اخبار داغ :

محمدجواد الهی‌پور: آلبوم «تا قله» نگاه خوب و واقعی به نوجوانان است

موسیقی پارس: محمدجواد الهی‌پور از شاعران انجمن شعر قم و آلبوم «من انقلابی‌ام»، تاکنون اشعاری را برای نوجوانان سروده است که می‌توان به نماهنگ «کنار هم باشیم» اشاره کرد. او از جمله شاعران فعال در حوزه نوحه و سرودهای انقلابی به شمار می‌رود که طی سال‌های فعالیتش، با گروه‌های سرود متعددی همکاری کرده و در مجموعه آلبوم «تا قله» به عنوان شاعر اثری با نام «قطار» به آهنگسازی و تنظیم علیرضا ولایی و اجرای گروه سرود نجم الثاقب حضور داشته است.

این شاعر ارزشی کشور معتقد است آثار تولیدی برای نوجوان باید خیال انگیز باشد تا بتواند در آینده کشور و نوجوانان تاثیر بسزایی بگذارد و شعر «قطار» برای آلبوم سرود «تا قله» را قطاری در مسیر تا ظهور منجی خواند و گفت؛ صدا و سیما در این مجموعه نگاه خوب و واقعی به نوجوانان داشته است.

محمدجواد الهی پور دلیل همکاری با دفتر موسیقی و سرود صدا و سیما در مجموعه آلبوم «تا قله» را نگاه خوب و واقعی به نوجوانان خواند و توضیح داد: نوجوانان، نسل بسیار تاثیرگذار در آینده کشور هستند که متاسفانه توجه کمتری به آن‌ها می‌شود. به‌شخصه به دلیل تدریس ادبیات در مقطع دبیرستان، خودم را به نسل نوجوان نزدیک می‌بینم از طرفی سال‌هاست که با گروه‌های سرود آشنا هستم و می‌توان گفت نگاهشان به زندگی را درک می‌کنم.

شاعر قطعه «قطار» درباره سرودن شعر برای گروه سنی نوجوانان بیان کرد: مفاهیم اشعاری که برای نوجوانان تولید می‌شود باید علاوه بر دارا بودن معیارها و استانداردهای ادبی و هنری؛ خیال‌انگیز نیز باشد. درواقع رنگ و بوی خیال باید در اثر تولیدی این نسل پر رنگ دیده شود. همه ما قله‌هایی برای رسیدن داریم و نگاهمان به آن قله‌هاست اما نگاه نسل من به قله با نگاه نسل نوجوان تفاوت‌هایی دارد. من بیشتر از لذت رسیدن به قله، سختی‌های راه را می‌بینم و نوجوان بیش از لذت رسیدن، راه رسیدن را خیال پردازی و مسیر را پرواز می‌کند درصورتی که من در آن مسیر راه می‌روم و با سختی‌هایش دست و پنجه نرم می‌کنم. اگر رویاپردازی در نوجوانی بشر شکل نمی‌گرفت، هیچ وقت هواپیمایی هم ساخته نمی‌شد پس ما باید به خیال نوجوان بال و پر بدهیم تا در آینده شاهد پیشرفت او باشیم چراکه خیال نوجوانان زمینه‌ساز واقعیت و پیشرفت آینده ما است.

الهی پور درباره سرودن شعر برای این مجموعه گفت: در این اثر سعی کردم راهی که آمده‌ایم را همچون قطار تصور و خیال کنم که در ایستگاه‌های گوناگون توقف کرده و سختی‌ها و آسانی‌ها و روزهای شاد و غمگینی داشته است و مقصد نهایی آن ظهور است پس باید نوجوانانی را تربیت کنیم که در آینده توانایی این را داشته باشند که در کنار منجی عالم، دنیا را تغییر بدهند.

این شاعر درباره آثاری که این روزها برای نوجوانان تولید می‌شود، اظهار کرد: متاسفانه برخی از این آثار، تخصصی برای نوجوانان نیست و شاید اشعاری باشد که استانداردهای لازم ادبیات مختص نوجوانان را نداشته باشد. ما باید به جای یک نوجوان به سوژه‌مان نگاه و خیال‌پردازی و با همان دید اثری را تولید کنیم و نگاه حقیقت‌گرا و واقعیت‌گرایانه خودمان را نداشته باشیم. هرچقدر نگاه خیال انگیزتر باشد می‌تواند به خیال نوجوان پر و بال بدهد.

وی در پایان با بیان اینکه آثار در سال‌های گذشته رنگ و بوی اصالت ایرانی خود را از دست داده، اضافه کرد: متاسفانه برخی از آثار به لحاظ موسیقی و کلام به سمت موسیقی غرب حرکت کرده است و به آن حال و هوا نزدیک و کلام و اشعار قطعات معمولا در فضای عاشقانه نوشته می‌شود درحالی که مختصات شعر نوجوان، متفاوت است و درواقع اگر مختصات شعر نوجوان را رعایت نکنید، او را به راه اشتباهی خواهید فرستاد.