اخبار داغ :

در دوره قبلی جشنواره موسیقی فجر شان هنرمند حفظ نمی شد

 

موسیقی پارس – مهدی خان محمدی: دومین نشست خبری سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر با حضور «نوید دهقان» سرپرست گروه کمانچه نوازان در تالار وحدت برگزار شد.

 

نوید دهقان – سرپرست گروه

 

آخرین باری که در جشنواره موسیقی فجر شرکت کردم به همراه گروه قمر به سال 86 بازمی گردد. درنتیجه 8 سال از آخرین اجرای ما می گذرد. اما تنها دلیل اینکه در این 8 سال در جشنواره حضور نداشتم بحث شانیت هنرمند بوده است که در این مدت حفظ نمی شد و حضور ما در این دوره بخاطر تغییر مدیریت جشنواره است و امیدواریم که حضورمان متفاوت باشد.

 

گروه کمانچه نوازان برای من تجربه جدیدی است. من در طول 10 سال گذشته مشغول گروه قمر بودم ولی در این چند سال هیچ وقت از تجربه کردن باکی نداشتم به همین خاطر این بار به همراه گروه کمانچه نوازان در جشنواره موسیقی فجر حاضر می شوم.

 

با ورود ویلن به ایران موسیقی ایران تجربیات جدیدی در موسیقی ارکسترال کسب کرد و بعدها باحضور استاد پایور سازهای ایرانی نیز وارد ارکستر شدند و پس از آن با همت اساتیدی چون زنده یاد «پرویز مشکاتیان» کمانچه وارد ارکستر شد.

 

کمانچه در شهرهایی چون آذربایجان و لرستان دارای قدمت ویژه ای است ولی در ساختار موسیقی ردیفی سابقه زیادی ندارد. کاری که ما امسال انجام دادیم با 16 نوازنده کمانچه که از شاگردان خودم هستند است که باهم دست به تجربه ی جدیدی در موسیقی ردیفی و سازهای کششی زدیم و سعی داریم ارکستراسیون را در موسیقی ایرانی گسترش دهیم.

 

در این اجرا به دلیل محدودیت هایی که داشتیم فقط از کمانچه و کمانچه آلتو در ساختار ارکستریمان استفاده می کنیم.

 

ایده اولیه گروه کمانچه نوازان در زمستان سال 90 شکل گرفت و به همراه گروه تا به امروز اجراهایی داشته ایم. ما سعی کردیم کمانچه هایمان برای گروه کمانچه نوازان از یک جنس و مکتب باشد.

 

گروه کمانچه نوازان شروع یک داستان است و تجربه ای جدید که باید وقت زیادی برای آن صرف شود و البته که بازدهی مالی هم به همراه خود ندارد. امیدوارم در آینده برای این گروه از نوازنده های چیره دست کمانچه کمک بگیرم.

 

کنسرت پیش رو در جشنواره موسیقی فجر به دو بخش تقسیم می شود. بخش اول بداهه نوازی کمانچه و تنبک «فرهاد صفری» است و بخش دوم اجرای گروه کمانچه نوازان است که در آواز دشتی اجرا می کنند.

 

گفتنی است کنسرت گروه نوازی کمانچه به سرپرستی «نوید دهقان» در تاریخ 24 بهمن ماه در تالار رودکی اجرا خواهد شد.

 

منبع: اختصاصی از موسیقی پارس