اخبار داغ :

چند میگیری تیتراژ بخوانی؟

موسیقی پارس: خواندن در یک تیتراژ تلویزیونی به راحتی می تواند از یک آدم ناشناس یک چهره بسازد، مشروط به اینکه بتوانی نظر تهیه کننده را جلب کنی، یا پارتی داشته باشی یا … ؛ موج تیتراژ خوانی در تلویزیون از «مجید اخشابی» و «محمد اصفهانی» اوج گرفت. «محمدرضا عیوضی» و «امیر تاجیک» پدیده های دیگری بودند که به نوعی راه را برای نسل بعدی شان که لهراسبی و خواجه امیری بودند باز کردند، تیتراژ خوانی باعث شد تا مردم سیلی از خوانندگان جوان را بشناسند و تلویزیون که در این زمینه کار چندان جدی نکرده بود به عنوان یک ویترین نزد مردم و خوانندگان شناخته شود. گل کردن و شناخته شدن یک تک قطعه تیتراژ تلویزیونی باعث می شد که آلبوم همان خواننده پرفروش ترین کار بازار شود. اتفاقی که برای «علی لهراسبی» در آلبوم «14» به واسطه گل کردن ترانه تیتراژ «فاصله ها» و «احسان خواجه امیری» در آلبوم «سلام آخر» بواسطه همه گیر شدن تیتراژ سریال «میوه ممنوعه» افتاد. پس از موفقیت این خواننده ها، خواننده هایی همچون «محسن یگانه»، «سیروان خسروی»، «فرزاد فرزین» و … ادامه دهنده همین راه شدند. در این میان چند پرسش وجود دارد؟ آیا هنرمندان دیگری وجود ندارند که بخواهند تیتراژ بخوانند؟ آیا تیتراژ خوانی مولفه های خاص خود را می خواهد؟ دستمزد کسی که تیتراژ یک سریال تلویزیونی را می خواند چقدر است؟ اصلا آیا دستمزدی گرفته می شود ؟ نحوه گزینش و انتخاب خواننده ها به عهده چه کسی است؟ چگونه است که در یک دهه اخیر تیتراژ خوانی بین چهار-پنج هنرمند تقسیم شده است؟ با تعدادی ازین خواننده ها درباره مافیای تیتراژ به گفت و گو پرداخته ایم.

 

ali lohrasbi

علی لهراسبی

چند سالی به تلویزیون نیامدم 

علی لهراسبی تاکنون تیتراژ بسیاری از ســریالهای تلویزیونی از جمله «پیله های پرواز»، «فاصله ها»، «خداحافظ بچه»، «دریایی ها» و… را خوانده و یکی از کســانی اســت که متهم به حضور در مافیای تیتراژ خوانی شده اســت. خودش در این باره میگوید: ماکتی از یک ســرود که در ســال ۷۹ ســاخته بودم را به مرکز موسیقی صداوسیما به مدیریت فریدون شهبازیان ارائه کردم. یکی از تهیه کننده ها این ماکت را شــنید و با من تماس گرفت و درخواست کرد تیتراژ ســریالش را بخوانم. من با تیتراژ سریال «دریایی ها» در سال ۱۳۸۲ معروف شدم و این اثر نخستین کار جدی من به شمار میرود. وی تکرار مکررات در تلویزیون را نمی پسندد اما مافیا را هم قبول ندارد. می گوید: به نظر من هر کسی که در کارش موفق باشد میتواند در تلویزیون حضور داشته باشد چه بسا افرادی که خواستند با این کار معرفی شوند اما در موفق نبودند. کسانی که در موسیقی پاپ موفق هستند تجربه موفقی در تیتراژ ندارند. تیتراژ یک کار بسیار تخصصی است که در واقع شــرایط و مطالعه خودش را دارد و کامال با قطعه های یک آلبوم فرق میکند. من کار خود را با تلویزیون آغاز کردم اما مقطعی که من تیتراژ میخواندم، صحبتهای بسیاری از مافیای تیتراژ مطرح شد و اینکه هر شبکه ای باز می شود علی لهراسبی در آن حضور دارد. به دلیل مباحث مطرح شده در این خصوص چند سالی به تلویزیون نیامدم. وی ادامه میدهد: شنیده بودم بعضی از دوستان گفتهاند چرا تیتراژ سریال x، y، z را فلان خواننده باید بخواند؟ دراین باره باید بگویم علتش این است که اولا تهیه کننده ها متفاوت هستند، ثانیا وقتی کسی در کارش موفق می شود همه به سراغ او میروند و این موضوع هیچ ربطی به مافیا ندارد. بنده بدون هیچ ارتباطی این تیتراژها را خواندم و فاصله زیادی هم بین هر کدام از آنها وجود داشته است. البته قضاوت دست مردم است تفاوتها را باید ببینند، تیتراژها را بشنوند و در واقع آنها بهترین قضاوت کننده هستند.

