اخبار داغ :

نامه خادم به وزیر ارشاد به خاطر لغو برنامه ارکستر سمفونیک تهران

موسیقی پارس:  پرونده دومین دوره مسابقات کشتی آزاد جام باشگاه‌های جهان در حالی عصر روز جمعه با برگزاری دیدارهای رده‌بندی و فینال بسته شد که تیم بیمه رازی عنوان قهرمانی را به خود اختصاص داد. اما لغو برگزاری مراسم اختتامیه و عدم مجوز اجرای ارکستر سمفونیک تهران باعث ایجاد حواشی مختلفی شد.

در این راستا رسول خادم کتبا به وزیر فرهنگ و ارشاد نامه نوشت و خواستار بررسی این موضوع شد که متن این نامه به شرح زیر است:

«جناب آقای علی جنتی، وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي

باسلام؛  احترماً ضمن آرزوي توفيق با عزت براي جنابعالي و همكاران محترمتان،به استحضار ميرساند،فدراسيون كشتي جمهوري اسلامي ايران، بعنوان متولي مديريت ورزش ملي كشور، در دو سال گذشته، تلاش نموده است متناسب با جايگاه فرهنگي و تاريخي كشتي ايران ، در تعامل با ساير حوزه هاي فرهنگي و هنري تحت نظارت دولت محترم،در برگزاري مراسم و رقابتهاي ملي و بين المللي داخل كشور، نمايشي از اعتقادات مذهبي و باورهاي فرهنگي مردم عزيز ايران را به ميليونها نفر از علاقه مندان داخلي و خارجي اين ورزش پهلواني عرضه نمايد.

بر همين اساس مقرر شد، در زمان برگزاري مراسم اختتاميه «ليگ جهاني كشتي آزاد» كه به ابتكار «فدراسيون كشتی ايران»، دومين دوره برگزاري آن در جهان، در روزهاي پنجم و ششم اذرماه سال جاري ، در استاديوم دوازده هزارنفري آزادی برگزار شد، «اركستر سمفونيك جمهوري اسلامي ايران»، «سرود جمهوري اسلامي ايران» را در حضور هزاران نفر از علاقه مندان حاضر در سالن، پيش از اغاز مسابقات، بنوازد. بدين منظور، هماهنگی‌هاي قانوني لازم ، طي نامه اي مشخص، جهت اجراي برنامه ياد شده، با حوزه حراست «وزارت ورزش و جوانان» نيز صورت گرفته و مجوزهاي لازم نيز اخذ گرديد. اما متاسفانه از ورود اركستر ياد شده ، ممانعت شد. اين موضوع با توجه به چيدمان صندلي و ابزار اجراي برنامه اركستر مذكور در سالن، به شدت مورد كنجكاوي و اعتراض مردم علاقه مند حاضر در مسابقات، همچنين ميهمانان خارجي مدعو ،از يازده كشور جهان قرار گرفت و فضاي نامناسبي را در سالن مسابقات ايجاد كرد.

با عنايت به اينكه حضور «اركستر سمفونيك جمهوري اسلامي ايران»، به عنوان بالاترين مرجع رسمي اجراي «سرود جمهوري اسلامي ايران»، پيش از آغاز مسابقات، صرفاً بعنوان اجرا كننده برنامه و نه تماشاگر، هيچ مغايرتي با ضوابط جاري كشور نداشته است ، اقدام يادشده ، در شرايط فعلي جامعه ، و در ميان افكار عمومي و علاقه مندان به عرصه فرهنگ در كشور، حال و هواي مناسبي در پي نداشته و ندارد.توجه ويژه و گسترده رسانه ها مكتوب و شبكه هاي مجازي به ممانعت يادشده، مويد حال و هواي نامناسب مذكور ميباشد. از اينرو سپاسگزارخواهد بود در اين باره و موارد مشابه دستور پيگيري و هماهنگي هاي لازم را صادر فرماييد.

مضافاً به استحضار ميرساند فدراسيون كشتي در نظر دارد ، در مراسم بين المللي افتتاحيه «جام جهان پهلوان تختي»، كه با حضور چندين كشور خارجي از نقاط مختلف جهان در ديماه سال جاري در تهران برگزار می‌شود، از «اركسترسمفونيك» براي اجراي «سرود جمهوري اسلامي ايران » و قطعه اي در خصوص «پهلواني» و «جهان پهلوان تحتي» دعوت بعمل آورد. لطفاً دستور فرماييد در اين خصوص نيز اقدامات و هماهنگي هاي لازم مبذول شود، تا انشالله ديگر شاهد ممانعت از اجراي «سرود جمهوري اسلامي ايران» توسط «اركستر سمفونيك جمهوري اسلامي ايران»، در مسابقات بين المللي كه ميزبان آن « فدراسيون كشتي جمهوري اسلامي ايران» است، نباشيم.

رسول خادم، رييس فدراسيون کشتی»