفونیک تهران اجرا می شود

موسیقی پارس – مهدی خان محمدی: سومین نشست سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر باحضور «کریستف رضاعی» و «مسعود شعاری» در تالار وحدت برگزار شد.

 

کریستف رضاعی – آهنگساز

 

حدود 15 سال پیش آلبوم «سیر» منتشر شد و تجربه موسیقایی آن برای من خیلی جالب بود و آرزوی من بود که بعضی از قطعات آن را اجرا کنم. کنسرت ما در جشنواره موسیقی فجر با عنوان «سیر» است و سفری است در موسیقی های مختلف که براساس آلبوم «سیر» اجرا خواهد شد.

 

قطعه «حضور» و «شور عشق» قطعات یک و سه آلبوم است که با یک بازسازی ارکسترال در جشنواره موسیقی فجر اجرا خواهد شد و برای من خیلی خوب است که این قطعات به همراه ارکستر سمفونیک تهران به رهبری «بردیا کیارس» اجرا می شود.

 

در این کنسرت قطعه ای را باعنوان «حضور» اجرا خواهیم کرد که برای آنسامبل زهی و سه تار نوشته شده به همین خاطر نسبت به آلبوم تغییر زیادی نخواهد داشت البته که رنگ آمیزی آن را بیشتر خواهم کرد و سازهای بادی نیز به این اثر اضافه خواهند شد.

 

البته قطعه «شور عشق» تغییرات زیادی خواهد داشت و به احتمال زیاد طولانی ترین اثر ما خواهد بود. هم چنین در این کنسرت بداهه نوازی سه تار نیز خواهیم داشت.

 

قطعه دیگر ما براساس رباعیات خیام خواهد بود که با ارکستر سمفونیک تهران آن را اجرا خواهیم کرد.

 

بحث موسیقی تلفیقی خیلی دست هنرمند نیست. موسیقی در ابتدا یک اتفاق انسانی است. من و «مسعود شعاری» اولین همکاری مان در یک فیلم مستند بود و بعد از آن دست به تجربه دیگری زدیم و در طول ضبط آن اثر ایده ضبط آلبوم «سیر» شکل گرفت. درنتیجه اگر بخواهم الان درباره موسیقی تلفیقی صحبت کنم باید بگویم که دارد جریان خود را پیدا می کند.

 

حالت درونی که مخاطب در آلبوم «سیر» حس کرده فکر می کنم با شنیدن ارکستر و نوازنده در کنسرت خیلی بهتر درک شود.

 

مسعود شعاری – آهنگساز و نوازنده سه تار

 

زمانی که این آلبوم را کار می کردیم و کریستف قطعات را تنظیم می کرد آلبوم با بازتاب و بازخورد خوبی مواجه شد و اولین تجربه ای بود که با یک ساز سنتی و ارکستر می افتاد.

 

همان طور که از اسم قطعات پیدا است شور و عشق ما در موسیقی بود که باعث بوجود آمدن این احساس در آلبوم شد. جنس این نوع از موسیقی در آن دوران نو بود و در حال حاضر نیز این نویی به بازخورد مخاطب با اثر برمی گردد.

 

الان که می خواهم آلبوم «سیر» را اجرا کنم باید بروم در جلد همان آدم 15 سال پیش زیرا آن موقع من خیلی جوان تر بودم. الان احساس ها و سرعت ها عوض شده و نوع موسیقی ها نیز عوض شده است. الان پیشرفت تکنولوژی به شکلی شده که ما از هر آهنگ فقط یک تست می کنیم و از آن لذت نمی بریم.

 

هرکسی که کار هنری می کند با تعدد کارهای مختلف روبه رو است ولی درباره موسیقی تلفیقی معتقدم این اتفاقی است که پیش می آید. در این باره باید بگویم که موسیقی برای بعضی ها قداصت دارد که خیلی خوب است اما وقتی این قداصت تبدیل به تعصب می شود باعث می شود در عادات شنیداری فرد تاثیر بگذارد که این امر خوب نیست.

 

منبع: اختصاصی از موسیقی پارس