اخبار داغ :

اگر از اثری الهام بگیرم، الهام است نه تقلید!

موسیقی پارس – فرید توفیقی: مهران عباسی یکی از تنظیم کنندگان فعال در موسیقی الکترونیک است. وی در سال های اخیر تاکنون با هنرمندانی چون «بهنام صفوی»، «محسن یگانه»، «فرزاد فرزین»، «علی لهراسبی» و… نیز همکاری داشته است.

او پس از شرکت در چهار مسابقه بین المللی موسیقی الکترونیک چهار رتبه جهانی را کسب کرد که می توان گفت در سطح بین المللی موسیقی رقابت های متفاوتی را داشته است. در این گفت و گو مهران عباسی خبر حضورش در آلبوم های جدید زانیار خسروی و بهنام صفوی را داد. با این تنظیم کننده در مورد هدفش از سفر های خارج از کشور و همچنین وضعیت موسیقی از دیدگاه او گفت و گو مفصل صورت گرفته است که در ادامه مطلب می خوانید.

 

کمی از فعالیت های امروزتان توضیح دهید، این روز ها مشغول چه کار هایی هستید؟

در حال حاضر درگیر دو آلبوم هستم، یک قطعه در آلبوم زانیار خسروی ساخته ام، دو قطعه هم در آلبوم بهنام صفوی، که به دلیل بیماری اش کمی روند کار کند پیش می رود، چند همکاری دیگر صحبت شده است اما هنوز قطعی نشده است نمی توانم اعلام کنم.

 

در آثار های متفاوتی چون «امیرعلی زمانیان» و … با اینکه صدای شما در این آثار وجود نداشت نام  شما دیده می شد، این عمل یعنی تنظیم کننده صاحب اثر می باشد؟

من تا به حال خوانندگی نکرده ام، معنی صاحب اثر این است که یک تنظیم کننده تقاضا می کند ملودی و کاری را که متعلق به خود آن تنظیم کننده است را یک خواننده بخواند، به عنوان مثال هنرمندان خارج از کشور امثال آقای دیوید گوتا اثر خود را به ریحانا و یا خوانندگان دیگر واگذار می کند که آن اثر را بخواند و… صاحب اثر دیوید گوتا است فقط خواننده ها متفاوت می شوند که این موضوع به صورت حقوقی در خارج از کشور رعایت می شود و اما در ایران به خوبی جا نیافتده است. تنظیم کننده هیچ فرقی با یک خواننده در این موضوع ندارد و در یک اثر قطعا تنظیم کننده سهم دارد. در قرار داد ها هم ما آثار را به خوانندگان واگذار می کنیم  در آلبوم، و تنظیم کننده سهم مشترکی را همراه خواننده در یک قطعه دارد.

 

مدتی را جهت کار های هنری از کشور خارج شدید، به کدام کشور سفر کردید و برنامه شما در آن کشور چه بود؟

سفر های من بیشتر اوقات تفریحی است ولی خب در کنارش کار هایی را که علاقه دارم را انجام می دهم، کار های هنری هم اگر انجام دادم افتخاری بوده است و بیزنسی در کار نبوده است، در یکی از بهترین کلاب های دنیا « روبرتو کاوالی » درخواست کردند که در آنجا برنامه اجرا کنم و من هم قبول کردم و علاقه مند بودم که در آنجا برنامه ای داشته باشم. همیشه دوست داشتم کار هایم بین المللی و حرفه ای باشد، اگر در جریان باشید من در کشور بلژیک در یک شرکت معتبر کار می کنم که نرم افزار های موسیقی تولید می کند، این برنامه ها برای من بسیار مهم است و یک امتیاز مثبت محسوب می شود.

 

خوب می دانید که «کاور کردن» به صورت رسمی و خوب در موسیقی کشور ما به خوبی جا نیافتاده است، از نظر شما این کار خوب است یا خیر؟

وقتی از خواننده اثر اجازه گرفته شود هیچ مشکلی ندارد و این مسئله در دنیا یک موضوع تعریف شده و مشخصی است. اگر بی اجازه صورت بگیرد یک کار غیر اخلاقی بین هنرمند است. خیلی ها هستند که آلبوم های کاور تولید می کنند و آثار هنرمندان مطرح را بازخوانی می کنند و معروف هم می شوند. خیلی از خوانندگان مطرح جهان امثال برونو مارس با کاور کردن اسم در کردند و محبوب شدند.