 

nima masiha

نیما مسیحا

چه کسی میگوید مافیا وجود ندارد؟

نیما مسیحا مثل خیلی از خواننده ها وجود این مافیا را قبول دارد، چه کسی میگوید مافیا وجود ندارد؟ مافیا در رگهای موسیقی ایران در جریان اســت. جالب اســت که برای رسیدن به اهداف خود از انجام هیچ کاری ابایی ندارند و دست به هر کاری میزنند. من به وجود مافیا در موسیقی ایمان دارم و معتقدم که مافیا در موسیقی به خصوص در تلویزیون و تیتراژخوانی وجود دارد. مسیحا میگوید: من شاهد بودهام که دوســتانی که خود درگیر مافیا هستند گفتهاند که مردم با صدای آنها ارتباط برقــرار کردهاند. میخواهم بدانم آیا من و امثال من مثل حمید حامی که مدام در این تیتراژها نیستیم و نمیخوانیم آیا صدای بدی داریم، یا بد میخوانیم یا مردم با صدایمان ارتباط برقرار نکرده اند؟ دیده ام که گفته اند چون تهیه کننده با آنها کار کرده و کارشــان را میشناسد از این موهبت برخوردارند که بار دیگــر تهیه کننده با آنها کار کند. گفتهاند که تهیه کننده به کارشان ایمان دارد و با هم راحتند و… در حالی که به نظر من هیچ یک از این حرفها صحت ندارد. اینها راهشان به این جهت غلط است که رایگان می خوانند. جریان این است که این آقایان معمولا از کسانی هستند که یک شبه آمده اند و صاحب همه چیز شده اند. یک شبه خواننده و معروف شده اند. شاید باور نکنید که خیلی از اینها حتی تحصیلات  موســیقی هم ندارند و چون یک شبه به چنین جایگاهی رســیده اند، حالا هم آن را به راحتی و ارزان خرج می کنند. این آقایان موسیقی را ضبط می کنند و حتی دستمزد شاعر و آهنگساز و تنظیم کننده و… را نیز خودشــان پرداخت میکنند و همه هزینه هــا را می پردازند و بعد دو دســتی تقدیم تهیه کننده می کنند و در ازای این کار هم هیچ هزینه ای و دستمزدی از وی دریافت نمی کنند. به طبع تهیه کننده راغب خواهد بود که با خواننده های مجانی و رایگان کار کند تا خوانندهای که روی دســتش هزینه می گذارد. ترجیح میدهد با خواننده مفت کار کند تا اینکه با نیما مســیحا کار کند که قیمت مشخصی دارد و دســتمزد میگیرد و هیچ وقت هم دستمزدش کم نبوده است. خواننده تیتراژ فیلم سینمایی «دســتهای آلوده» می گوید: برخی از آقایان می روند دفتر تهیه کننده و بست می نشینند تا مبادا از دستشان در برود و تیتراژی را نخوانند. می خواهم بگویم این کار برای یک خواننده حرفه ای اصلا حرفه ای نیست. خواننده باید صدایش گویای کارش باشد و بر حسب آن به او سفارش کار بدهند و دنبالش باشــند نه اینکه خود به دنبال این و آن باشد تا از صدقه سری خودشان تیتراژی را هم به او بدهند که بخواند. خواننده «شب سربی» ادامه می دهد: باور نمی کنید کار به جایی رسیده که وقتی تهیه کننده برای کار به خواننده زنگ میزند و صحبت از دستمزد که می شود، با کمال وقاحت میگوید که ما برای خواننده پولی در نظر نگرفته ایم. اگر شــما کار را به صورت مجانی میدهی، با شــما همکاری خواهیم کرد. در غیر این صورت چه بسیارند خوانندگانی که مفتی کار میکنند و حتی حاضرند پولی هم بدهند که صدایشان پخش شود و معروف شوند. خیلی از دوســتان من این کار را نمی کنند. حتی به آنها پیشنهاد هم شده اما دوستان دور و بر من چنین کاری نمی کنند. چون بابت کارشان زحمت کشیده اند و جایگاهشــان را به راحتی به دست نیاورده اند که به راحتی خرجش کنند.

 

