اخبار داغ :

نوای تار علی قمصری در قلب اروپا

موسیقی پارس-شهریار خزایی: او برای اولین بار نیست که در رویداد های بزرگ بین المللی حضور دارد و برای ایرانیان و سرزمینش افتخار آفرینی میکند. به گزارش موسیقی پارس علی قمصری در بیش از ٧٠ فستیوال جهانی حضور یافته و انتشار ١٥ آلبوم در ایران و فرانسه با صدای همایون شجریان، علیرضا قربانی و محمد معتمدی و…، برگزاری ورک‌شاپ در دانشگاه‌های UBC کانادا و کنسرواتوارهای بارسلون و پاریس، اجرای پروژه‌ ارکسترال شیپور صلح، اجرای پروژه‌ تار ایرانی عشق جهانی با کوارتت‌های کشورهای مختلف‌ و انتشار کتاب هارمونی ایرانی از جمله فعالیت‌های او در حوزه موسیقی است.
به تازگی شورای اروپا (Europe Council) نیز براى اجراى یک پرفورمنس با موضوع اسلام و اروپا از علی قمصری و لوسین خاچاتریان دعوت به عمل آورده‌ است.
شورای اروپا در۹ نوامبر ( ۱۹ آبان ) برای اجرای یک پرفورمنس با عنوان ” گفتمان جهانی برای دموکراسی (World forum for Democracy )، از علی قمصری و لوسین خاچاتریان نوازنده پیانو دعوت کرده است تا درساختمان اصلی اتحادیه اروپا به اجرای برنامه بپردازند.
قرار است در این روز، تار قمصرى به عنوان نمادى انتزاعى از اسلام و شرق در مواجهه با پیانوى خاچاتریان به عنوان نمادى از اروپا با ورودى موسیقایى، نوعی گفت‌وگوی موسیقایی و فرهنگی با یکدیگر انجام دهند؛ این رویداد یکى از مهمترین رویدادهاى فرهنگى و سیاسى است که در آن کلیه‌ى وزراى امور خارجه کشورهاى اروپایى و چهره‌هاى مهم فرهنگى جهان دعوت شده اند.
به دلیل اهمیت بالاى این اجرا، قمصرى هفتم اکتبر براى تمرین و ضبط فیلم‌ها به ارمنستان سفر کرد؛ و خاچاتریان نیز از آلمان به او پیوست.
شایان ذکر است که دولت ایران از این دعوت کنگره‌ اروپا، بى خبر بوده و کنگره ترجیح داده است که مستقیما از خود هنرمندان دعوت کند.

او در راستای این اجرا، که به گفته خود بخشی از آن بر روی آواهای بومی این مرز و بوم متمرکز است؛ از خوانندگان دعوت کرد تا فایل های تصویری اجراهایشان را برای او بفرستند؛ تا در کنار اجرای  خویش از همراهی نوا و تصاویر هنرمندان ایرانی بیشتری بهره گیرد؛ که بعد ها به دلیل قابل استفاده نبودن تصاویر ضمن قدردانی از استقبال هنرمندان، از آنها عذر خواهی کرد.

