اخبار داغ :

گفت و گو با نامی محمدین رکورددار گرانترین آلبوم موسیقی پاپ

نامی محمدیان
موسیقی پارس: نامی محمدیان را به چهره ای پر هزینه می شناسند و در این گیر و دار فراموش می شود که یکی از آلبوم های با هویت را با عنوان «پاییزی» را پیش از این در کنار خانواده استاد بیات منتشر کرده است.
این خواننده که نام خود را در زمره کلاسیک خوان های پاپ ثبت کرده است، هم اکنون مشغول تولید آلبومی در این سبک را در همکاری با موزیسین هایی از کشور هندوستان است.
نامی همچنین قرار است باری دیگر با این آلبوم جدید، گرانترین آلبوم تاریخ موسیقی ایران را تولید کند و تا کنون بالغ بر 500 میلیون تومان بابت این موضوع هزینه کرده است.
با این خواننده گفت و گویی کرده ایم که در ادامه می خوانید:
_آلبوم جدیدتان در حالی عنوان آلبومی پرهزینه را با خود به همراه داشت که دلار قیمت اکنون را نداشت. با توجه به اینکه همکاران شما در این آلبوم هنرمندان خارجی هستند، به نظر می رسد هزینه ها بسیار بیشتر از آن چیزی شود که پیش از این تخمین زده بودید. این طور نیست؟
بله همین طور است. ما زمانی قیمت و هزینه نهایی این آلبوم را تخمین زده بودیم که دلار چیزی حدود چهارهزارتومان قیمت داشت. این در حالی است اکنون از مرز 10 هزارتومان نیز گذشته است. با توجه به این اختلاف قیمت وقتی هزینه تخمین زده شده بالغ بر یک میلیارد تومان بوده است، با یک حساب سرانگشتی می توان به این نتیجه رسید که این مبلغ هم اکنون حدود چهار برابر افزایش داشته است.
_فکر می کنید این آلبوم واقعا درخور چنین هزینه ای باشد؟
قطعا هست که به چنین کاری با چنین هزینه ای اقدام کرده ام. در روزهایی مثل امروزه نمی توان بی گدار به آب زد. من با توجه به هدفی که دارم و نیز با ایمان به آینده آلبومم دست به این کار زده ام. با توجه به سنجیدن شرایط جامعه و همین طور اوضاع کنونی موسیقی سعی دارم آلبومی درخور توجه و قابل احترام تولید کنم که ضمن احترام به خود و آموخته هایم، احترام به مخاطب موسیقی را نیز درنظر گرفته باشم.
_این آلبوم از آنجایی که در کشور هند ضبط می شود، تنها با موزیسین های هندی در تولید آن همکاری شده است؟ اصلا چرا موسیقی هند را برای دومین آلبومتان برگزیده اید؟
در پاسخ به بخش ابتدایی سوالتان باید عرض کنم که خیر! من با موزیسین هایی از کشور خودم ایران نیز در ساخت و تولید این آلبوم همکاری دارم که به موقع از آنها رونمایی می کنم. در واقع نیمی از آهنگ های این آلبوم به موسیقی هند و نیم دیگر آن به موسیقی ایران اختصاص دارد. پاسخ بخش دوم سوالتان این است که من علاقه زیادی به موسیقی هند داشته و دارم و از آنجایی که مدتی در این کشور بوده ام علاقه ام نسبت به فرهنگ و هنر این کشور بیشتر شد. از همین رو دوست داشتم از موسیقی و فرهنگ این کشور در آلبوم جدید خود بهره مند شوم و آلبوم دومم به موسیقی این کشور پرداخته شد.
_به جذب مخاطبان هندی زبان خوش بین هستید؟ آیا از مارکت آنجا اطلاعی دارید و می دانید بازار موسیقی به چه صورت است تا از آلبومتان استقبال شود؟
خوشبختانه دوست عزیزم پرفسور سینهار که من را به انتشار آلبوم تشویق کردند، از چم وچون بازار موسیقی هند مطلع بوده و من را نیز درجریان گذاشتند. خوشبختانه یا متاسفانه بازار موسیقی هندوستان با آنچه در ایران شاهد هستیم زمین تا آسمان فرق می کند. شاید باورتان نشود ولی برای آلبومی که هنوز منتشر نشده در این کشور انتظار می کشند بس که مردم هنر دوست و فهیمی دارد. چون از کودکی با موسیقی عجین هستند و موسیقی در جای جای زندگی شان درجریان است. به همین دلیل با خیال راحت به موسیقی کشور عزیز هندوستان پرداخته ام و به چشم انداز آن ایمان دارم و به جرات می توانم بگویم که به استقبال از این آلبوم در هندوستان بیشتر از ایران دلخوشم.
_در آلبوم اول با خانواده استاد بیات همکاری داشتید و با این حساب به نظر می رسد دو آلبوم شما اختلافات بسیاری با یکدیگر دارند. اینطور نیست؟
من با رعایت سبک خود و همین طور امضایم سعی در انتشار آلبومی متفاوت دارم. آلبوم «پاییزی» دنیایی متفاوت و رویکردی منحصر به خود را داشت و وقتی فکر کردم دیدم نباید همان آلبوم را تکرار کنم. چون مخاطبان امروزی با مخاطبان آن روزها فاصله زیادی دارند. حتی شرایط اجتماعی-اقتصادی و … هم بسیار تغییر کرده است. به همین جهت احساس می کنم باید کار جدیدتری می کردم اما کیفیت را فدای کمیت نکردم و همان گونه که شاهد بوده و هستید با احترام به مخاطبم، دست به تولید آلبوم جدید زده ام تا بتوانم کاری درخور توجه در حوزه موسیقی کنم._برخی از دوستان فکر می کنند که این همه هزینه نباید صرف یک آلبوم شود و با چیزی حدود یک دهم این مبلغ نیز می توان همین آلبوم را جمع کرد.
اشتباه فکر می کنند. هرکار محترمی برای احترام به مخاطبش نیاز به هزینه دارد. اینطور هم نیست که من بگویم چون زیاد هزینه کرده ام، حتما آلبوم قابل توجه تری نسبت به دیگران است

