اخبار داغ :

كنسرت آنلاين بدون محدوديت زمان و مكان

موسيقى پارس:با پخش آنلاين برخى اجراهاى سى و دومين جشنواره موسيقى فجر ، امكان ديدن بسيارى از اجراهاى جشنواره در اختيار مخاطبان در ايران و سراسر جهان قرار گرفته شد.

با پخش آنلاين،جشنواره موسيقى فجر، براى اولين بار در محدوديت مكان باقى نماند بلكه مردمان با حداقل سرعت اينترنت ،توانستند از سراسر ايران و جهان شاهد اجراهاى جشنواره موسيقى فجر باشند.
«على مرادخانى»،معاون هنرى وزير فرهنگ و ارشاد اسلامى در اين باره گفت:‌ خیلی خوشحالم کاری به واسطه پخش زنده اجراها در حال انجام است که به مرور سالن‌های موسیقی فعلی را به سالن‌های جهانی تبدیل می‌کند. مردم در همه جای جهان شاهد لحظه‌های اجرای موسیقی هستند.
وى درباره سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر بيان كرد: الحمدلله جشنواره امسال با همه فراز و فرودهایش به اتمام رسید. البته روزهای نخست اندکی سخت گذشت. چرا که در آن روزها با ارتحال حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مواجه شدیم. اتفاقی که بسیار موجب تاسف شد و آغاز جشنواره را به دلیل عزای عمومی دو روز به تاخیر انداختیم و در پایان جشنواره هم با سانحه‌ای که به لحاظ اجتماعی تاثیرات بسیار ناراحت کننده‌ای دارد، برخورد کردیم که به تمام بازماندگان این عزیزان تسلیت عرض می‌کنم.
وى ادامه داد: امیدوارم جشنواره و قطعاتی که به شهدا تقدیم شد، موجب آرامش روح عزیزان از دست رفته باشد و همچنین بازماندگان از این جهت رضایت کامل داشته باشند. به هر حال موسیقی همیشه از ابتدای انقلاب اسلامی تا به امروز، از زمان دفاع مقدس، زلزله بم، رودبار و مجموعه اتفاقاتی که در کشور افتاده، همراه با مردم بوده و وقایع پیش آمده در دوره‌های مختلف جامعه ما با موسیقی جاودان شده است. امیدوارم این اتفاقی که آتشنشانان شجاع ما رقم زدند نیز با موسیقی جاودان شود و مردم یاد و خاطره این عزیزان را با امکانی که موسیقی ایجاد می‌کند، گرامی دارند.
معاون هنرى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى با اشاره به روند برگزاری جشنواره گفت: درباره روند جشنواره امسال باید بگویم خوشبختانه ما امکان جمع بندی مجموعه ای از کارها را پیدا کردیم و جایزه باربد به نحو مناسبی انجام شد و به نظرم در حال حاضر به آهستگی تاثیر خود را در موسیقی می‌گذارد و این باعث خوشحالی است.
وى افزود : موسیقی مقامی، جوانان و مجموعه فعالیت‌های حوزه فرهنگی در مسیر خود قرار می‌گیرد و ما در این دو سال توانستیم جایگاه خود در محور و مختصات موسیقی در جامعه ایرانی را پیدا کنیم. از این زمان به بعد به نظر می‌رسد که ما باید کمک کنیم این حرکت به شتاب بیشتری برسد وانشاالله اتفاق‌های جدید همگرا با اصولی که تعریف شده، پیش رود تا ادامه این مسیر منجر به ارتقای کیفی، شکوفایی و بالندگی موسیقی کشور شود.
مرادخانى درخصوص پخش آنلاین اجراهای جشنواره از طریق سامانه «حام»گفت: خیلی خوشحالم کاری در حال انجام است که به مرور سالن‌های موسیقی فعلی را به سالن‌های جهانی تبدیل می‌کند. مردم در همه جای جهان شاهد لحظه‌های اجرای موسیقی هستند و از این بابت تبریک می‌گویم و خوشحال هستم. فعالیت این سامانه در جشنواره امسال برای ما نیز تجربه خوبی بود و امیدوارم در برنامه‌ها و جشنواره سال‌های آینده فضای گسترده‌تری را به صورت زنده داشته باشیم. حضور در سالن‌های موسیقی اتفاق بسیار جذابی است، اما گاهی مخاطبان بنا به دلایلی، از لحاظ جغرافیایی و ترافیکی امکان حضور در سالن را پیدا نمی‌کنند و امیدوارم سایت حام با پوشش دهی وسیع این امکان را به شکلی دیگر برای این مخاطبان فراهم کند.
«فرزاد طالبى»درباره سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر گفت: به نظرم جشنواره امسال موفق ارزیابی می شود، زیرا چند بخش که مورد نظر داشتیم در این جشنواره تحقق یافته است. بخش پژوهش، بخش موسیقی انقلاب که خوشبختانه امسال خیلی پر رنگ بود. همچنین حضور برگزیدگان جشنواره های دیگر و ارائه هنرشان در این جشنواره نیز از اتفاق های مهم سی و دومین جشنواره موسیقی فجر است.
طالبی با اشاره به پخش آنلاین کنسرت‌های جشنواره فجر از طریق سامانه «حام» عنوان کرد: برگزاری یک واقعه فرهنگی محدود به زمان و مکان خاص نیست و پخش اینترنتی به کاهش این محدودیت‌ها کمک کرده است. مساله محتوای خوب در فضای مجازی و تهیه چنین محتوایی وظیفه دستگاه های فرهنگی کشور است و به این ترتیب بخش عمده ای از کار فرهنگی، حداقل در بخش موسیقی انجام می شود . درکل اتفاق خوبی در جریان است.
شايان ذكر است سامانه «حام» برگزار کننده کنسرت‌های آنلاین در ایران است.
«حام» این امکان را دارد که فیلم اجراهای مختلف را به صورت آفلاین در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد.
با تمهیداتی که مسئولان سامانه «حام» اندیشیده‌‌اند، کاربران ایرانی در هر کجای کشور که باشند با حداقلِ سرعت اینترنت می‌توانند کنسرت‌های آنلاین را ببینند. علاقه‌مندان به دیدنِ کنسرت‌‌
های آنلاین می‌توانند با مراجعه به سایت www.e-haam.ir ثبت نام خود را انجام و اجراهای آنلاین و آفلاین را ببینند.