sirvan khosravi

سیروان خسروی

شورای موسیقی تلویزیون دید بازی دارد

سیروان خســروی وقتی تیتراژ ســریال تلویزیونی «ســاختمان پزشــکان» را خواند به نظر رسید دوره مافیا و باندبازی تیتراژخوانی به پایان رســیده است. او که برای اولین بار سر از تلویزیون در آورد به واسطه دوســتی و آشــنایی با محراب قاســمخانی وارد این عرصه شد. خودش در این بــاره میگوید: محراب قاســمخانی دوست خیلی خوب من اســت. ما چند سالی است که ارتباط دوستانهای با هم داریم. ایشان این پیشنهاد را به من دادند. صحبت کردیم و وقتی دیدم تیم سازنده سریال، تیم قوی و حرفهای اســت به این نتیجه رسیدم که کار را قبول کنم. ایشــان برای یکی دیگر از کارهایشــان هــم به من پیشــنهاد همکاری داده بودند که چون این پیشنهاد در دقیقه ۹۰ بود، نمیتوانستم آن طور که باید و شاید کار خوبی را تولید کنم و به همیــن علت عذرخواهی کردم ولی درباره این کار چون هم زمان خوب و کافی در اختیار ما بود و هم به نظر میرســید که کار موفق و قابل توجه خواهد شد، آن را پذیرفتم. وی درباره تاثیر تلویزیون در شــنیده شــدن صدای خواننــده و مطــرح شــدنش میگویــد: مخاطبان تلویزیون بیشتر از دیگر رسانههای ما هستند و همین میتواند برگ برندهای باشد. بســیاری از اطرافیان با این تصمیم من موافق نبودند ولی من عزمم را جزم کــرده بودم. اگر همه خواننده ها بتوانند از رســانهای مثل تلویزیون به عنوان ویترین کارهایشان اســتفاده کنند، کلیت موسیقی حرکت رو به رشد قابل توجهی خواهد داشت. برخلاف تصور قبلی ام، شورای موسیقی تلویزیون دید باز و همکاری دوجانبه مشهود و مثبتی داشت. این همکاری بیشتر حالت مشاورهای و مشورتی بود، برخالف چیزی که من فکر می کردم دستوری باشد.

salar aghili

سالار عقیلی

دوست ندارم در تیتراژخوانی یک خواننده دم دستی باشم

اینکه تیتراژخوانی مختص خوانندههای پاپ اســت، بیشــتر به یک باور غلط میماند تا یک سخن تثبیت شــده. از زمانی که در سریالهای «سالهای مشروطه»، «تبریز در مه» و «دختری به نام آهو» صدای سنتی این خواننده شنیده شد، این باور غلط از بین رفت. با این حال سالار عقیلی خوانندهای نبود که به واسطه خواندن در یک یا دو سریال بخواهد برای خودش شهرتی دست و پا کند. او بسیار پیش از اینها شهرت خود را داشــت و در واقع حضور او در سریال به کل مجموعه اعتبار می بخشــد. این خواننده در واقع با خواندن تیتراژ سریال «شهریار»، که بازخوانی اثری از غلامحسین بنان و شعری از استاد شهریار بود در این زمینه مشهور شد. وی که با وجود پیشنهادهای رسیده در این زمینه کم کار کرده است، در این باره میگوید: دوست ندارم در تیتراژخوانی یک خواننده دم دستی باشم. میخواهم کم کار و گزیده کار باشم. برای من مهمترین عامل برای انتخاب، خود سریال است و بازیگرانی که در آن ایفای نقش میکنند. همیشه ابتدا سوال میکنم چه کسانی در این سریال بازی میکنند. آهنگ را میشــنوم و اگر اثر با روحیات و فضای کار من سازگار باشد، میخوانم. وی می افزاید: سومین مساله ای که از همه مهمتر است، دیدن بخشی از سریال است که حتما از دوســتان میخواهم برای من بفرستند تا با فضای کار آشنا شوم. گاهی دیده ام که ســریالی خیلی قوی است ولی موسیقی چندان قوی و موثری ندارد و برعکس گاه میبینم که سریالی بسیار ضعیف اما از یک موسیقی بسیار خوب برخوردار است. این مســاله به آهنگساز و کارگردان بستگی دارد که چگونه انتخاب میکنند و چه مبنایی برای انتخاب دارند. این خواننده که فعالیت خود را با موسیقی سنتی آغاز کرده است با صدای خود توانسته نظرات کارگردان ها و تهیه کننده ها را به سوی خود جلب کند اما گویا این کار برای او جذابیت چندانی ندارد و هر چند سال یک بار به آن اقدام میکند.

