اخبار داغ :

شهرام ناظری و دولتمند خالف در لندن به روی صحنه می روند

شهرام ناظری

موسیقی پارس_شهرزاد جعفری: کنسرت مشترک استاد شهرام ناظری و استاد دولتمند خالف خواننده و موسیقیدان سرشناس تاجیک، به مناسبت آغاز به کار پروژه جهانی «زبان عشق» و روز جهانی زبان مادری در شهر لندن برگزار می شود.

این دو هنرمند در تاریخ 24 فوریه در سالن باربیکن شهر لندن به روی صحنه خواهند رفت و علاقمندان به حضور در این کنسرت می توانند از طریق سایت barbican.org.uk اقدام به تهیه بلیت نمایند. همچنین برگزاری این کنسرت به همت موسسه فرهنگی هنری «مانا نقش» و همکاری دو موسسه فرهنگی و دو مرکز دانشگاهی خارجی می باشد.

شهاب نیکمان، مدیر عامل موسسه مانا نقش، در خصوص جزئیات پروژه پژوهشی «زبان عشق» توضیحاتی را ارائه داد و بیان داشت: ” این پروژه با هدف معرفی جایگاه شعر و ادب فارسی در آگاهی‌سازی، بیان و انتقال مفاهیم “عشق، صلح و وفاق اجتماعی” انجام می شود. پروژه «زبان عشق» از دیدگاهی متفاوت به معرفی 30 تن از مشاهیر و مفاخر پارسی‌سرا در هزاره اول شعر پارسی از بایزید بسطامی تا بیدل دهلوی، و در گستره جغرافیایی یازده کشور آسیایی از سوریه تا هند می پردازد و نقش برجسته آنها را در حفظ هويت فرهنگي پارسي زبانان نمایان می کند. این پروژه در مسیر خود به بررسی و پژوهشِ آثار ارزشمند این مشاهیر و برگزاری نشست های پژوهشی و اجراهای هنری پرداخته، و در پایان یک اثر صوتی تصویری و تالیف کتابی با موضوع نقش شعر پارسی در حفاظت از میراث فرهنگی و همچنین “نقش شعر و ادب پارسی به عنوان گواهی بی همتا در بالندگي عشق ومهرورزی، وفاق اجتماعی و صلح پایدار” تولید خواهد شد”.

طبق سخنان شهاب نیکمان، به مدت دو سال است مقدمات و فاز اول این پروژه آغاز شده و پس از انجام فاز اول پژوهش، با استادان صاحب نظر در تاریخ و ادبیات فارسی در ايران و چند دانشگاه خارجی، به ویژه استاد گرامي دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی مشورت شده و با کمک این اساتید از میان بیش از 220 تن از مشاهیر پارسی سرا، بر اساس معیارهای مورد نظر 30 تن انتخاب شده اند که آرامگاه آنها در 11 کشور مختلف واقع شده است.

همچنین پروژه «زبان عشق» با همکاری چندین موسسه و مرکز علمی و دانشگاهی داخل و خارج از کشور از دانشگاه‌ آکسفورد و دانشگاه‌ کمبریج و مرکز میراث ناملموس یونسکو در حال انجام است. این پروژه با برگزاری اجراهای زنده متفاوت با هنرمندان برجسته کشورهای مختلف، تعریفی متفاوت از میزان تاثیرگذاری آثار این شعرا را به جهان معرفی می کند. نمونه ای از بخش موسیقیایی این پروژه اجرای مشترک استاد شهرام ناظری و استاد دولتمند خالف است که در کشورهای دیگر نیز برگزار خواهد شد.