اخبار داغ :

بودجه جشنواره موسیقی یک دهم جشنواره سینما است

 

موسیقی پارس – مهدی خان محمدی: دومین نشست خبری سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر باحضور «کیوان ساکت» و «سالار عقیلی» در تالار وحدت برگزار شد.

 

کیوان ساکت – آهنگساز

 

فکر می کنم جشنواره موسیقی فجر امسال با یک رویکرد متفاوت کار خود را آغاز کرده و حدس می زنم خیلی پربارتر از سال های گذشته باشد. باتوجه به برنامه ها و گروه هایی که به جشنواره دعوت شده اند این امر خود ثابت می شود.

 

طی جلسات خوصوصی که با «حمیدرضا نوربخش» و دکتر«حسن ریاحی» داشتیم مطالبی عنوان شد که نشان گر این است که جشنواره موسیقی فجر پیش رو یک اتفاق هنری خواهد بود و چه قدر خوب می شد سی دی جشنواره ضبط و با یک تدوین خوب و با فاصله زمانی بسیار کم در اختیار مردم قرار می گرفت تا همان طور که در سینما شاهد اتفاق های خوب هرچند انگشت شمار هستیم اتفاق های خوبی نیز برای موسیقی رخ می داد.

 

موسیقی عنصری است که در تمامی هنرهای دیگر جریان دارد. این سخن که معماری یک موسیقی فشرده و منجمد است خود شاهد این ماجرا است. هنر موسیقی را اگر از سینما حذف کنند لطف و تاثیرگذاری خود را از دست می دهد. غرض از تمامی این صحبت ها در این است که اهمیت موسیقی در جامعه جهانی انکارناپذیر است پس چرا بودجه ای که به جشنواره موسیقی فجر اختصاص پیدا می کند سال به سال کمتر می شود. فکر می کنم بودجه جشنواره موسیقی فجر یک دهم بودجه جشنواره فجر سینما است.

 

با این وضعیت هنرمندان چگونه می توانند با تمام توان و آمادگی کار خود را انجام دهند. این مسئولیت به عهده «حمیدرضا نوربخش» و «حسن ریاحی» نیست. در این رابطه جا دارد ضمن احترام به متولیان جشنواره بگویم که وقتی با مدیر فنی ارکستر و مدیر برنامه هایم جلساتی را برگزار می کنم کل تمرکزمان را معطوف این می کنیم که ارکسترمان را باتوجه به این بودجه چگونه ببندیم تا از هنرمندان برجسته، تراز اول و پیشکسوت موسیقی ایران بهره ببریم.

 

صرفا تنها کاری می توانم در حال حاضر انجام دهم این است که از این اساتید دعوت کنم ولی باتوجه به این بودجه خیلی سخت است که آن ها حضور یابند. این بودجه برای جشنواره ای با این عظمت کافی نیست.

 

ما اگر اعتقاد داریم که انقلاب سال 57 بزرگ ترین اتفاق منطقه و خاورمیانه است پس جشن آن نیاز به یک بودجه کافی و در شان دارد.

 

کارها و تدابیری که صورت گرفته در صرفه جویی جشنواره کاملا مدبرانه بوده ولی باید بودجه بیشتری در نظر گرفته شود تا رئیس و دبیر جشنواره با فراق بال کارشان را انجام دهند.

 

من برای کنسرتم در جشنواره موسیقی فجر برنامه ویژه ای در نظر گرفتم. ترکیبی از سازهای کلاسیک غربی و سازهای ملی به همراه سازهای محلی چون دهل و سرنا و رپرتواری کاملا متفاوت با آنچه که در طول این سال ها اجرا کردم و سعی دارم دوستان حامی هنری که بدون هیچ منت، تقاضا و انتظاری از فرهنگ و هنر حمایت کنند را جذب کنم تا بتوانیم آنچه را که در شان مردم است اجرا کنیم تا جان مایه های موسیقی اصیل را در آن رعایت کنیم و تمام شاکله و احساس موسیقی ایرانی در آن باشد و تکراری و کهنه نباشد این ترکیبی است که چندین جلسه برای آن تا به امروز زمان گذاشته شده تا ببینیم چه ارکستری باید ببندیم که در شان اساتیدی که در ارکستر حضور دارند باشد.

 

البته اساتیدی چون «کریم قربانی» و استاد ظهیرالدینی و دیگر اساتید و بچه هایی که تازه به ارکستر ما ملحق شده اند به هیچ وجه مادی نیستند و حاضراند بدون هیچ چشم داشت مادی ارکستر ما را همراهی کنند، البته که باید دوباره تکرار کنم که این جشنواره با این عظمت و بزرگی به بودجه ای بیش از این ها احتیاج دارد.

