اخبار داغ :

فرانسیس لی آهنگساز مشهور فرانسوی درگذشت

فرانسیس لی

موسیقی پارس_شبنم فتاحی: فرانسیس لی آهنگساز فرانسوی زاده 26 آوریل 1932 در شهر نیس فرانسه می باشد. این آهنگساز در ابتدا فعالیت هنری خود را در کنار «برنارد دیمنی» شاعر و خواننده فرانسوی آغاز کرد.
وی در دروان فعالیت حرفه ای خود برای بیش از 100 فیلم، موسیقی متن ساخته است، از جمله این آثار می توان به «یک مرد و یک زن»، «امانوئل 2»، «افسانه فرنچی کینگ»، «داستان عشق»، «شوار بر باران»، «بیلیتیس» و .. اشاره کرد.
فرانسیس لی در سال 1965 با «کلود للوش» کارگردان موفق و مطرح فرانسوی، آشنا شده و ساخت موسیقی فیلم «یک مرد و یک زن» اثر خود این کارگردان را در سال 1966 بر عهده گرفت. موسیقی متن این فیلم که با تم «دابادابادا» معروف است، در آن زمان شهرت بسیاری را از آن خود کرد و به همین سبب نیز این آهنگساز فرانسوی در سراسر جهان شناخته شد. فرانسیس لی همچنین برای این فیلم نامزد جایزه گلدن گلوب بهترین موسیقی متن و بهترین ترانه شد.
ساخت موسیقی متن فیلم «داستان عشق» به کارگردانی «آرتور هیلر» از دیگر آثار وی می باشد که در سال 1970 صورت گرفت.این اثر یکی از درخشان ترین آثار موسیقی در همه ی دوران ها محسوب می شود. گفتی است که این آهنگساز در ابتدا پیشنهاد ساخت این موسیقی را رد کرده بود که با وساطت «آلن دلون» متقاعد و ساخت اثر را پذیرفت.
جایزه افتخاری یک عمر دستاورد از جوایز موسیقی فیلم جهان، از جمله جوایز کسب شده لی می باشد که در سال 2014 به او تعلق گرفته است. این هنرمند بزرگ فرانسوی روز چهارشنبه 7 نوامبر در سن 86 سالگی درگذشت، خبر درگذشت وی را شهردار شهر نیس اعلام کرده است اما درباره دلیل آن تاکنون هیچ اطلاعاتی داده نشده است.