اخبار داغ :

پانزدهمین جشنواره موسیقی استان خوزستان ؛ یادمان استاد علی کامران فر از امروز رسما کار خود را آغاز کرد

موسیقی پارس : پانزدهمین جشنواره‌ موسیقی استان خوزستان- یادمان استاد احمدعلی‌ کامران‌فر- با همتِ انجمن موسیقی این شهر و با حضور تعدادی از چهره‌های موسیقی ایران چون بهداد بابایی، منوچهر صهبایی، پویا سرایی، نوید افقه و پدرام فلسفی از 17 لغایت 20 بهمن ماه جاری برگزار می‌شود.

اولین روز از این جشنواره، که امروز -17 بهمن ماه- کار خود را آغاز کرد به ساز گیتار و ویلون اختصاص داشت. همچنین روز دوشنبه 18 بهمن‌ماه سازهای پیانو و سنتور نواخته خواهد شد. سه‌شنبه نیز آواز و سازهای موسیقی سنتی ایران چون تار، سه‌تار، نی و کمانچه اجرا می‌شود و در آخرین روز از برگزاری این جشنواره، سازهای کوبه‌ای اجرا می‌شود. این اجراها در ساعت 14 و در تالار آفتاب است؛ ضمن آنکه مراسم اختتامیه نیز بیستم بهمن‌ماه در همین تالار برگزار خواهد شد.

شرکت‌کنندگان در بخش موسیقی کلاسیک اجباراً باید یک قطعه از دوره کلاسیک و یک قطعه اختیاری از هر دوره‌ی(باروک تا کلاسیک) بنوازند. همچنین قطعات انتخابی یا اجباری بایستی از قطعات رپرتوار موسیقی کلاسیک باشند. معیارهای ارزیابی شرکت کنندگان عبارتند از: رعایت آداب صحنه، دقت در کوک، نحوه جمله بندی، آرتیکولاسیون، آکوکیک دینامیک، سرعت صحیح اجرا، کیفیت و رنگ آمیزی صدا و توجه به سبک شناسی آثار.

در بخش موسیقی دستگاهی ایرانی به اجرای گوشه های مندرج در جداول مربوطه به طورکامل و براساس یکی از ردیف‌های مشخص شده (ردیف میرزا عبدالله، ردیف حسینقلی، ردیف صبا، ردیف دوامی) که برای شرکت کنندگان گروه سنی الف اجرای ردیف موجود در کتاب های آموزشی کافی است و نیز قطعه ضربی (برای بخش تکنوازی) یا تصنیف (برای بخش تکخوانی) خواهند پرداخت. معیارهای ارزیابی آثار عبارتند از: رعایت آداب صحنه، اسلوب نوازندگی/خوانندگی، دقت د کوک و فواصل، سورنوریته و صدا دهی مناسب، موزیکالیته و بیان موسیقیایی، اجرای صحیح رپرتوار و محتوای موسیقیایی، نحوه پردازش کلمات، ریتم و زمانبندی، نحوه تلفیق شعر و موسیقی که برای ارسال آثار آواز باید بدون همراهی ساز بصورت تکخوانی اجرا شود.
قابل ذکر است شرکت کنندگان بین ۷ تا۱۰ دقیقه زمان خواهند داشت تا اجرایی بر اساس برداشت شخصی از اصول مبتنی بر ردیف در چهارچوب زیبایی شناسی موسیقی دستگاهی ارائه کنند.

در بخش تک‌نوازی گروه سنی الف (کمتر از ۱۵ سال) اجرای درآمد و ۲ گوشه اصلی از یکی از ردیف های معرفی شده و یک قطعه ضربی به‌صورت انتخابی است. در سازهای کوبه ای اجرای ریتم های ساده، ترکیبی، لنگ انجام می‌شود.

گروه سنی ب (۱۵ تا ۲۱ سال) نیز اجرای درآمد و ۵گوشه (ترجیحاً گوشه های اصلی) از یکی از ردیف های معرفی شده و ۲قطعه ضربی بصورت انتخابی است و سازهای کوبه ای اجرای ریتم های ساده، ترکیبی، لنگ/ توانایی همراهی با یک ساز ملودیک است.

در گروه سنی ج (۲۲ تا ۲۸ سال) نیز تسلط به یک دستگاه یا (آواز) به‌صورت انتخابی اجرای بداهه نوازی و بداهه خوانی در دستگاه (آواز) مد نظر و یک قطعه ضربی آزاد در ریتم‌های ساده، ترکیبی و لنگ و سازهای کوبه‌ای توانایی ترکیب هریک از ریتم‌های ساده، ترکیبی و لنگ و تبدیل آنها به یکدیگر، درک ریتم، توانایی همراهی با یک ساز ملودیک مدنظر است.