اخبار داغ :

مانی رهنما: آلبوم جدیدم بسیار متفاوت است

 موسیقی پارس: نشست خبری کنسرت مانی رهنما صبح امروز 17 بهمن ماه در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

در این مراسم مانی رهنما(خواننده)، محمدرضا عقیلی (تنظیم‌کننده)، رضا تاجبخش (رهبر ارکستر)، بابک صحرایی و محمد گوهری نژاد (سرمایه‌گذار) حضور داشتند.

مراسم با تلاوت قرآن و اجرای سرود ملی آغاز شد و اجرای برنامه به عهده صبا راد (همسر مانی رهنما)  بود.

بابک صحرایی در ابتدای این مراسم بیان داشت: امروز در دوره ای هستیم که موسیقی در شاخه های مختلف مخاطب خود را پیدا کرده است؛ قرار برمقایسه هم نیست، در همه جای جهان خوانندگان در سبک های مختلفی آثار تولید می کنند و گذر زمان ماندگاری را مشخص می کند. ما در کشور خودمان هم نمونه هایی بودند که برای آلبوم های شان در ابتدا اقبال گسترده ای صورت گرفت اما طی زمان، خواننده یا مجموعه آثارش فراموش شدند و یا بالعکس خوانندگانی وجود داشتند که علاوه بر تعداد کم آثارشان و با آنکه حوزه فعالیت محدودی داشتند اما به ماندگاری های با ارزشی رسیدند. امروز حدود 20 سال از فعالیت حرفه ای مانی رهنما می گذرد و هر خواننده ای قاعدتا از کودکی علاقه اش به خوانندگی آغاز می شود؛ خواننده ای که پس از 20 سال همچنان قطعاتی دارد که مورد توجه جامعه است و همچنان در جریان بازار هنر و جریان اصلی هنر قرار دارد، پس به ماندگاری رسیده است.

در بحث اجرای زنده نیز مانی رهنما ملاک و معیار اجرای زنده است؛ تعداد معدودی از خوانندگان که در اجرای زنده مانند ایشان دارای شاخص های اصلی هنر باشند وجود دارند و خوشبختانه مانی رهنما جزو چهره های اصلی این گروه است و کنسرت مانی رهنما از این جهات است که ارزشمند می باشد؛ یعنی جدا از جریان بازار موسیقی وی در حوزه اجرا همیشه توانمند بوده و حضور مستمر داشته است. اگر مانی رهنما برای مثال سالی سی اجرا نداشت؛ اما 20 سال است که هر سال اجرای زنده دارد که هم از جهات موسیقیایی ارزشمند می باشد و هم ادامه دار بوده است.

از طرف دیگر مانی رهنما یک نسلی از خوانندگان را به جامعه موسیقی معرفی کرد؛ یک بخش کسانی هستند که مستقیما تحت آموزش مانی رهنما بوده اند، که الان نیز جزو جوانان موفق خوانندگی امروز هستند و بخش دیگری هم هستند که مانی رهنما را الگوی خود قرار داده اند، چرا که مانی رهنما همیشه در حوزه موسیقی جدی شاخص بوده است و مجموعه این مسائل کنسرت رهنما را ارزشمند می کند. خدا را شکر در حوزه انتشار قطعات موسیقی هم که فعال بوده است. تولید قطعه نیز برای وی بسیار پرهزینه است برای مثال قطعاتی همچون «نیلوفر تنها» و «آتش دریا» که امسال منتشر شده است، هر کدام حدود 8 نوازنده دارد وتولید چنین قطعاتی ارزش مضاعفی است.

مانی رهنما نیز در رابطه با موسیقی چنین توضیح داد: در زمینه موسیقی من به تمامی خوانندگانی که فعالیت می کنند، احترام می گذارم، دوست شان دارم و ریزه کاری های هنری شان را میبینم و لذت می برم. نمیدانم این تفکر از کجا نشات گرفته است اما دوستانی هستند که فکر می کنند من با دیگر خوانندگان یا کسانی که جدیدا کار می کنند زاویه دارم، در صورتی که من به آنها علاقه مندم و افتخاری است که کارشان با من باشد و سال ها در این زمینه فعالیت می کنم و من نیز روزی از طریقی اساتیدی به سرزمین آواز راهنمایی شدم و نه تنها با کسی مشکلی ندارم بلکه با تمام افرادی که مشغول فعالیت هستند، ارتباط دارم و به آنها احترام می گذارم؛ حال این ارتباط می تواند مستقیم و یا غیر مستقیم باشد اما به هر روی من می خواهم این موضوع را از ذهنیت جامعه پاک نمایم که بدانند من همه خوانندگانی که کار می کنند را دوست دارم.