hamid hami

حمید حامی

ریختن آب در لانه مورچگان

حمید حامی از اولین کسانی بود که مستقیما به مساله مافیا در تیتراژخوانی اشاره کرد و به جنگ با آن پرداخت. خواننده فیلم سینمایی «سام و نرگس» معتقد است: کسانی که به واســطه پول و پارتی وارد مقوله موسیقی شــده اند، به هیچ عنوان نمی توانند به جایگاه خوبی در این عرصه دست پیدا کنند و به راحتی از صحنه محو می شــوند. با توجه به مافیایی که بر موسیقی کشورمان حاکم اســت، پول برای ورود به عرصه موسیقی به خصوص خوانندگی کافی نیســت و فاکتورهای دیگری هم هست که نیازمند آن هستند که متاسفانه در نظر گرفته نمی شود. خواننده «دو نیمه رویا» می گوید: صحبت کردن درباره مافیای موســیقی، مانند آب ریختن در لانه مورچگان است. با این کار بسیاری از کسانی که من اصلا هیچ نامی از آنها نبرده ام، خود در نشــریات مختلف با برخوردهای نه چندان دوستانه دست خودشان را رو کردند و خوشــبختانه این یکی از نتایج تالشهایی اســت که در زمینه مبارزه با مافیای موسیقی کردهایم. برای من بسیار جالب است که حتی دست این دوستان نزد مردم نیز رو شده است. بارها پیش آمده که مردم از من پرسیده اند چرا آلبومم را منتشر نمی کنم. وقتی به آنها میگویم نمی شود، پاســخ میدهند فلان خواننده را می شناسند که در فلان سریال خوانده و مثال کس و کارش در تلویزیون کارهای هستند. خوب این نشــان میدهد که مردم به همه چیز واقفند و قبل از اینکه من بخواهم حرفی بزنم خودشان میدانند که قضیه از چه قرار است. وی همچنین میگوید: بگذاریم زمان به قضاوت بنشیند. ممکن است بعد از مرگ من دست مافیای موسیقی برای همه رو شود. توصیه من به آنها این است که دست و پا نزنند چون با این کار بیشــتر محو میشوند و دیگر نامی از آنها باقی نخواهد ماند. از سالهای ۸۰ تا امروز تعداد بیشماری خواننده بوده اند که فراموش شده اند و دیگر کسی کارهایشان را نمی شنود. چرا که برای پول و شهرت وارد این عرصه شده بودند و چنین هدفی عمر کوتاهی دارد. صحبتم با این عده این است که موسیقی برای شما سکه هایی است که می شمارید نه خود موسیقی اما موسیقی برای من و امثال من جوانهایی هستند که موسیقیام را دنبال میکنند و صدایم را گوش میکنند. همین برای من کافی است.

mazyar fallahi

مازیار فلاحی

مرد شبکه نمایش خانگی

مازیار فلاحی با آهنگ «مجنون لیلی» در این زمینه فعال شد اما از آنجایی که موســیقی را به صورت حرفهای دنبال کرده، جای بحث برای کسی باقی نمیگذارد. با این همه تیتراژ سریال «قلب یخی» که در شبکه خانگی توزیع شد در فراگیری موسیقی او بی تاثیر نبود. این سریال به قدری محبوب مردم شــد و مورد توجه قرار گرفت که فلاحی آلبوم رسمی خود را با همین عنوان روانه بازار موسیقی کرد. او با «قلب یخی» توانست عنوان یکی از خواننده های خوب را در زمینه موسیقی سریال از آن خود کند.

mani rahnama

مانی رهنما

پشت پرده‌ها تعیین می‌کنند چه کسی تیتراژ بخواند

مانــی رهنمــا از آن دســت خواننــدگان نســل دهــه هفتادی اســت که با جنس صدای متفاوت خود و با فیلم «مرســدس» مسعود کیمیایی پا به عرصه موسیقی پاپ گذاشت. او می گوید: در عرصه موســیقی مافیــا وجــود دارد. گرچه من زیــاد با این موضوعات برخورد ندارم. کار خــودم را میکنم و به جای ورود به چنین حاشیه هایی، بیشتر سعی میکنم وقتم را برای تولید کار خوب بگذارم. صدایمان کنند اجرا می کنیــم، نکنند باز هم اجرا می کنیم. مــا کار را تولید می کنیم اما ارائه آن دیگر تنها دســت من نیســت و باید برای ارائه آن تابع یک زنجیره و سلسله مراتب باشیم. حالا برخی دوستان این زنجیره را مافیا میگویند که من هم شاید آن را به همین نام بخوانم و برخی دیگر برای آن زنجیره اســم دیگری میگذارند. رهنما میگوید: متاســفانه بیشتر از کیفیت، پشت پرده ها هستند که تعیین میکنند چه کسی تیتراژ را بخواند. امیدوارم رفته رفته این وضع اصلاح شود. اگر بخواهیم به گیشه و جلب نظر مخاطب به خصوص مخاطب عام توجه کنیم به خطا رفته ایم اما اگر ساخت این تیتراژها ضرورت داشته باشد تصاویر سریال در ذهن مخاطب ماندگار میشود. وی میافزاید: مساله تکراری بودن خوانندههای تیتراژ به مافیا و لابی هایی که انجام میشــود باز میگردد. به نظر من انجام این کارها نه به آن شخص، نه به مردم، نه به فرهنگ و نه به موسیقی کمک نمیکند. اینها فقط ضربه ای اســت که به موسیقی کشــور می خورد اما امیدوارم روزی متوقف شود و یک مقدار بیشتربه طبیعت و روح واقعی موسیقی اهمیت داده شود.

