اخبار داغ :

عيادت معاون امور هنرى وزارت ارشاد از بانوى پيشكسوت سنتور

موسيقى پارس:صبح امروز «على مرادخانى»،به عيادت «طليعه كامران» رفت.وى كه از شاگردان حبيب سماعى و نقاش است،به دليل ابتلا به بيمارى سرطان در بيمارستان خانواده نيروى زمينى ارتش بسترى شد.
«طليعه كامران» در سال ١٣١٩ در خانواده اى هنرمند زاده شد. پدرش ویولن را از حسین‌خان اسماعیل‌زاده فراگرفته بود و مادرش نیز علاوه بر آشنایی با موسیقی، به هنر نقاشی می‌پرداخت.
پدرش از دوستان حبیب سماعی بود و از حبیب خواست به دخترش سنتور بیاموزد.سماعی هر دو هفته به تعلیم طلیعه می‌پرداخت. او به تکمیل آموزه‌های سماعی نزد دیگر شاگرد حبیب، مرتضی عبدالرسولی پرداخت. همچنین وى به فراگیری ضربی‌های قدیمی و همنوازی آن‌ها با حسین تهرانی پرداخت.
به توصیه «روح الله خالقى»به «طليعه كامران»، او در اواخر دهه ۲۰ به آموختن خط نت نزد «روح الله خالقى» و تکمیل آن نزد «ابوالحسن صبا» پرداخت. پس از آموختن نت بود که وى، بخشی از آموخته‌های خود از سماعی شامل دستگاه‌ها و آوازهای شور، ابوعطا، اصفهان و چهارگاه را در حدود سال‌های ۳۵-۱۳۳۴ به خط نت نگاشت که کتاب «بخش‌هایی از ردیف حبیب سماعی به روایت طلیعه کامران» حاصل آن‌هاست.
«طليعه كامران»نقاشى پرسابقه نيز هست.
او توانست اولين نمايشگاه انفراده مود را در سال ١٣٤٧ در دانشكده هنرهاي زيباى دانشگاه تهران برگزار كند.تا كنون وى ١١ نمايشگاه انفرادى داشته و در ٤٢ نمايشگاه گروهى در ايران و خارج از ايران شركت كرده است.
‎کتاب «بخش‌هایی از ردیف حبیب سماعی به روایت طلیعه کامران» (منتشرشده توسط موسیقی عارف به سال ۱۳۸۸) و سی‌دی «یادگار حبیب (حاوی بخش‌هایی از ردیف حبیب سماعی) سنتور «طليعه كامران» ، تنبک و آواز استاد حسین تهرانی» (منتشرشده در سال ۱۳۹۰) بخشی از فعالیت‌های این هنرمند است.
براى «طليعه كامران»،هنرمند محبوب كشورمان آرزوى سلامتى و بهبودى داريم.

[ngg_images source=”galleries” container_ids=”1319″ display_type=”photocrati-nextgen_basic_thumbnails” override_thumbnail_settings=”0″ thumbnail_width=”300″ thumbnail_height=”199″ thumbnail_crop=”1″ images_per_page=”90″ number_of_columns=”2″ ajax_pagination=”0″ show_all_in_lightbox=”0″ use_imagebrowser_effect=”0″ show_slideshow_link=”0″ slideshow_link_text=”[Show as slideshow]” order_by=”sortorder” order_direction=”ASC” returns=”included” maximum_entity_count=”500″]