اخبار داغ :

شهرداد روحانی: در حال حاضر برای موسیقی ارکسترال سالن مناسب وجود ندارد

 

موسیقی پارس – مهدی خان محمدی: سومین نشست سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر باحضور «شهرداد روحانی» در تالار وحدت برگزار شد.

 

شهرداد روحانی – آهنگساز و رهبر ارکستر

 

قبل از اینکه درباره کنسرتم در جشنواره موسیقی فجر صحبت کنم می خواهم که درباره کنسرت هفته آینده خود در فرهنگسرای نیاوران سخن به میان بیاورم.

 

این کنسرت که دوئت پیانو است به نوازندگی پیانو من و «یلدا صمدی» است. قطعات این کنسرت همه از ساخته های بنده است و خیلی از آن ها برای اولین بار است که در ایران اجرا می شود و قرار است این کنسرت در شهرستان ها نیز اجرا شود که در حال حاضر چند شهر برای اجرا این کنسرت اعلام آمادگی کرده اند.

 

«یلدا صمدی» نوازنده بااستعدادی است و من مثل یک رهبر ارکستر که یکی از توانایی هایش این است که از ارکستر صدادهی بگیرد خوشبختانه موفق شدم خروجی که مدنظرم بود را از ایشان بخواهم و وی اجرا کند. الان تمرین ها انجام شده و ما آماده ایم تا با تمام انرژی روی سن برویم.

 

درباره حضورم در جشنواره موسیقی فجر باید بگویم که سفر این بارم اصلا کاری نبود و قرار بود خیلی زود برگردم. روز دومی که در ایران بودم از طرف جشنواره برای همکاری با من تماس گرفتند و آن جا بود که حس کردم به عنوان عضوی از خانواده موسیقی کشورم باید نقشی در این جشنواره حضور داشته باشم به همین خاطر این مسئولیت را پذیرفتم.

 

در این اجرا تصمیم دارم یک ارکستر زهی 40 نفره در اختیار داشته باشم. خوشبختانه ما در ایران از نظر نوازنده سازهای زهی محدودیت نیرو نداریم.

 

رپرتوار کنسرت من اکثرا از کارهای خودم است و یکسری هم آثاری از موسیقی کلاسیک است که انتخاب شده و تمرین های آن قرار است چند روز قبل از اجرای ما در جشنواره آغاز شود.

 

جمع کردن ارکستر خصوصا با برنامه های زیاد جشنواره یک مقدار سخت است، درنتیجه خواستم یک کار متفاوت تر از دیگر اجراها انجام دهم  و نکته ی دیگر هم در این است که جمع کردن نوازندگان سازهای زهی راحت تر است.

 

در دوره ای ارکستر برلین فیلارمونیک در خرابه های جنگ موسیقی کلاسیک اجرا می کرد به همین خاطر من نیز در تمامی سالن هایی که بشود موسیقی ارکسترال اجرا کرد به روی صحنه خواهم رفت. متاسفانه در حال حاضر و در این مدت طولانی ما سالن مناسب برای موسیقی ارکسترال نساخته ایم. اولین باری که ارکستر سمفونیک تهران موسیقی کلاسیک اجرا کرد به رهبری من بود که در آن قطعه «پرنده آتشین» و «کارمینا بورانا» را در برج میلاد اجرا کردیم.

 

در برج میلاد صدا ایده آل نیست اما یک محسناتی دارد که از جمله آن این است که می توان در این سالن میزبان 1500 مخاطب موسیقی بود اما خود من ترجیحم این است که وقتی ارکستر موسیقی کلاسیک اجرا می شود حتما سالن مناسب داشته باشیم که متاسفانه الان این سالن را در اختیار نداریم اما ای کاش این برنامه ها در سالنی که مناسب این کار است اجرا شود.

 

منبع: اختصاصی از موسیقی پارس