reza yazdani

رضا یزدانی

از مافیا بی‌خبرم

رضا یزدانی میگویــد از مافیای تیتراژخوانی ســریالهای تلویزیونی بیخبر است اما تاکنون تیتراژ فیلمهای سینمایی باهویتی را خوانده است. او خوانندگــی در یک اثــر ســینمایی را با فیلــم «حکم» به کارگردانی مســعود کیمیایی آغاز کرد و در ادامــه در آثار بعدی این کارگردان شــامل «رییس»، «محاکمه در خیابان» و «متروپل» نیز حضور داشت. او خوانندگی تیتراژ فیلمها دیگری چون «کیفر»، «چهره به چهره»، «گامهای معلق»، «طهران تهــران»، «بوی گندم»، «شــب هزار و یکــم»، «خودزنی»، «خــط ویژه» و ســریالهای «مرگ تدریجی یک رویا»، «ســاخت ایران»، «رازهای یک خانه»، «قلب یخی»و «یادآوری» را نیز در کارنامه دارد. او با اجرای تصویری تیتراژ ســریال «جــاده چالوس»، اولیــن حضور خواننــده در یک تیتراژ تلویزیونی را هم به نام خودش ثبت کرده است. حضوری که تنها چند قسمت ادامه داشت و بعد از آن صدای او بدون تصویرش در تیتراژ شنیده شد. یزدانی درباره ایــن همکاری با کارگردان هــا میگوید: از همان ابتدا به خاطــر جنس صدا و نوع ترانه هایم این اتفاق افتاد. این جنس و این نوع موســیقی با فیلمهای اجتماعی هماهنگ است و طبیعی است که کارگردانها هم استقبال میکنند. در واقع از نظر کارگردانان این نوع موســیقی و صدا برای سینما و تیتراژ خوانی مناسب است. وی میگوید: شــنیدهام که برخی از دوســتان خواننده میگویند تیتراژخوانی در صداوسیما درگیر نوعی مافیا شده اســت اما واقعا من از چنین چیزی بی خبرم. چون من آدمی هستم که به سینما گره خوردم. به نظرم خواندن تیتراژ میتواند به رشد یک خواننده کمک کند.

alireza ghorbani

علیرضا قربانی

وسواس در سریال خوانی

علیرضا قربانی هم از آن دســته خوانندگانی است که با وسواس با سریالهای تلویزیونی همکاری میکند. «گشته خزان نو بهار من…» مطلع ترانه تیتراژ سریال تاریخی «کیف انگلیسی» بود که نام او را ســر زبانها انداخت و با تیتراژ سریال «شب دهم» حسن فتحی و ترانه «مرز در عقل و جنون باریک اســت» چهره شــد. «مدارصفــر درجه» و «پریدخت» از کارهای دیگر اوست.

mohammad alizade

محمد علیزاده

تلویزیون ارثیه پدری کسی نیست

محمــد علیــزاده یکــی از خواننده هایــی اســت کــه اسمش را گذاشــته اند ســوگلی  تیتراژخوان. با این حال معتقد است این فرصت باید برای همه خواننده ها وجود داشــته باشــد کــه از ویترین تلویزیون اســتفاده کنند. او می گوید: شاهد هستیم که در یک سال یک خواننده چهار بار تیتراژ می خواند. این به نظرم خیلی بد اســت، چون باید همه خواننده هایی که کارشــان خوب اســت در تلویزیون حضور پیــدا کنند و مردم صدایشان را بشنوند. در هر صورت من یکی از خوانندگانی هستم که از تیتراژ خواندن اســتقبال میکنم به دلیل اینکه به شــنیده شدن صدای من کمک میکند.وی میگوید: تلویزیــون ارثیه پدری هیچ یک از ما نیست. رسانه ملی متعلق به همه مردم است و یک خواننده هر قدر هم توانا باشد نباید چهار بار در ســال تیتراژ بخواند، چون با این کار جایی برای بقیه نمیگذارد. خوانندههای خوبی هستند که هنوز مردم آنها را نشناختهاند. این خوانندهها طبعا دوست دارند از طریق تلویزیون صدایشان را به گوش مردم برسانند. اکنون خواننده هــای قدیمیتر که جایگاه خــود را میان مردم پیدا کردهاند، جا را خالی نمیکنند کــه خوانندههای جوانتر هم بتوانند تیتــراژ بخوانند. این خوانندهها همــه چیز را برای خودشــان میخواهند. خواننده ســالی یک تیتــراژ خوب در تلویزیون داشــته باشد کافی است و بهتر اســت بقیه فرصت را به دیگران بدهد.

mohammad esfahani

محمد اصفهانی

نامی فراتر از تیتراژ

در این میان هستند خوانندگانی که اعتبار خود را قبل از حضور در تلویزیون هم داشتهاند و در این رابطه دوطرفه بیشتر صداو سیما از حضور آنها سود برده است تا این افراد از تریبون رسانه ملی. محمد اصفهانی یکی از آنهاست. او از خیلی سالهای پیش برای سریالها میخواند. «پهلوانان نمی میرند» از کارهای قدیمی او است. او با داشتن تیتراژهایی چون «معصومیت از دست رفته»، «ولایت عشق»، «تنهاترین سردار»، «شکرانه»، «وفا»، «اخراجی ها»، «آخرین دعوت»، «رستگاران» و این آخری هم «زیر هشت» یکی از سردمداران خوانندگان سریالهاست اما معروفیت او برای خواندن تیتراژها نیست و توانسته نامش را فراتر از تیتراژها ببرد.

