اخبار داغ :

شرکت فرهنگی و هنری نوخسروانی باربد؛ دو آلبوم از «کسایی»ها را منتشر کرد

 

موسیقی پارس: موسسه «نوخسروانی بارب»د دو آلبوم «در سکوت مهتاب» اثر «محمد جواد کسایی» و «آفتاب در نیستان» ساخته هنرمند فقید «محمد خلیل کسایی» منتشر کرد.

به گزارش موسیقی پارس، «در سکوت مهتاب» آلبوم تکنوازی سه‌تار به نوازندگی «محمدجواد کسایی» است. در این آلبوم «محمود رفیعیان» با تنبک و «محمد افشارپور» با دف و کوزه، کسایی را همراهی کرده‌اند.
اشعاری از «سایه»، «نادر نادرپور»، «فریدون مشیری»، «ناصر نظمی»، «محمود مشرف آزاد»، «کاظم سادات شکوری»، «منوچهر آتشی» و «شمس لنگرودی» توسط «مینا تقی زاده»نیز در این آلبوم دکلمه شده است.کسایی مایه‌های دشتی، ماهور، شوشتری، نوا، سه گاه و شور را برای نوازندگی در این آلبوم انتخاب کرده است.

آلبوم «آفتاب در نیستان» نیز آلبوم تکنوازی نی به نوازندگی زنده‌یاد «محمد خلیل کسایی» است. وی که از آموزه‌های مستقیم «حسن کسایی» بهره برده بود؛ یکی از نزدیکترین نوازنده‌ها به شیوه پدرش محسوب می‌شد. در این آلبوم قطعات و نواخته‌های او را در مایه‌های شور، ماهور، چهارگاه و بیات‌ترک می‌شنویم. «محمود رفیعیان» نیز با تنبک در قطعات ضربی کسایی را همراهی کرده است.

«در سکوت باغ» نیز نام آلبومی است از تکنوازی‌های «حسن کسایی» و جلیل شهناز». این دو هنرمند از بزرگترین نوازندگان نی و تار در موسیقی کلاسیک ایرانی بوده‌اند. آنها به همراه «جلال تاج اصفهانی» مثلث طلایی مکتب اصفهان را تشکیل می‌دادند و سالها شاهد تولید آثار ارزنده‌ای از این هنرمندان بوده‌ایم.

در بخش اول آلبوم پیش رو، تکنوازی نی در مخالف سه‌گاه را می‌شنویم. گوشه مخالف در دستگاه سه‌گاه گستره بیشتری نسبت به دیگر گوشه‌ها دارد و همانند این اجرا می‌تواند موضوع مستقل یک اجرا باشد. در بخش دوم «شهناز» و «کسایی» در آواز افشاری به بداهه‌نوازی پرداخته و لحظات بی‌بدیلی خلق کرده‌اند.