اخبار داغ :

«پیام هوشمند»: به هر قیمتی کار نمی کنم

موسيقي پارس: «پيام هوشمند» متولد ارديبهشت ١٣٦٢است و تحصيلاتش را در رشته مهندسي معدن گذرانده است. او بیش از یک دهه است که در فضای موسیقی کشور فعالیت دارد و هم اکنون نیز عضوی از گروه ارکستر «عماد طالب زاده» است.

مصاحبه ای با این هنرمند انجام داده ایم که در ادامه می خوانید:

 

از آغاز فعالیت و اولین کار رسمی تان صحبت كنيد.

اولين كار من بر اساس یک اتفاق بود.سال ٨٣ از طريق شركت «دارينوش» به آقاي شهرام فرشيد معرفي شدم؛ ترانه هايم را در اختيار ايشان قرار دادم و آقاي فرشيد بعد از يك هفته تماس گرفتند و گفتند که آقاي عبداللهي يكي از ترانه ها را پسنديد و اين گونه بود كه اولين كار من در حوزه موسيقي شكل گرفت.

 

پس اولين كار شما ترانه بود؟

بله، اولين كارم ترانه بود؛ سپس وارد حوزه آهنگسازي و تنظيم شدم.

يكسال بعد از همكاري كه با آقاي عبداللهي داشتم، در آلبوم «چي شده» با آقاي جهانبخش همكاري كردم

 

كارهايي كه در حال حاضر مي شنويم بر اساس ضابطه است يا رابطه؟

هم بر اساس ضابطه است و هم بر اساس رابطه؛ هميشه نیز به همين شكل بوده است؛ حتي در دوران درخشان موسيقي، و هميشه هم به همين شكل خواهد بود.

 

درباره شما چطور؟

من هميشه سعي مي كنم بهترين كار را با بهترين كيفيت، ارايه دهم. در مورد آهنگ «روزمرگي» بابك جهانبخش (كه من اين كار رابسيار دوست دارم) ترانه اين كار را خانم «بيتا طايي» سرودند كه من در طول زندگي ام ايشان را تا به حال نديده ام پس چه رابطه اي ميتواند وجود داشته باشد؟

 

معدود افرادي مانند شما اين كار را انجام مي دهند؟

من درباره ديگران نظري ندارم، اما خيلي ها هم هميشه با همان گروه و رابطه هايي كه داشتند، كار كرده اند و موفق هم بوده اند.

 

چرا در موسيقي امروز آثار ماندگار توليد نميشود؟

از كوزه همان برون تراود كه در اوست.آثاري كه در موسيقي توليد مي شود بازتاب جامعه است. وقتي نوع نگرش به عشق تغيير كرده است و جوان امروزي معناي عشق را به خوبي متوجه نمي شود پس چطور ميخواهيم كار عاشقانه خوبي بسازيم؟ البته در همه جاي دنيا موسيقي به سمت سطحي شدن در حال حركت است.

 

در همين موسيقي سطحي نميتوان آثار هنري خوبي توليد كرد؟

همين الان هم آثار خوب مي شنويم؛ اما هميشه تعداد خوب ها، كمتر از متوسط ها و سطح پايين ها است.

 

 ممكن است نام ببريد؟

«سيروان خسروي» خواننده اي است كه براي مخاطب مسير كارش را عوض نكرد. از ابتداي راه، مسير درستي را انتخاب كرد و تا به حال به راه خودش ادامه داده است.

 

پس به چه دليلي موسيقي آنطور كه بايد روند روبه رشدي ندارد؟

آدمهاي با تفكر غير حرفه اي بيشتر از آدمهاي حرفه اي هستند. البته در موسيقي افرادي هم وجود دارند كه در سطح بالا فعاليت مي كنند.

 

در مورد خوب بودن يا ضعيف بودن اثري در موسيقي پاپ، چه كساني صاحب نظر هستند؟

در موسيقي پاپ مردم قاضي هستند هركاري را كه مردم بپسندند، كار خوبي است و منتقدين بايد سكوت كنند؛ حتي اگر از ديدشان، آن اثر یک كار ضعيف باشد.

 

موسيقي امروز چه روندي را طي مي كند؟

با توجه به زمينه هايي كه وجود دارد، روند بسيار خوبي را طي مي كند؛ اما اگر بخواهيم با موسيقي خوب دنيا مقايسه كنيم، حرفي براي گفتن نيست. اما با توجه به امكانات فعلي روند روبه رشدي دارد.