ehsan khaje amiri

احسان خواجه امیری

رکورددار سریال خوانی

برخی بر این باورند که احســان خواجه امیری به واســطه شهرت پدرش، سوگلی این روزهای عرصه تلویزیون و سریال خوانی است اما او توانست طی این سالها ثابت کند که خود حرفهای بسیاری برای گفتن دارد. آشنایی مردم با او از طریق تیتراژ سریالهای تلویزیونی شکل گرفت. «در مســیر زاینده رود» در واقع، اولین مجموعه تلویزیونی بــود که او با آن به عرصه تیتراژخوانی وارد شد. ســریالهای «امشب شب مهتابه»، «مثل هیچکس»، «میوه ممنوعه»، «از نفس افتاده»، «لبه تاریکی» و «نابرده رنج» ازجمله ســریالهایی هستند که تیتراژ آنها را احسان خوانده است. در اینکه تیتراژخوانی در شهرت احسان خواجه امیری بســیار موثر بوده شکی نیست، گرچه خود او اعتقادی به این قضیه ندارد. ایــن خواننده همچنان یکــی از اولین گزینه های هــر کارگردان بــرای تیتراژخوانی در سریال هاست.

farzad farzin

فرزاد فرزین

بعضی خوانندگان برای تیتراژ خوانی پول میدهند!

فرزاد فرزین خواندن در تیتراژهای تلویزیونی را با خواندن تیتراژ برنامه «شب بخیر تهران» آغاز کرد. «کوله پشتی»، «صبح آمد»، «با ما اینجا» و بعدتر سریال «راز پنهان» از دیگر کارهای این خواننده در این زمینه است. او درباره حضور خود در تلویزیون و خوانــدن تیتراژها میگوید: »همکاری من در این برنامه ها و سریالها به این دلیل نیســت که در این زمینه پارتی دارم یا بابت این همکاری هزینه میکنم. پیش از این نیز با شبکههای گوناگون سیما همکاری داشته ام اما آنها همه مربوط به برنامه های تلویزیونی بوده اند. البته متاسفانه برخی انتخاب ها به واسطه روابطی خاص صورت میگیرد، حتی بعضی ها حاضرند به هر قیمتی به عنوان خواننده در این برنامه ها حضور داشته باشند و بابت حضور در این برنامه ها به عنوان خواننده پول هم می پردازند. وی میگوید: از سال ۸۹ تصمیم گرفتم تیتراژ هیچ برنامه یا سریال تلویزیونی را نخوانم، مگر آنکه پرمخاطب باشد. وقتی هم از من دعوت شد تا ترانه پایانی «راز پنهان» را بخوانم، به دلیل گروه سازندهاش و ایام مناسبی که روی آنتن میرفت، آن را قبول کردم. حضور یک خواننده در تیتراژهایی با مخاطبان بالا لازم است. هر خواننده ای نیاز دارد که کارهایش شنیده شود. آهنگ تیتراژهای سریالهای تلویزیونی، بهتر از قطعات ارائه شده در آلبوم شنیده و دیده میشوند.

vahid taj

وحید تاج

تیتراژهای تلویزیونی در انحصار چند خواننده انگشت شمار است

وحید تاج بــه عنوان یک خواننده ســنتی درباره حضور خواننده ها در تیتراژهای تلویزیونی میگوید: متاسفانه، موسیقی فیلم و تیتراژهای تلویزیونی در انحصار چند خواننده انگشــت شمار است که به صورت مداوم صدایشــان پخش میشــود و این در موسیقی اتفاق ناخوشایندی است. ما جوانان خوش صـدا و خوبی داریم که باید به آنهــا امکان معرفی داده شــود. صدای بعضی از خوانندهها و باعث دلزدگی مخاطب از هرچه فیلم و سریال میشــود. در حالی این اتفاق میافتد که ما خوانندههای جوان و خوش صدایی داریم که باید از آنها استفاده کنیم. اما این امکان فراهم نمی شــود. از آنجایی که این جوانها تریبون خوبی برای معرفی خود و کارهایشــان ندارند، باید با این کار زمینه معرفی آنها را فراهم کنیم.

