اخبار داغ :

ناگفته های علی پهلوان از آهنگ “خیال تو”

موسیقی پارس – محمد جلوانی: علی پهلوان خواننده، آهنگساز، ترانه سرا گروه آریان چند سالی هست که به استرالیا مهاجرت کرده و در این کشور ساکن است. پس از پایان فعالیت گروه آریان و انتشار آخرین آلبوم این گروه به فعالیت انفرادی در موسیقی پرداخت و تاکنون چند آهنگ مستقل منتشر کرده و در زمینه آهنگسازی برای دیگران نیز فعال بوده است. آخرین اثر این هنرمند آهنگ خیال تو هست که به تازگی به بازار موسیقی ارایه شده و بازتاب خوبی نیز به همراه داشته است. به همین بهانه گفتگویی با وی داشته و از ناگفته های خیال تو صحبت کردیم. اینک گفتگوی بنده با علی پهلوان:

این روزهای کرونایی را در استرالیا چطور می گذرانید؟
استرالیا به خاطر اقداماتی که انجام داده و بستن مرزها و کنترل شدید بیماران کرونایی تونسته بیماری رو در کشور کنترل کنه. ماه های اول خیلی سخت بود ولی الان بجز مسئله ی مسافرت خارج از کشور، اکثر کسب و کارهای داخلی در حال کار هستند. امیدوارم که با آغاز واکسیناسیون شرایط از این هم بهتر بشه. من در این روزها به خاطر این که از خونه کار می کردم فرصت بیشتری داشتم که روی موسیقی کار کنم و چند تا کار انجام دادم، از جمله آهنگ خیال تو و یکی دو تا کار برای خواننده های دیگه و یکی دو کار غیر ایرانی.

به نظرتون جهان بعد کرونا چه تغییری خواهد کرد؟
به نظرم چیزی که در دوران کرونا خیلی به چشم آمد قابلیت‌های اینترنت در بحث دورکاری بود. خیلی از شرکت ها شاید دیگه دفاترشون رو ببندند و تنها از طریق دورکاری فعالیت هاشون رو ادامه بدهند. با این روش می تونند خیلی از هزینه‌ها رو کاهش بدند. از طرفی این موضوع برای مالکین ساختمان‌های تجاری خیلی خوشایند نیست و باید یک توازنی در این زمینه ایجاد بشه.

خواندن، آهنگسازی و ترانه سرایی کدام برای شما جدی تر هست و یا به نوعی بیشتر دوست دارید؟
به نظر خودم از بین این سه مورد آهنگسازی برام جدی تره. من همیشه دوست داشتم و دارم که یک خالق باشم.

هوادارها امید به برگزاری کنسرت شما در استرالیا، ایران یا هر جای دیگه داشته باشند؟
قبل از بحث کووید داشتم برای یک اجرا در استرالیا هماهنگی هایی رو انجام می دادم. اما این ویروس لعنتی کل صنعت موسیقی رو تحت تاثیر قرار داد. حالا باید صبر کنیم تا ببینیم که کی دنیا به شرایط عادی برمی گرده.

از روند شکل گیری آهنگ خیال تو برامون بگید؟
مدتی پیش فراخوانی دادم که ترانه سرا ها ترانه هاشون رو برام بفرستند. از بین این موارد ترانه خیال تو از یاور فلاحی خیلی به دلم نشست. همون موقع که شعر رو می خوندم ملودی آهنگ هم به ذهنم رسید. احساس می کردم بخشی از آهنگ باید وزن متفاوتی داشته باشه. به همین دلیل از یاور خواهش کردم وزن ترجیع بند آهنگ رو تغییر بده. یاور به خوبی این کار رو انجام داد و نتیجه این شد که می بینید.
ملودی کار که تموم شد رسیدیم به بحث تنظیم. تنظیم اولیه رو انجام دادم ولی احساس کردم که بهتره از نوازندگی هنرمندی مثل نینف هم بهره ببرم. از نینف عزیز خواستم گیتار بیس و سازهای زهی رو برام بنوازه. بعد از اینکه همه¬ی کارها انجام شد، مدتی کار رو گوش نکردم و بعد وقتی که دوباره تنظیم را بررسی کردم احساس کردم بهتره که به جای بخشی از صدای پیانو که از ابتدا تا آخر آهنگ بود، گیتار را اضافه کنم. با این تغییر سازهای زهی زیبایی که نینف عزیز نواخته بود دیگه با کار همخوانی نداشت. مجبور شدم خودم مجدد اون ها رو بنوازم. زحمت میکس و مسترینگ رو به محمد فلاحی دادم و موند طراحی کاور. داشتم به طرحی ساده فکر می کردم که پیغامی از دوست عزیزم آیدین ارجمندی دریافت کردم. صحبت کردیم و خیلی زود طرح زیبایی رو که هم اکنون شاهدش هستید به من هدیه داد.