 

اگر بخواهيم به موسيقي آرماني كه در نظر شماست برسيم چه كارهايي را بايد انجام بدهيم؟

موسيقي زماني آرماني مي شود كه از دست خواننده خارج شود و تا زماني كه پول دست خواننده است، اين كار امكان پذير نيست. خواننده تمايل دارد بيشتر ديده شود، به روي استيج برود و طرفداران بيشتري داشته باشد. موسيقي بايد دست تهيه كننده هايي باشد كه ترانه خوب را بفهمند، موسيقي خوب را بشناسند و با مثلث ترانه سرا، آهنگساز و تنظيم كننده هماهنگي داشته باشند؛ اين گونه است كه ميتوانيم موسيقي فاخري داشته باشيم.

 

ترانه هاي امروزي را چگونه ميبينيد؟

در بيشتر كارها تقليد مي شنويم،شخصي مانند آقاي روزبه بماني با فكر خوب و كلام متفاوت انقدر مورد تقليد ساير قرار مي گيرد كه اگر كار خود آقاي بماني را گوش بدهيم خسته كننده به نظر مي رسد.

من به جامعه ترانه سرا تسليت مي گويم. جامعه اي كه نميتواند براي خواننده اي مثل محسن يگانه كه تخصصي در زمينه ترانه ندارد، ترانه بنويسد. وقتي خواننده مي بيند از نود درصد ترانه سراها بهتر مي نويسد چرا نبايد بنويسد؟ خواننده اي كه از خيلي از ترانه سراها بهتر است.

 

_درباره اقتباس ازكارهايی كه توليد مي شوند بيشتر صحبت كنيد؟

دوستان عزيز اسم اين كار را تقليد نمي گذارند، بلكه ميگويند اقتضاي بازار است. تا چند وقت پيش اقتباس از ترانه، ملودي و حتي تنظيم وجود داشت اما الان خواننده صاحب سبكي را مي بينيم كه در نوع خوانش كار هم از خواننده ديگري كه بازار را در دست دارد اقتباس ميكند.

 

_آهنگسازي جوششي است يا كوششي؟

بايد جوششي باشد اما دوستان آهنگ ساختن را كوششي كردند و به فكر خود به دو دسته كوششي و جوششي تقسيم مي كنند؛ اما كاري كه بر اثر كوشش باشد فارغ از احساس است.

 

_نسبت به كارهايي كه مي شنويم شما ميتوانيد منتقد باشيد يا به خاطر مسائل كاري ترجيح مي دهيد سكوت كنيد؟

من اولين منتقد خودم هستم. افكارم با كسي هم سو نباشد، طبيعي است كه با او كار نميكنم.

 

_در مورد آقاي «جهانبخش» چطور؟

با اين كه با آقاي جهانبخش كار هاي بسيار موفقي داشتم؛ اما در دو آلبوم «بي اسم» و «مداربي قراري» حضور نداشتم. در برهه اي از زمان به هر حال افكارمان مطابق يكديگر نبود؛ اما دوستي ميان ما ادامه داشت و اين به معناي تفكر حرفه اي در كار هنري است. دوستي من و ايشان پايدار بوده و خواهد بود. به هر قيمتي كار نمي كنم و بايد با خواننده و ترانه سرا هم فكر و هماهنگ باشم.

 

_به عنوان يك منتقد چطور بايد به آثار موسيقي نگاه كرد؟

هر سبكي را بايد با خودش مقايسه كرد؛ برای مثال آقاي «تتلو» در سبك و سياق خودش بسيار خواننده موفقي است و من كار هاي ايشان را بسيار دوست دارم. «امير تتلو» از بسياري از خواننده ها بهتر ميتواند اجرا كند. مردم هم كار ايشان را مي پسندند؛ پس منتقد بايد سكوت كند. من تفكراتم با ايشان هم سو نيست و تا به حال هم با آقاي «تتلو» همكاري نكرده ام اما ايشان در موسيقي خود بسيار موفق هستند.

عده اي نميتوانند مانند سعدي آثار كلاسيك و مانند «تتلو» آثار مردمي توليد كنند و در اين ميان مي ايستند و سنگ اندازي مي كنند.

 

_به خوانندگي فكر مي كنيد؟

متاسفانه يا خوشبختانه نه.

 

الان مشغول چه كاري هستيد؟

در گروه آقاي «عماد طالب زاده» فعاليت ميكنم و بيشتر تمركزم بر روي خواننده هاي تازه كار است.

 

با آقاي «جهانبخش» چطور؟

بابك دوست چندين ساله من است، از حال هم با خبر هستيم اما صحبت كاري با ايشان نكرده ام.

 

 آينده كاري تان چگونه خواهد بود؟

هرچه پيش آيد خوش آيد

 

حرف آخر

از خانواده عزيزم كه در تمامي سال ها حمايتم كردند ممنونم.

از گروه ميكروفن و سايت موسيقي پارس هم متشكرم.