 

منبع: روزنامه صبا

بازنشر اختصاصی موسیقی پارس

    دیدگاه های شما

  1. آرش گفت:

    هر کارگردانی به دنبال احسان خواجه امیری میگرده و میخادش چون چن سالیه که رتبه یک موسیقی رو یدک میکشه وهر کارگردان خوبی اینو میدونه که نه تنها باید فیلمش قشنگ باشه بلکه باید با ترانه هم حس خوبی به وجود آورد که به همین دلیله که بیشتر از احسان استفاده میشه چون کاراشو و جنس صداشو هم خود کارگردان و هم خود مردم خوب میشناسن و دلنشین تره چه موقع آواز خوندن(که فقط کار اصفهانی و خواجه امیری هست)و چه موقع خوندن موسیقی پاپ و …

  2. حمیدرضا گفت:

    اولا احسان خواجه امیری از سریال غریبانه تیتراژخوانی را شروع کرد اونم توی سن بیست سالگی.
    لطفا اطلاعات غلط به مردم ندین.
    حالا من این یکی رافهمیدم خدا میدونه در مورد بقیه خواننده ها چقدر دروغ سر هم کردید.
    ضمنا تهیه کننده ها هیچوقت ریسک نمی کنند و تیتراژ سریالشون را به بهترین ها میدن.
    پس پرفروش بودن آلبوم ربطی به تیتراژ خونی خواننده نداره

  3. ابوالفضل گفت:

    در اینکه پادشاه موسیقی پاپ احسان خواجه امیریه شکی نیست.
    در ضمن احسان اولین تیتراژ غریبانه بود که چند نسل باهاش خاطره دارن.
    در ضمن سلام آخر احسان خواجه امیری به موسیقی معرفی کرد نه پدر و نه تیتراژ.
    من حتی یه آهنگ هم از ایرج گوش ندادم ولی صدای احسان رو شنیدم طرفدارش شدم.
    احسان الآن یک برند معتبر هست که هر کارگردانی که مسوولیت تیتراژ رو به احسان بده هم خیالش راحته هم بیننده هاش زیاد تر میشه.
    اقتدار موسیقی پاپ:احسان خواجه امیری

  4. سعید گفت:

    آقا آخه مافیا چیه؟
    این حانی جریان مافیا رو راه انداخت چون از تیتراژ نابرده رنج خط خورد و نابرده رنج احسان خواجه امیری یه مگا هیت شد و این دلیل شد تا حامی توهیناشو شروع کنه.اگه حامی هم میتونست میوه ممنوعه و نابرده رنج و تاوان و … بسازه به اون پیشنهاد میدادن.
    در حال حاضر سلطان خواجه امیری پادشاه پاپ ایرانه و نه حامی و نه هیچ کس دیگه نمیتونه حتی به گرد پای احسان برسه.
    در ضمن ایرج چه ربطی به احسان داره؟ به خاطر ایرج کنسرتای احسان پر میشد? 😐 یا به خاطر ایرج آلبوماشو مردم میخرن؟ :/
    درود بر احسان خواجه امیری

  5. سپیده گفت:

    احسان خواجه امیری شهرتشو با تیتراژ بدست آورده؟بنظرتون هر خواننده ای با تولید آلبوم ها و قطعاتی در کیفیت عاشقانه ها و فصل تازه به این درجه از محبوبیت نمی رسید؟
    و حتی اگر هم بدست اورده باشه کاری کرده که هیچ کدوم از افراد فوق نتونستن انجامش بدن،کدوم یکی از خواننده های حال حاضر ایران تیتراژی خوندن که از خود فیلم یا سریال محبوب تر باشه؟
    در ضمن در مسیر زاینده رود اولین تیتراژ خواجه امیری نبوده.

  6. بهاره گفت:

    من نمیدونم خواننده های دیگه تا کی باید به خاطر اینکه که تهیه کننده ها کار آقای حامی رو دوس ندارن و باهاشون کار نمیکنن تاوان بدن؟ایشون هر روز صبح که از خواب بلند میشن دنبال اینن که یه داستانی راه بندازن و فضای موسیقی رو متشنج کنن این آقا که انقدر ادعا دارن تا حالا شده بدون جبهه گرفتن یکی از کار های ستاره هایی مثل احسان خواجه امیری و بقیه خواننده هارو درست گوش کنن؟؟ واقعا نمیفهمم برای چی با کل دنیا پدر کشتگی دارن ایشون …
    در ضمن شهرت احسان خواجه امیری مال امروز و دیروز نیست که بخواین با این اطلاعات غلط و حرفای بچگانه لکه دارش کنید . احسان خواجه امیری با تیتراژ وارد دنیای موسیقی نشد با شهرت پدرشون وارد موسیقی نشد با صدای بی نظیرش وارد موسیقی شد و هست و خواهد بود و مطمینا پشت سر کسی که هر سال بابت کارهای خوبش جایزه میگیره اینجور حرفا زیاده و بین این حرفا هرکس شخصیت خودشو نشون میده

  7. dr.MAJ گفت:

    این چند نفر که میگند خواجه امیری بهترین خواننده ایرانه فازشون چیه؟
    بهترین خواننده پاپ ایران همیشه حمید عسکری بوده
    کسی که اولین آلبومش یعنی کما 1 دومین آلبوم پر فروش تاریخ موسیقی ایران هست
    کسی که از بین همه خواننده های مجاز ایران بیشترین تعداد کنسرت در خارج از ایران رو داره(این رو از خودم نگفتم.پارسال حمید عسکری به برنامه ساعت 25 رفت و اون جا توسط مجری و خود حمید گفته شد)
    کسی که هر آلبومش پر فروش ترین آلبوم سال میشه و بعدش هم سر از خارج در میاره.همین الان آلبوم از عشق داره در کانادا به فروش میرسه
    خواننده های دیگه تا 100 سال دیگه هم به حمید عسکری نمیرسند.والسلام