در رابطه با آواز و سبکی که می خوانم  راستش تفاوت وجود دارد و در این سال ها سعی کردم تا تفاوت را ایجاد کنم. اگر قرار بود در گوشه ای از موسیقی نقشی ایفا کنم، باید سراغ بخش هایی بروم که در سایه قرار دارد و باید به گونه ای عمل کنم که در نور قرار گیرد. زمانی که همه موسیقی الکترونیک کار می کردند، جای یک موسیقی همراه با پیانو خالی بود که من این کار را انجام دادم و بابک صحرایی به من کمک کرد تا آلبوم را تهیه کنیم و سهم بسزایی در این امر داشت.

خوانش هر خواننده و چالش هایی که دارد متفاوت است و نیازمند شرایط مطلوب می باشد تا حق مطلب ادا شود. در این کنسرت رویکرد متفاوت است و من تمام قطعاتی را که اجرا شد و با اقبال بیشتری روبه رو بود را انتخاب کردم.

در رابطه با ارکستر کنسرت اسفند ماه نیز چنین مطرح شد: اجرای این کنسرت حتما با ارکستری بزرگ همراه است که متشکل از ارکستر پاپ و سازهای زهی و سازهای بادی است که تقریبا با نسخه اصلی تفاوتی ندارد که در این دوره چنین اجرایی بسیار سخت است و تمام تلاش مان را به کار میگیرم تا اجرایی خوب را برگزار کنیم.

رهنما در خصوص حضور در برنامه دورهمی گفت: من و خانم راد در برنامه دورهمی صحبتی راجع به کنسرت نداشته ایم؛ چون یک برنامه اجتماعی_خانوادگی است و از ما به عنوان زوج هنرمند دعوت شده بود . آقای مدیری سوالی در رابطه با کنسرت از ما نپرسیدند و ما نیز جوابی در این خصوص نداده ایم. چنین نبوده است که 40 دقیقه از مصاحبه مان حذف شده باشد، بلکه تقریبا تمامی صحبت ها پخش شد و محتوای گفت و گو به هیچ عنوان مطلب خاصی نبوده است که حذف شود.

همچنین در خصوص تاخیر در انتشار آلبوم بیان داشت: فردی که در بخشی از کارهای مربوط به آلبوم مشارکت داشت؛ به نوعی به تعهدات شان عمل نکردند، سپس آقای اوجی کار را تحویل گرفتند که تغییرات بسیار زیادی ایجاد شده بود و ما برای یک دست کردن آلبوم نیاز به زمان داشتیم، مدت زمانی نیز به دلیل بیماری حنجره مجبور به سکوت بودم تا رفع شود. موسیقی هفتاد درصد این آلبوم با برادرم بهنام رهنما است و بسیار آلبوم متفاوتی است و یک راه جدید می باشد که اتفاقا در کنسرت دو قطعه از آن را اجرا خواهیم کرد تا نمایی از آن را به مخاطبان نشان دهیم، اما تمام موانعبرای انتشار آلبوم رفع شده است و در حال حاضر آقای اوجی در کیش هستند و انشالله به محض آنکه برگردند کارهای آلبوم را پیگیری خواهیم کرد، و انشالله آلبوم تا قبل از آغاز سال نو و یا در اردیبهشت ماه تقدیم همه عزیزان خواهد شد.

رهنما دررابطه با تغییر سبک موسیقی نیز گفت: تغییر سبک در خوانش و کاراکتر صدای من هیچ وقت اتفاق نخواهد افتاد اما در تنظیم و تا حدی در ملودی کار، آن هم تا جایی که باعث تغییر کاراکتر صدای من نشود، در آلبوم بعدی وجود دارد و همان طور که گفته ام راه جدیدی است و تاثیر آن را خواهید دید، زیرا کسانی که کار را شنیدند نظرات بسیار خوب و مثبتی داشتند.

