اخبار داغ :

نشست خبری کنسرت «جنجال دو دیوانه» برگزار شد

موسیقی پارس: نشست خبری کنسرت مشترک دو هنرمند ایرانی و آذربایجانی با عنوان «جنجال دو دیوانه» روز یکشنبه ۱۵ اسفند ماه در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد. «پرواز همای» و «عالیم قاسم اف»، به همت مؤسسه فرهنگی هنری آوای هنر در روزهای ۱۹ و ۲۰ اسفند ماه در تالار بزرگ کشور به روی صحنه می روند.
«پرواز همای» خواننده موسیقی ایرانی در رابطه با این کنسرت گفت: طبق برنامه‌ریزی‌ها کنسرت مشترکی را با همراهی استاد «عالیم قاسم اف»، خواننده جهانی و مطرح آذربایجان به دو زبان آذری و فارسی در روزهای ۱۹ و ۲۰ اسفند ماه در تالار بزرگ کشور اجرا می کنیم. در این کنسرت گروهی از نوازندگان کشورهای ایران و آذربایجان به روی صحنه می روند.
وی بیان داشت: ازمدت ها قبل صدای «عالیم قاسم اف» را دوست داشتم و مشتاق بودم تا با این هنرمند اجرای مشترکی برگزار کنم. زمانی که شاهد اجرای این خواننده آذربایجانی بودم، بشدت تحت تاثیر هنر و خوانش او شدم و تصمیم گرفتم تا ایده اجرای مشترک را با «قاسم اف» در میان بگذارم. پس از استقبال استاد از این ایده، قطعه ای را آماده کردم تا به گونه ای خود را معرفی کنم و خرسندم که اپرای «موسی و شبان» من را مدت ها قبل شنید و مورد پسندش بود.
وی در ادامه در خصوص همراهی با خواننده مطرحی چون «عالیم قاسم اف» نیز اظهار داشت: همیشه توقع زیادی از خودم دارم و برای رسیدن به آن ها شانسم را امتحان می کنم. بسیار مفتخرم شرایط به گونه ای رقم خورد که بتوانم در کنار استاد «عالیم قاسم اف» به اجرای برنامه بپردازم. دراین کنسرت ازقطعات موسیقی ایرانی در دستگاه اصفهان شروع شده ومیان اجراها به گونه ای تقسیم بندی شده است که دوئت‌هایی در قالب قطعات فارسی و آذری بر اساس موقام‌های آذربایجانی و ایرانی اجرا می‌شود. البته ما از این فضا به دستگاه ماهور و نوا و بعد به اصفهان برمی‌گردیم که در بخش‌هایی نیز دستگاه‌های موسیقی دشتی و ابوعطا اجرا خواهد شد.
«عالیم قاسم اف» خواننده مطرح آذربایجان نیز درنشست خبری این کنسرت ابتدا برای حضور در ایران ابراز خوشحالی کرد و سپس بیان داشت: وقتی «پرواز همای» در باکو در خصوص برگزاری کنسرت مشترک صحبت کرد، خوشحال شدم واقدامات لازم برای برگزاری این برنامه را انجام دادم، اما زمانی که در ایران حضور یافتم، جوانی و انرژی بسیار خوب و مثبتی را از «پرواز همای» و گروه نوازنده‌اش دیدم که احساس کردم او علاوه بر هنر و تجربه در موسیقی، درعین حال می‌تواند موتور پیری چون من را روشن کند. تمام تلاش خود را انجام می دهم تا علاقه مندانی که برای کنسرت در سالن حاضر می شوند یک اجرای متفاوت ببینند. حضور نوازندگان هنرمند ایرانی و آذری در این کنسرت، موجب می شود تا فضایی قابل توجه به وجود آید.
«پاشا هنجنی» نوازنده نی و یکی از اعضای گروه کنسرت «جنجال دو دیوانه» نیز گفت: گره خوردن دو فرهنگ از مهمترین اتفاقات مد نظر ما برای اجرای این کنسرت است. تلاش می کنیم تا اجرای کنسرت را به گونه ای پیش ببریم که به حال و هوای یکدیگر نزدیک باشیم.