  8. حمیدرضا گفت:

    عزیزم اونموقع که احسان خواجه امیری سالن نوکیا توی لس آنجلس را سولد اوت کرد و 7500 تا را کشوند اونجا ، حمید عسگری کجا بود؟؟؟؟
    کاشکی یکیا میگفتی یکم نزدیک به احسان خواجه امیری باشه. جوک خنده داری گفتی.
    ضمنا آلبوم عاشقانه ها و سلام آخر پرفروش ترین آلبومای ایران بودن. اطلاعاتت را بالا ببر.

  9. ابوالفضل گفت:

    dr.dmj:
    خودت خندت نگرفت حمید عسکریو با احسان مقایسه میکنی؟ :)))))))
    اون موقع که احسان تو اروپا چه چه میزد حمید عسگری گیتار نمیدونست چیه.همین امروزم تو روزنامه فرهنگ خود حمید عسگری به موفقیت احسان اعتراف کرد.
    اخبار هم که گفت پر استقبال ترین کنسرت ها مال احسان خواجه امیریه

  10. آرش گفت:

    من اول فک کردم این یارو داره از احسان تعریف میکنه بعد دیدم گفت حمید عسکری خخخخ خدایی حمید عسکری؟خواننده باید قدرت صدا داشته باشه بتونه تحریر بخونه وگرنه منم میتونم برم پاپ بخونم و همه بگن به به البته اونایی که فقط در حد عسگری فک میکنن میگن به به کسایی مثل احسان تو اجرای زنده به حدی باصدای بلند آواز میخونه میکروفونو دو متر اونطرف تر میگیره که صدا بهتر در بیاد بقیه خواننده ها هم میکروفونو میکنن تو حلقشون تا ملت صداشونو بشنون

  11. امین گفت:

    ای خدا!!
    احسان خواجه امیری گناه کرد خواننده شد
    گناه کبیرس اینکه فرزنده ایرج باشی
    من و طلایی ها گناه کردیم هوادار احسان شدیم
    باباجون!!!!!
    برید سروقته خواننده های مورد علاقه خودتون
    تا یگوشه میشینیم شروع میکنید به گفتن حرفای چرتو پرت
    آقااااااااااا
    اصلا احسان رئیس مافیا و یاکوزا!!!!!
    خوبه؟؟!!!!!
    و در آخر جا داره بگم با تشکر از سایت دو به هم زنیتون

  12. dr.MAJ گفت:

    جواب کاربرهای مخلف:
    اون موقع که خواجه امیری داشت توی اروپا کنسرت میذاشت حمید چند سال قبلش تور جهانی اروپا و آمریکا گذاشته بود
    من که بلندی آوازی از خواجه امیری ندیدم
    آلبوم دهاتی و کما 1 هم پرفروش ترین آلبوم های تاریخ موسیقی ایران هستند
    من از روی منطق و دلیل گفتم حمید عسکری بهترینه
    چون هم اولین آلبومش دومین آلبوم پرفروش تاریخ موسیقی ایران شد و هم بیشترین کنسرت رو در خارج از ایران داره
    ولی متاسفانه تعصب نمیذاره درست فکر کنید
    بدترین مردم کسی هست که عقل کم و تعصب زیاد داره
    عشق فقط و فقط بهترین خواننده ایران حمید عسکری که هیچ کس هیچ وقت به رکوردهاش در ایران نمیرسه
    والسلام

  13. محمد رضا گفت:

    هر سال تیتراژ ماه عسل هیت میشد.امسال این قدر خواجه امیری بد خوند که هیچ خبری از این آهنگ نیست.خیلی افت کرده.دیگه دورانش تموم شده
    امیدوارم نسل بعدی خواننده ها مثل مهدی احمدوند و میثم ابراهیمی و … بتونند یه تکونی به موزیک پاپ ایران بدند

  14. خاکستردریا گفت:

    سلام باتشکر:باحرفهای آقای حامی موافقم
    صبحتهاشون درموردموسیقی حقیقت داره
    اگراینطورنیست چرااینقدرمشکلات وجودداره
    اگرخواننده ی که شماطرفدارش هستید
    حرفای حامی میزد بازم اینطورحرف میزدید
    بقیه خواننده میدونن مافیاوجودداره اما
    حرفی نمیزنن چون میترسن موقعیت شون
    به خطربیفته ‏،شجاعت وصداقت حامی
    دوست دارم درسته حرفاش تندوتلخ اما
    حقیقت داره انشاءلله هرجاهستن موفق
    وسلامت باشن یاعلی