وی در خصوص عدم حضور در جشنواره موسیقی فجر گفت: ما در سال 77 جشنواره فجر را راه انداختیم، افرادی نظیر بابک بیات، بابک امینی، داریوش تقی پور، بهروز صفاریان و بسیاری دیگر از دوستان نیز حضور داشتند و من به عنوان خواننده بودم. آن جشنواره خیلی گسترده و عجیب بود چون پس از 20 سال ما موسیقی پاپ را در عین ناباوری روی صحنه بردیم و ستاره طلایی به ما اهدا شد. من تنها تعجبم این است؛ با وجود آنکه در این جشنواره ها می توانستند طیف های گسترده ای از موسیقی را قرار دهند اما تاکنون چنین کاری صورت نگرفت است و شاید در سال های آتی این اتفاق بیفتد.

عقیلی نیز در این باره ادامه داد: در جشنواره موسیقی فجر آیتمی به عنوان مسابقه وجود ندارد که بخواهیم شرکت کنیم، اگر بحث مسابقه باشد که بسیاری از خوانندگان می توانند شرکت کنند؛ زمانی که متاسفانه بخش مسابقه وجود ندارد و خودشان به دیگر بخش ها اکتفا میکنند و برخی نیز می خواهند حضور یابند تا تنها گیشه ای داشته باشند، بحثی در رابطه با جشنواره نخواهیم داشت اما دلیل آن وجود چنین مسائلی است.

رهنما در خصوص انتخاب برخی ترانه سرایان ممنوع الکار برای آثارش بیان داشت: نسل ما را زدند. دست من خوب است و پای برخی به خارج از کشور باز می شود.

بابک صحرایی نیز در بخشی از صحبت هایش در این باره گفت: برای مثال گاها ترانه سرایانی را که در کارگاه ترانه ام شرکت می کنند، به مانی رهنما معرفی می کنم و او هیچ گاه در برابر اجرای ترانه گاردی نداشته است. همه ما دچار ممنوع الکاری شدیم اما این اتفاق همیشگی نیست.

مانی رهنما در رابطه با ارزیابی موسیقی پاپ اظهار داشت: موسیقی تغییر کرده است و مسئله ای که این روزها به نوعی خسته کننده شده است کپی برداری مستقیم از آثار ترکیه و یونان می باشد. زمانی بابک بیات در موسیقی آثاری داشت که ممکن بود هنرمندان ترکیه از آن استفاده کنند، اما این روزها به نظر می رسد اندکی اعتماد به نفس برخی هنرمندان کم شده است و نوآوری که در گذشته می دیدیم دیگر وجود ندارد. بازگشت به موسیقی ارزشمند ایران، وظیفه اهالی موسیقی است و موسیقی از مسیر خودش خارج شده است اما در بخش ترانه این چنین نیست و ترانه سرایانی نظیر بابک صحرایی همچنان آثاری را ارئه می دهند که از ارزش بالایی برخوردار است.

وی در رابطه با انتخاب سالن ایرانیان چنین توضیح داد: زمانی که برای دیگر سالن ها اقدام کردیم متوجه شدیم که آنها پر هستند و با توجه به شرایطی که سنجیدیم سالن ایرانیان بهترین گزینه برای برگزاری کنسرت بود.

از جمله امکانات آن نیز تمرین پیش از اجرا است که برای ما فراهم شده است با توجه به اینکه قصد داریم به طور دقیق فیلمبرداری داشته باشیم، چنین امکانی برای مان صد میلیون ارزش دارد.

وی در بخشی از پاسخش به سوالی مبنی بر عدم شناخت کافی مخاطبان موسیقی از سالن ایرانیان و امکان استقبال اندک از کنسرت به دلیل محل برگزاری؛ بیان داشت: من مخاطبانی دارم که هر وقت می دانند کنسرت دارم، حضور می یابند.

صبا راد نیز اظهار داشت: بسیاری از مخاطبان مانی رهنما در کرج حضور دارند و تبلیغات بیشتری در کرج صورت گرفته است؛ ضمن آنکه مخاطبان قبل از هر چیز به مانی رهنما و هنر وی توجه می کنند.

گفتنی است کنسرت مانی رهنما در روز 4 اسفند ماه در سالن ایرانیان برگزار می شود و علاقه مندان جهت تهیه بلیت می توانند به سایت ایران کنسرت مراجعه کنند.