او درباره پرفورمنس خود نیز، اینگونه توضیح داد :”
اجرای متعارفی نیست.قرار است پرفورمنسی با ایجاد فضایی زنده توسط فیلمی که پشت سرمان پخش میشود؛ انجام شود.ما از دل یک فیلم خارج خواهیم شد.
بخش اول:
١)هيچ سازى نواخته نمى شود (موسيقى كارمينابورانا اثر كارل ارف پخش مى شود) : زن ، از دل امواج بيرون مى آيد و در حالتى در هم پيچيده و سرگشته روى زمين، زير پاى آدمهايى كه بى توجه از روى او رد مى شوند با نگاهى پر از ترس و تعجب در پى فرار از آن وضعيت است.آينه هايى شكسته روى زمين هركدام بخشى از هويتى از هم گسيخته را نشان مى دهند كه او خود را در تك تك آنها جست و جو مى كند. (اشاره به تولد يك كودك مهاجر از دل آب در اروپا و سرماى حاكم بر برخورد جامعه ى اروپا با اوست)
٢)انسانى از شرق (با نور نشان داده شده) در دل پرده نمايش به شكل سيلوت به سمت زن (نمادى از اروپا) مى رود. روى بدن مرد، تصوير بانوى سالخورده اى كه از قديمى بودن تمدن شرق سخن مى گويد؛ در حال خواندن آوازى سوزناك و عميق است. همزمان نوازنده تار از بيرون سالن در مقابل حركت خودش در دل پرده نمايش پله ها را از دل جمعيت مى پيمايد.
آواز بانوى سالخورده به آواز بانويى جوان (بهرخ شورورزى) از شرق تبديل مى شود؛ كه نشان از جويايى و پويايى شرق دارد و گذار از ديروز به امروز را در نزديك شدن دو مرد (يكى در پرده ى نمايش و ديگرى از بيرون سالن) نشان می دهد. با روشن شدن تصوير معلوم مى شود كه هردو مرد يك نفر هستند كه در آيينه اى به هم مى رسند. تار نواز روى صحنه مى رود و با آغاز ضربه  دف، دستها را به هم مى كوبد و از مردم تقاضاى همراهى دارد. با نشستنش روى صندلى ابتدا عرض اندامش را با كنار زدن زن ( بى اعتنايى به اروپا) نشان مى دهد و همراه با ساز كوبه اى قطعه “نور و آيينه” را اجرا مى كند. در انتهاى قطعه، ناگهان خانم، با اجراى بخشى از قطعه اى مدرن، تارنواز را متوقف مى كند و او را از رويايش بيرون مى برد. در ميان عقب نشينى تار نواز ، پيانيست به كار خود ادامه مى دهد و تارنواز به سمت جمعيت رفته و روى پله با تارش مى نشيند.
٣) پيانيست(نماد اروپا) به خود مى آيد. انگار پس از خالى شدن، جايى براى دريافت نغمه هايى كه از شرق آمده بودند درونش باز شده است؛ تامل مى كند و در ميان جمعيت چشمش به تار نواز مى افتد. او را با اجراى ساده ى تم اصلى سمفونى ٩ بتهوون با يك دست، به روى صحنه دعوت مى كند و تار نواز ملحق مى شود. كنارش مى نشيند و انگار كه ياد گرفته باشد، اينبار ملودى اصلى را مرد با دست راست روى پيانو مى نوازد و زن، بخش همراهى را با  دست چپ به عهده مى گيرد. موسيقى اوج

مى گيرد و تار نواز با شرقى كردن ملودى، با تار بخشى از سمفونى نه را مى نوازد و سپس به صورت دوئل اجرا را ادامه می دهند.
او افزود :”سناریوی دیدار شرق و غرب در این اجرا پر از استعاره های تاریخی و اجتماعی است.امیدوارم بتوانم از پس اجرای آن برآیم؛ چراکه اولین بار است شاخه های مختلف هنر را برای بیان یک پیام به موازات هم به کار گرفته ایم.”

او همچنین دیروز در اولین روز برگزاری این شورا در صفحه ی اینستاگرام خود نوشت : ” امروز ، اولين روز از رويداد سالانه پارلمان اروپا بود. پس فردا، اختتاميه اين رويداد سه روزه، به كنسرت – نمايش من و خانم خاچاتريان اختصاص دارد. با تماشاى كنگره ى امروز ، اهميت اين اجرا برايم بيشتر شد. نه تنها به خاطر هويت حضار، بلكه به اين دليل كه مرا يك نماينده از كشورم تلقى مى كنند. جالب است كه وزراى امور خارجه، رئيس جمهورها و دانشمندان زيادى از كشورهاى مختلف در اين رويداد حضور دارند و خبرى از ايرانيان نيست… دلم با شماست و انرژى شما پشتيبانم.
استراسبورگ ، پارلمان اروپا”

به هر حال این رویداد می‌تواند در تعدیل نگرش اسلام ‌هراسانه غالب بر اروپا و روشنگری درباره نگرش اروپا به ایران، نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد.
گزارش را با قسمتی از یادداشت اختصاصی وی برای رویداد فردا به پایان می رسانیم؛

img_20161109_015833

” اين حاصل گفت و گوست نه تلاش براى فتح، هنر راه هايى را به روى جهانى شدن باز مى كند كه توسط سياست و جنگ بسته شده، درهايى را باز مى كند كه با تحميل ايدئولوژى هاى افراط گرايانه قفل شده، كليد واقعى همين تار است كه اينجا مى بينيد… برايم عجيب نيست كه شخصيت هاى سياسى ، نام سازم را مى پرسند. برايم خوشايند است كه از فردا، احتمالا نامش را خوب به خاطر مى سپارند.”

موسیقی پارس ضمن تبریک فراوان، موفقیت های روز افزون این هنرمند عزیز و با ارزش را آرزومند است.

لينك پخش مستقيم اجرا در پارلمان اروپا
فردا از ساعت ١٤:٣٠
لطفا براى تماشا ، روى گزينه ى live كليك كنيد..

موسیقی پارس ضمن تبریک فراوان، موفقیت های روز افزون این هنرمند عزیز و با ارزش را آرزومند است.