در ادامه این نشست «عالیم قاسم اف» عنوان کرد: این موسیقی سر حدی ندارد و به بنده و شما هم تعلق ندارد. موسیقی که ما دراین کنسرت برای مخاطبان اجرا می کنیم ، متعلق به همه انسان‌هاست و اجرایی است که هدفش باز کردن قلب‌ها و دعوت به عدالت، مهربانی و صلح است.
«پرواز همای» نیزدرادامه بیان کرد: برگزاری کنسرت مشترک و به دو زبان آذری و فارسی برای ما از هر چیز دیگری مهم تر است؛ متاسفانه گاهی شاهد هستیم که برخی‌ها می‌خواهند بین زبان‌ها و فرهنگ‌ها تفرقه‌ بیندازند؛ اما ما به دلیل احترام به فرهنگ ایرانی، دوست داریم با موسیقی، زبان‌ها را به هم متصل کنیم و صدای «عالیم قاسم اف» که به نظر من معجزه خداست، بهترین گزینه برای این چشم‌انداز است.
«عالیم قاسم اف» در پاسخ به اینکه چرا تلاشی برای معرفی موسیقی ایران در جمهوری آذربایجان نمی‌کند؟ گفت: نمی‌دانم چرا چنین سوالی می پرسید، از صد سال پیش تا کنون موسیقی ایرانی درآذربایجان مورد توجه بوده است و بسیاری از مخاطبان آذربایجانی، خیلی از هنرمندان شما را می‌شناسند.
«پروازهمای» نیز در ادامه و تایید صحبت‌های «قاسم اف» عنوان داشت: همان گونه که مسئولان برگزاری جشنواره موسیقی فجر گاه از هنرمندان آذربایجانی برای حضور در جشنواره دعوت می‌کنند، برگزارکنندگان فستیوال موسیقی موقام آذربایجان هم برای حضور در جشنواره دعوت می‌کنند. اما نکته ای که وجود دارد این است که هنرمندانی چون «عالیم قاسم اف» مجری یک پروژه هستند و منتظر فرصت‌ها می‌مانند تا بنا به سلیقه کاری مد نظرشان در آن پروژه حضور داشته باشند، به همین دلیل این هنرمندان هستند که باید نسبت به اجرای پروژه‌های مشترک مشتاق باشند؛ موضوعی که متأسفانه در کشور ما از آن استقبال نمی شود و هنرمندان چندان دوست ندارند که کنار یکدیگر به اجرای برنامه بپردازند. اما مطمئن باشید ما اجرای این برنامه را به کنسرت تهران محدود نخواهیم کرد و قطعاً در شهرهای دیگر، کشورهای همجوار و کشور آذربایجان نیز به روی صحنه می رویم.

این خواننده موسیقی ایرانی به عنوان این کنسرت اشاره کرد و گفت: غیر از انتقاداتی که برخی از اهالی رسانه در برابر واژه «جنجال دو دیوانه» داشتند، بسیاری از مخاطبان از انتخاب این عنوان برای کنسرت استقبال کردند. به هر حال من این عنوان را واژه بسیار زیبایی می دانم و جالب است بدانید که خیلی‌ها فکر می‌کردند من خودم را در رتبه و مقام استاد «قاسم اف» قرار داده‌ام و خودم را دیوانه معرفی کردم در حالی که استاد مانند کوه بی‌ستون می‌ماند و جایگاه مشخصی در موسیقی دارد.
«عالیم قاسم اف» هم در ادامه صحبت‌های او اظهار داشت: در آذربایجان هم شاهد انتقاداتی از این دست بودم و آنجا هم برخی‌ها به من گفتند که از این عنوان استفاده نکنم اما وقتی دیدم من در اینجا یک انسان آزاد هستم، به همین دلیل ماجرا را ادامه دادم چون می‌دانم من را در آذربایجان و دنیا با همین فضای ذهنی می‌خوانند؛ پس می‌توانم اذعان کنم که خودم می‌خواهم دیوانه باشم.
وی در پایان افزود: امیدوارم مخاطبان ایرانی که سن و سالی جوان تر از من دارند، فضای این کنسرت مورد پسندشان قرار گیرد و شاهد یک اجرای عالی از موسیقی ایران و آذربایجان باشند، چرا که همه باید کمک کنند تا این فرهنگ‌ها به هم نزدیک‌تر شوند. البته زمانی که در کشورهای دیگر کنسرت برگزار می‌کنم، مخاطبان فارسی‌زبان کمتری در برنامه‌ها حضور دارند اما می دانم که شما استقبال بسیار چشمگیری خواهید داشت.