 

درباره رپرتوار این برنامه اجازه می خواهم که خیلی توضیح ندهم زیرا بعضی از این قطعات ترکیب خاصی دارد که دوست دارم مخاطبان در کنسرت سورپرایز شوند.

 

یکی از مسائلی که دوست داشتم به همراه «حمیدرضا نوربخش» آن را اجرایی کنم دعوت از ارکستر سلیمانیه بود زیرا پیش از این آن ها سه بار من را برای رهبری ارکسترشان به سلیمانیه دعوت کرده بودند و تصمیم داشتم باحضور آن ها در ایران تمام تبلیغات شبکه های مجاز سلیمانیه را معطوف به دهه فجر کنم که این اتفاق بخاطر زمان کم ما شدنی نبود و تصمیم بر این شد این اتفاق به آینده موکول شود تا زمان بیشتری در اختیار داشته باشیم.

 

در این کنسرت قصد داشتیم قطعه ای را با عنوان هفت قوم اجرا کنیم و می خواستیم از تمام اقوام ایران هنرمندانی حاضر شوند که بازهم به دلیل محدودیت های مالی این اتفاق میسر نیست.

 

بازگشایی ارکستر ملی یک حرکت نویدبخش بود که جز دستان پرتوان «فرهاد فخرالدینی» با هیچ کس دیگر علی الظاهر ممکن نبود. دو عامل مهم باعث حفظ ارکستر می شود. یکی امکانات مالی و بودجه است و دیگری خوراک ارکستر، نوشتن آهنگ برای ارکستر به عنوان خوراک، زمان بر و هزینه بر است و شورای ارکستر زمان زیادی را باید صرف کند تا قطعات را ارزیابی کند. ارکستر موسیقی ملی ایران در آغاز با سرعت زیادی کار خود را آغاز کرد که در آغاز من، «سالار عقیلی» و «محمد معتمدی» نیز در آن حضور داشتیم ولی ادامه آن، نیاز به خوراک دارد که با تدبیر استاد فخرالدینی این اتفاق با گذشت زمان میسر می شود و برای من افتخار بزرگی است که در کنار شخصیت بی بدیلی چون استاد فخرالدینی ساز بزنم.

 

در این کنسرت دو کار از استاد وزیری را که تا به حال اجرا نکرده ایم با تنظیم جدید اجرا خواهیم کرد و یک کار را که بیست سال پیش در مراسم چهلم زنده یاد «فریدون مشیری» اجرا کردم با عنوان «کوچه» امسال پس از بیست سال اجرا خواهم کرد.

 

سالار عقیلی – خواننده

 

امسال در جشنواره سی و یکم موسیقی فجر مدیریت برعهده «حمیدرضا نوربخش» و دبیر آن دکتر «حسن ریاحی» است و همان طور که مشاهده می کنیم هر دوی این عزیزان از بزرگان موسیقی این مملکت هستند که سال ها است برای موسیقی ایران تلاش می کنند و با شناختی که از «حمیدرضا نوربخش» دارم معتقدم تفکری پشت این جشنواره است و احساس کردم که جشنواره سی و یکم موسیقی فجر یکسری تفاوت ها نسبت به جشنواره دوره قبل دارد که این اتفاق را در آیین افتتاح جشنواره هم دیدیم. همین که مردم با هنرمندان و کسانی که در جشنواره سی و یکم حضور دارند آشنا می شوند و می بینیم که چه هنرمندان خوبی از خارج از کشور دعوت شده اند توانایی مدیریت جشنواره را نشان می دهد که به نظر من نقطه عطفی است. هم چنین باید به گروه های سنتی جشنواره اشاره کنم که همه از نام آوران این حوزه هستند.

 

بنده پیش از این در جشنواره موسیقی فجر دو بار شرکت کرده بودم، یک بار در سال 83 به همراه استاد «محمد موسوی» یگانه نوازنده نی ایران و پس از آن هم یک سال دیگر با گروه «راز و نیاز» شرکت کردم و پس از آن اعتقاد دارم که کیفیت جشنواره افول کرد و به آن نرسیدند و برهه ای از زمان احساس کردم جشنواره آن کیفیت لازم را ندارد و خیلی از هنرمندان هم این دعوت را پس زدند ولی امسال می بینم که این تابو شکسته شده است.

 

به نظر من جشنواره فیلم و موسیقی مکمل همدیگر هستند و این اتفاق را امسال به معنای واقعی حس می کنم و فکر می کنم جشنواره سی و یکم موسیقی فجر حرفی برای گفتن دارد و امیدوارم به همراه «کیوان ساکت» و گروه وزیری اجرای خوبی را برای مردم داشته باشیم.

 

گفتنی است کنسرت گروه وزیری به رهبری «کیوان ساکت» و خوانندگی «سالار عقیلی» در جشنواره موسیقی فجر روز 23 بهمن ماه برگزار خواهد شد.

 

منبع: اختصاصی از موسیقی پارس