اخبار داغ :

تنها منبع درآمد جشنواره از بلیط فروشی است

موسیقی پارس – مهدی خان محمدی: صبح امروز نشست رسانه ای پنجمین دوره از جشنواره موسیقی کلاسیک تا معاصر باحضور «علی عبدالوهاب» مدیر روابط عمومی جشنواره، «سعید علیجانی» دستیار علیرضا مشایخی و مدیر و رهبر ارکستر مجلسی باروک و «مهرداد تیموری» رهبر ارکستر مجلسی شرق در تالار وحدت برگزار شد.

 

علی عبدالوهاب – مدیر روابط عمومی جشنواره موسیقی کلاسیک تا معاصر

این دوره از جشنواره با نگاهی به آثار «علیرضا مشایخی» و با حضور ۱۵۷ نوازنده در قالب ۵۵ اجرا و ۸۳ قطعه موسیقایی به دبیری هنری «فریماه قوام صدری» و «علیرضا مشایخی» ساعت ۱۴ روز پنجم و ششم دی در سالن شهید آوینی دانشگاه تهران و در روزهای ۹ تا ۱۲ دی‌ماه ساعت ۱۸ در تالار رودکی برگزار می شود.

گروه متا ایکس به رهبری «علیرضا مشایخی»، ارکستر موسیقی نو به رهبری «علیرضا مشایخی» و «سعید علیجانی» ارکستر مجلسی شرق به رهبری «مهرداد تیموری»، ارکستر ریکوردر پارس به رهبری «مهرداد تیموری» و ارکستر مجلسی باروک به رهبری «سعید علیجانی» گروه هایی هستند که در این دوره از جشنواره آثار خود را اجرا خواهند کرد. این در حالی است که «نیایش جواهری»، «علیرضا خیابانی»، «آیدا سیغاریان اصل»، «صنم قراچه داغی» و «پرهام میلانی» به عنوان تک نوازان ارکستر در این رویداد موسیقایی حضور دارند.

متاسفانه ما منبع مالی گسترده ای برای این دوره از جشنواره در اختیار نداشتیم و تنها با بلیت فروشی است که می توانیم بودجه جشنواره تامین کنیم که قطعا با بلیط فروشی هم نمی‌توانیم شرایط را به گونه ای فراهم کنیم که جشنواره از امکانات بیشتری برخوردار باشد.

سعید علیجانی – مدیر ورهبر ارکستر مجلسی باروک

پنجمین جشنواره موسیقی کلاسیک تا معاصر اولین بار در سال ۸۶ توسط استاد «علیرضا مشایخی» و استاد «فریماه قوام صدری» در راستای تداوم بخشی به جایزه های دوسالانه آهنگسازی و نوازندگی کار خود را در عرصه فعالیت های موسیقایی کشور شروع کرد و در این مدت تمام تلاش خود را انجام داد تا در یک فضای علمی بتواند جشنواره ای را برگزار کند. هدف از برگزاری چنین جشنواره ای توجه به جوانان و نوازندگان مستعدی است که در عرصه موسیقی حضور دارند.

اغلب نوازنده هایی که در این دوره از جشنواره شرکت کرده اند توسط اساتید معرفی شده اند.

درباره اجرای ارکستر موسیقی نو هم باید بگویم که این ارکستر شاخه ای از گروه موسیقی تهران است که از سال ۷۴ تشکیل شده و با هدف بردن موسیقی نو به درون مردم تمام تلاش خود را انجام داده تا فعالیت هایی را در این فضا داشته باشد. این در حالی است که تا کنون آهنگسازان دیگری غیر از استاد «علیرضا مشایخی» به عنوان بنیان گذار ارکستر کارهایی را اجرا داده اند که می توان به «علی رادمان» و «اشکان پاشازاده» اشاره کرد.

ارکستر مجلسی باروک در زمستان ۹۳ با حمایت و سرپرستی استاد «سیاوش ظهیرالدینی» پایه گذاری شد که اجرای قطعاتی از موسیقی باروک و کلاسیک و اجرای فاخر آهنگسازان این دوره و معرفی نوازنده های جوان از اهداف تشکیل آن است. ما در این دوره از جشنواره آثاری از ویوالدی، فیلیپ تلمان و موتزارت را به علاقه مندان ارائه خواهیم داد.

ما برای برگزاری این جشنواره به دلیل محدودیت های اجرایی که داشتیم فراخوان رسانه ای منتشر نکردیم. به همین جهت ممکن است هنرمندان شهرستانی کمتر متوجه شده باشند که چنین رویدادی در حال برگزاری است اما در این مدتی که برگزارکننده جشنواره بودیم شاهد حضور افرادی بودیم که از شهرستان ها شرکت کرده بودند و اتفاقا آثار بسیار ارزشمندی را در این جشنواره به علاقه‌مندان ارائه دادند.

ایجاد یک بستر مناسب برای موزیسین های جوان و رسیدن به اجرای عمومی یکی از اهداف مهم ما برای برگزاری این جشنواره است که خوشبختانه در این زمینه دستاوردهای خوبی را شاهد بودیم. گرچه بسیاری از هنرمندان شرکت کننده در این جشنواره برای اولین بار است که حضور پیدا می کنند اما به نظر می آید این رویداد موسیقایی در ۴ دوره قبلی با موفقیت های چشمگیری روبرو بوده است. امیدوارم این روند بتواند در این دوره و دوره های بعد نیز تکرار شود.

مهرداد تیموری – رهبر ارکستر مجلسی شرق

ارکستر مجلسی شرق از سال ۸۶ کار خود را آغاز کرده و هدف از تشکیل این ارکستر توجه ویژه به ساز ریکوردر بوده است. متاسفانه تاکنون آنسامبلی در این زمینه وجود نداشته و من فکر می کنم مجموعه ما از معدود گروه هایی است که تا به امروز تلاش کرده به این فضا دست پیدا کند.

ما در این کنسرت قطعاتی را از آثار استاد «علیرضا مشایخی» اجرا می کنیم که با توجه به فضای درنظر گرفته شده تصور می کنم آثار متفاوت و قابل توجهی باشد.

پیش از این بنا بود «علیرضا مشایخی» رهبر ارکستر موسیقی نو و «فریماه قوام صدری» نیز در این نشست خبری حضور داشته باشد که به دلیل آلودگی هوا موفق نشدند در جمع خبرنگاران حاضر شوند.

 

 

 

منبع: اختصاصی از موسیقی پارس