اخبار داغ :

پخش قطعه ترکی ابراهیم تاتلیس در شبکه یک رسانه ملی!

سانسور

موسیقی پارس_فاطمه فرج الله زاده: این روزها شاهد اتفاقات عجیبی در رسانه ملی هستیم که بسیاری با طعنه به برخی سیاست های آن، با هشتگ رسانه_میلی در صفحه های مجازی خود از آن یاد می کنند.
در حالی که این ایام بیش از پیش شاهد سانسور حضور خوانندگان داخلی (که مجوز دارند) به طور کلی و یا حذف بخشی از اجرا و صحبت های شان در برنامه های صدا و سیما هستیم، در شبکه یک صدا و سیمای رسانه ملی در سریال پایتخت، قطعاتی از «ابراهیم تاتلیس» خواننده مشهور ترکیه ای پخش می شود! آن هم درست در حالی که دقیقا همان شب (دهم فروردین ماه ۱۳۹۷) نام استاد آواز ایران و افتخار موسیقی سنتی «محمدرضا شجریان» در صحبت های سینا سرلک که مهمان برنامه دورهمی بود، حذف می شود!
آیا این سوال برای مخاطبان رسانه ملی پیش نمی آید که چگونه آهنگ یک فرد خارجی و غیر مجاز در سریال پربیننده پایتخت پخش می گردد اما استاد آواز ایران، حتی نامش حذف می شود؟!
حال آنکه بر کسی پوشیده نیست، صدای محمدرضا شجریان به خصوص نوای ربنای او هرگز از ذهن و خاطره یک ایرانی حذف نمی گردد.
البته که داستان تکراری سانسور، تنها به شجریان ختم نمی شود؛ بلکه همچون گذشته، شاهد سانسور اجرای خوانندگان مجاز، محبوب و پرطرفدار در برخی برنامه های صدا و سیما هستیم، برای مثال اجرای حمید عسگری و مهدی احمدوند در برنامه دورهمی اصلا پخش نشد! و این اتفاق واکنش تند حمید عسگری را در پی داشت. البته در گذشته نیز در برنامه های سیما اجرای امید حاجیلی، بخشی از مصاحبه امیرعباس گلاب و بسیاری دیگر با حذف مواجه شده بود.
مشخص نیست به چه دلیل موسیقی داخلی گاهی با برخوردهای نادرست و ناراحت کننده روبه رو می شود. همچون نقد به عدم نمایش ساز در تلویزیون که همواره مطرح شده است و برای هنرمندان و هنردوستان عجیب به نظر می رسد که در تلویزیون موضوع اعتیاد حتی با برخی جزییاتش در بعضی از فیلم های تلویزیون نمایش داده می شود اما برای نشان دادن ساز، سخت گیری هایی وجود دارد.
ای کاش برخی مسئولین مهربان تر با هنرمندان داخلی رفتار کنند و با حذف کامل یا بخشی از اجرا یا صحبت بعضی خوانندگان، موجب آزردگی هواداران خواننده و موسیقی ایرانی نشوند.