ظاهرا خیال تو در ابتدا یک اسم دیگه داشته، دلیل تغییر نام چی بوده؟
نام آهنگ خیال تو در ابتدا خاطره های بارونی بود ولی چون آهنگ دیگه ای به نام خاطره های سوت وکور دارم با ترانه سرا صحبت کردیم و تصمیم بر این شد که نام آهنگ رو به خیال تو تغییر بدیم.

در نظرسنجی ها مختلفی که انجام شد با اختلاف آهنگ خیال تو آریانی ترین اثر شما پس از آریان انتخاب شد. دلیل این امر را چی می بینید؟ با توجه به اینکه اکثر اهنگ های اریان هم ساخته شما بود ولی چرا این اتفاق (آریانی ترین آهنگ) برای دیگر اثار شما بعد از اریان نیافتاد و اون اثار کمتر شبیه به آریان بود؟
شاید دلیلش این باشه که توی این آهنگ حس آریانیم رو پنهان نکردم و کاملاً برای دل خودم آهنگ رو ساختم. در آهنگ های قبلی تلاش می کردم که یک مقدار از علی پهلوان آریان فاصله بگیرم و کمی متفاوت باشم.

دوست دارید سبک های دیگر موسیقی را هم تجربه کنید؟ (راک، هاوس، رپ، هی پاپ و …)
بله دوست دارم و گاهی در آهنگ هایی که برای دیگران کار می¬کنم سعی می کنم سبک های مختلف رو تجربه کنم. به عنوان مثال می تونین در آهنگ پریزاد که برای دوست عزیزم احمدرضا کار کردم این تفاوت رو ببینید. کار جدیدی برای فرزاد بنی دارم که اون هم سبک دیگری است که تا به حال تجربه نکرده بودم.

امکان یا صحبتی هست در آینده با خواننده ای (داخلی یا لس آنجلس) فیت بدهید؟
زمانی که آهنگ تنهای تنها را می‌ساختم از چند خواننده داخلی درخواست کردم که در صورت امکان با من در این آهنگ همکاری کنند که متاسفانه مورد کم‌لطفیشون قرار گرفتم. بعد از این داستان دیگه راجع به این موضوع فکر نکردم.

در برنامه ها آیندتون هست با یک خواننده خارجی مثل اتفاق کریس دی برگ همکاری داشته باشید؟
در مورد فعالیت در بازار موسیقی خارجی بیشتر به آهنگسازی فکر می‌کنم تا خوانندگی.

در نظرسنجی های انجام شده از نظر هوادارها آریان محبوب ترین آریانی هستید، دلیل این امر و حستون چیه؟
نمیدونم این نظرسنجی ها چقدر معتبر هستند ولی به هر حال می¬بینم که دوستان خیلی به من لطف دارند من همیشه سعی کردم که به نحوی این لطف رو جبران کنم. من همیشه تلاش کردم که کار هنری و علاقه ای که افراد به اون ابراز می کنند باعث نشه که من خودم رو متفاوت از دیگران بدونم و احساس کنم که تافته ی جدا بافته ام. کم حاشیه ام و به همین خاطر هم شاید کمتر دیده بشم ولی دوست ندارم با چیزی که نیستم مورد توجه قرار بگیرم. دوست دارم اگه مردم من رو دوست دارند به خاطر آثارم و حس خوبی که ازش می گیرند دوست داشته باشند نه چیز دیگه ای. اونایی من رو دوست دارند که این سادگی رو چه در خودم و چه در آثارم می پسندند.

برنده شدن آهنگ ناب چه حس و بازتابی برای شما داشت؟
برنده شدن آهنگ ناب اتفاق قشنگی بود که در روز تولدم اتفاق افتاد. آهنگ ناب از بین ۱۹ هزار آهنگ به مرحله نهایی راه پیدا کرد. به لطف طرفداران عزیزم این آهنگ برنده آراء مردم شد. حس بسیار زیبای بود و شاید بخشی از آرزویی بود که برآورده شد.

همکاری با ونسا استیل چطور شکل گرفت و سر انجام بی تو با تو انگلیسی و سریال به کجا رسیده است؟
من برای اجرای آهنگ بی تو با تو به انگلیسی به دنبال خواننده ای بودم که بتونه نتهای بسیار بالا را اجرا بکنه. وب سایتی رو پیدا کردم که در اون خواننده ها نمونه کارهای خودشون رو گذاشته بودند و من از بین اون ها از صدای ونسا خیلی خوشم اومد. باهاش تماس گرفتم، کار رو براش فرستادم و ازش خواستم که بگه که در چه گامی راحت تر می تونه اون رو اجرا کنه. مذاکرات انجام شد و قرارداد امضا کردیم و ونسا این کار رو بسیار زیبا اجرا کرد. در خصوص اینکه این آهنگ برای سریال تلویزیونی انتخاب بشه همچنان منتظرم تا ببینم نتیجه بررسی تیم سریال به کجا رسیده. هنوز یک ماه به پایان زمانی که پیش بینی کرده بودند مونده.