 

! خیر! بلکه چون برای هنر و مردم هنردوست احترام بسیاری قائلم، فکر می کنم باید بهترین ها را برایشان بسازم و با بهترین کیفیت ضبط کنم و با بهترین کیفیت هم به دستشان برسانم. بله می توان با مبلغی بسیار ناچیز، آلبومی ساخت و تحویل مردم داد و نه کار متفکرانه که ماه ها برایش فکر کرد و زحمت کشید؛ اما من اهل این کارها نیستم. چون قبل از هر چیز برای خودم احترام قائلم. بنابراین اصلا این اجازه را به خودم نمی دهم تا دستخوش بی حرمتی ها و تحقیرهای ناخواسته اطرافیانم شوم.

_پس معتقدید کسانی که کم هزینه می کنند به مخاطب و شعورش احترام نمی گذارند. اینطور نیست؟
نه اصلا اینطور نیست. چه بسیار هستند کسانی که هزینه اندک اما کار پرمغز و متفکرانه انجام داده اند و مردم هم از آن لذت برده اند. من نه باورم را به کسی تحمیل می کنم و نه اجازه می دهم باور کسی تحمیل من شود. این باور من است که می گویم مردم لایق بهترین ها هستند و من برای بهترین کیفیت و بهتری صدا برای آنها هزینه می کنم.
_زمان انتشار این آلبوم چه زمانی است؟
فعلا مشغول ساخت هستیم ولی تا انتشار آلبوم کامل، تک قطعاتی را منتشر کرده و در دسترس مردم عزیز کشورم قرار خواهم داد.