 

آیا شما تا به امروز اثری را کاور کرده اید؟

من همیشه مخالف کاور کردن بودم و در تنظیم هایم کاور نکرده ام، اما در ملودی ها چون اختیار در دست من نیست من مسئولیتی در این موضوع نداشته ام. در تمام این سال ها اگر هم از اثری الهام بگیرم فقط الهام بوده است نه تقلید. چون من ذهنیت و تجربیات موسیقی خودم را دارم و می دانم که یک سری ایده ها و خلاقیت ها در ذهن و سلیقه خودم هست که من سعی می کنم بیشتر به این ها گرایش داشته باشم تا اینکه سبکی که یک هنرمند دیگری آن را ساخته و ایجاد کرده است.

 

بسیار پیش آمده است که اکثر تنظیم کنندگان و آهنگ سازان از وضعیت حال حاضر راضی نبوده اند و یا با مشکلات دیگری مواجه شده اند، آیا وضعیت موسیقی از دیدگاه شما به عنوان یک تنظیم کننده هم همینگونه است؟ فکر می کنید به حق خودتان رسیده اید یا خیر؟

خیر. اصلا نباید بحثی در این باره شود. ما سال هاست که سنت موسیقی نداریم و انتظاری هم نباید داشته باشیم، تا وقتی که خودمان به خودمان اهمیت نمی دهیم در این باره نباید بحث شود. ما نسبت به شهرتی که داریم، همچنین کاری که برای موسیقی کشورمان انجام می دهیم دستمزد و حتی تقدیر هم از ما نمی شود، ما فقط به این کار علاقه داریم که این راه را ادامه می دهیم وگرنه از نظر مالی و بیزنس فقط برای خوانندگان است. یک تنظیم کننده و نوازنده از این نظر اصلا پشتیبانی نمی شود. البته تعداد انگشت شماری از خوانندگان هستند که در آمد خوبی دارند. درجه هنرمند در کشور ما متاسفانه بسیار پایین است.

 

فکر می کنید با این وضعیت در آینده این مشکل درست می شود یا خیر؟

خیر. بهتر که نمی شود بلکه بدتر هم می شود. نمای ما بسیار زیبا است، کنسرت برگزار می کنند، هنرمندان دعوت می شوند و عکس می گیرند اما در زندگی ما هیچ اثری نگذاشته است مخصوصا برای قشر تنظیم کننده، نوازنده، شاعر، آهنگساز و… به عنوان مثال یک خواننده در سال می تواند صد تا کنسرت برگزار کند و دست مزد هایشان رقم بیش از ده میلیون در نظر گرفته می شود که البته من رقم اصلی را نمی گویم، به عنوان مثال بالای ده میلیون حمایت مالی می شود که در سال رقمی حدود یک میلیارد الی هفتصد میلیون تومان یک خواننده مطرح حمایت مالی می شود، و اما یک نوازنده ای که دستمزد پانصد هزار تومانی دریافت می کند آیا در شان یک هنرمند و مخارج زندگی اش به حساب می آید؟ سه ماه در سال هم به دلیل ماه مبارک رمضان و محرم و… هیچ درآمدی وجود ندارد و یک نوازنده یا تنظیم کننده به هیچ عنوان از نظر مالی نمی تواند حمایت شود.

 

بزرگ ترین دلایل پیشرفتتان از دیدگاه خودتان چه بوده است؟

علاقه شدید من به موسیقی، اصرار به اینکه می توانم کاری را انجام دهم که هرکسی نتواند، دوست داشتم به خانواده ام ثابت کنم که ورود من به عرصه موسیقی اشتباه نبود.

 

در آموزشگاه های موسیقی تدریس می کنید؟

خیلی علاقه دارم تدریس کنم اما تدریس نیاز به زمان و خیلی شرایط دیگری دارد که متاسفانه در حال حاضر آن شرایط را ندارم، بار ها صحبت کرده ام که در مکان مناسبی کلاس مستر و… با قیمیت پایین برگزار کنیم اما متاسفانه نتوانسته ایم اسپانسر خاصی جذب کنیم و نه کسی علاقه نشان داد. من دوازده دوره کلاس آموزشی برگزار کردم که در این دوره ها حاصل‌اش سه الی چهار نفر بودند که الان خیلی خوب کار می کنند و خیلی ها هم کار نکردند چون خیلی ها خواستار این هستند که یک شبه به جایی برسند.

 

 

 

منبع: اختصاصی سایت موسیقی پارس