نظر شما درباره ریمیکس و بازخوانی آهنگ ها آریان مخصوصا اهنگ پرواز توسط دیگران چی هست؟
ریمیکس و بازخوانی اگه قرار باشه به صورت رسمی انجام بشه باید حتماً اجازه آهنگساز و ترانه‌سرا داشته باشه. در غیر این صورت غیرقانونیه.

از پیشنهادهای بازیگری در زمان آریان بگید.
از اون زمان خیلی گذشته و واقعاً یادم نمیاد که دقیقا چه فیلمهای بود و چه کسانی بودند ولی یکی دو بار به من پیشنهاد شد که در فیلم هایی بازی کنم و من همون اول به کسانی که با من تماس گرفتند گفتم که نه.

افسوس رد پیشنهادها را نمی خورید؟
راستش نه، به نظرم چیزی از دست ندادم.

درآمد از آهنگ خیال تو چطور بود؟
خیلی از طرفدارها لطف کردند و از سایت های قانونی کار رو گوش کردن و یه تعدادی از کسانی هم که می تونستند از سایت خودم کار رو خریدند. هنوز درآمدهای سایتهای مثل یوتیوب، اپل موزیک و اسپاتیفای اعلام نشده ولی با توجه به آمار، احساس می‌کنم که خیلی نسبت به کارهای گذشته بهتره. امیدوارم که هزینه ی کار جبران بشه. سپاسگزارم از تمام کسانی که حمایت کردند.

نگاه و برخورد همکاران استرالیایی به شما بعنوان مهندس وقتی می فهمند موزیسین و خواننده و یکی از معروف ترین ها در ایران هستید چگونه هست؟ اگر خاطره بامزه ای دارید بگید…
راستش خیلی براشون عجیبه که کسی که نزدیک به پنج میلیون نسخه از آثارش فروش رفته همچنان مجبوره که کار مدیریت پروژه کنه. چون فکر می کنند که اگر فقط یک دلار از هر اثر گرفته باشم الان باید ۵ میلیون دلار پول داشته باشم. که خب اینطور نیست!

مدیر برنامه در حال حاضر دارید یا ممکن هست باز با آقای رجب پور خارج از آریان کار کنید؟
نه ندارم و تا زمانی که دوباره نخوام به صحنه برگردم بهش فکر نمی کنم.

شایعه که همیشه با شما بوده ولی تازگی شایعه جدید یا عجیبی درباره خودتان شنیدید اگر دوست دارید عنوان کنید؟
نه خیلی شایعه ی خاصی درباره ام نیست یا دست کم خودم بی اطلاعم.

چقدر به ماندگاری یک اثر موسیقی اعتقاد دارید؟
آثار موندگار آثاری هستند که نسل به نسل و دهان به دهان می چرخند و می مونند. خیلی خوشحالم که آثاری از من و آریان توسط کسانی گوش داده می¬شن و اجرا می¬شن که در زمان حضور آریان روی صحنه خیلی کوچک بودند.

از نینف در امریکا چه خبر؟ چکار می کند؟
با نینف هر از گاهی صحبت می‌کنم. بیشتر کار غیر از موسیقی انجام میده. فکر کنم که در تنها شبکه ی اجتماعی که حضور داره لینکدینه.

آهنگ جدیدی در دست اقدام دارید؟
بله روی چندین آهنگ کار می کنم. هم برای خودم هم برای دیگران.

با توجه به اینکه هنوز در فضای ولنتاین و سپندارمذگان هستیم به نظر شما عاشقانه ترین آهنگ آریان کدوم اهنگ هست؟
گل من

صحبتی اگر با هوادارها دارید …
سپاسگزارم از تمام حمایت ها و لطفی که نسبت به من دارند و امیدوارم که بتونم با آهنگ های خوب لحظات خوبی رو براشون ایجاد بکنم.

    دیدگاه های شما

  1. نیما گفت:

    عالی بووود، محمد جان مصاحبه و حرفای علی آقا، مرسی ازت و ازشون

  2. م . م گفت:

    ای کاش می توانستم .. بنویسم … هنگامیکه بغض فروخورده در امواج زمان باران اشک می شود …
    تا بتواند .. لحظه ای هر چند کوتاه غمهای خسته را در جریان خود همراه سازد و نسیم لبخند را بر روی چشمهای منتظر … از ..
    نگاه غمناک پنهان در سکوت شیلدهای هر صورت نقاشی کند … ای کاش .. و اشکهایم … باران می نویسند …

    با سلام .. تشکر از شما … و خسته نباشید .. و احترام خدمت آقای علی پهلوان … که با عشق در …
    خاطرات آریان ..” آهنگ خیال تو را ” … در لطافت از متن باران تا امید بر لحظه ی دیدار .. زیبا در قلم .. و هر نُت به نگارش در آوردند …

  3. م . م گفت:

    با سلام مجدد .. و عذر خواهی از شما …
    در تایپ کلمه ی “نُت” … و ارسال متن …
    “موفق باشید”.. با احترام .. و تشکر …

  4. سلام هميشه با شخصيت اجرا ميكنيد و متبحريد

    شاد سلامت و موفق باشيد