اخبار داغ :

نور بخش: هنرمندان باید از موسیقی اصیل ایرانی حفاظت کنند

موسیقی پارس: 5 بهمن 1395 آلبوم «حقیقت سایه‌ها»(همنوازی دف) تازه ترین اثر «محمد طریقت» در خانه موسیقی رونمایی شد. در کنار این آلبوم از کتاب «دف‌نوازی» که شامل قطعاتی از آلبوم «حقیقت‌سایه‌ها» است؛ نیز رونمایی شد.
در این مراسم «سادات افسری» در بخشی از صحبت هایش به مسائلی راجب فلسفه و موسیقی اشاره داشت؛ در ادامه نیز گفت: ریتم سابقه طولانی در تاریخ بشر دارد. ریتم از ابتدا اهمیت بسیار زیادی داشته است. رابطه انسان با زمان فقط ریتم است. ارزش ریتم به اندازه ای است که وصف‌کردنی نیست. در ریتم تقسیم‌بندی‌های گوناگونی وجود دارد. آقای «طریقت»، 4 سال وقت خود را صرف تهیه این آلبوم و این کتاب کرده است.
از دیگر سخنرانان این مراسم «وارتان ساهاکیان» موسیقی‌دان و مدرس دانشگاه بود. وی ضمن تشکر از خانه موسیقی برای امکان بودن در کنار هم و رونمایی از این آلبوم، در بخشی از صحبت هایش گفت: ترجیح می‌دادم آقای «حبیبی» (نوازنده دف) درباره این اثر صحبت کنند و نظرهای تخصصی‌تری بدهند.
وی در رابطه با اهمیت ریتم گفت: ریتم پایه موسیقی است. در قرون وسطی ریتم نداشتیم و موسیقی به صورت نُت نویسی نئوماتیک بوده است.
او همچنین در ستایش این آلبوم و زحمات «طریقت» گفت: باید از زحمتی که «محمد طریقت» برای این اثر کشیده است، تشکر کرد. هر اثری که به صورت هنری اجرا می‌شود برای آیندگان باقی می‌ماند. چنین کارهایی منفعت بازاری ندارد و تولید آثار جدی هنری عشق می‌خواهد. چرا که کار فرهنگی برای نسل‌های آینده باقی می‌ماند.
«حمیدرضا نوربخش» که از دیگر سخنرانان این مراسم بود نیز در صحبت هایش گفت: در روزهای اخیر درگیر برگزاری جشنواره موسیقی فجر بودیم و خوشبختانه با حضور گروه های مختلف داخلی و خارجی، نسبت به جشنواره‌ دوره های قبل، با کیفیت بیشتری برگزار شد. حین برگزاری جشنواره هم با دو اتفاق تلخ روبه‌رو بودیم که یکی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی بود و دیگری هم حادثه ساختمان پلاسکو بود که دل همه را به درد آورد. جا دارد همه ما از شهیدان حادثه پلاسکو تجلیل کنیم.
وی افزود: امروز خوشحالیم که اثری فرهنگی از آقای «طریقت» در اینجا رونمایی می‌شود. امیدواریم همیشه شاهد چنین اتفاق‌های خوبی باشیم. حرکت‌های فرهنگی در جامعه ما چندان حمایت نمی‌شود.مردم ما از موسیقی اصیل ایرانی فاصله گرفته اند؛ حتی پخش این موسیقی ارزشمند در رسانه ملی و شبکه های ماهواره ای نیز بسیار کاهش یافته است. هنرمندان باید تلاش کنند تا موسیقی اصیل ایرانی را حفظ کنند. متاسفانه تولید آثار به گونه ای شده است که اغلب آثاری تولید می کنند که بزودی بتوانند کنسرت برگزار کنند.
باید حقوق هنرمندان را رعایت کرد. متاسفانه امروزه به محض انتشار آثار، به طور غیرقانونی در سایت ها قابل دانلود هستند و این موضوع به اقتصاد موسیقی ضربه می زند. تعداد موسساتی که در عرصه موسیقی فعالیت دارند نیز روز به روز کمتر می شود.