«مرتضی پاشایی» یک تابو را در موسیقی پاپ شکست!

5

موسیقی پارس- مهسا مقیلان: از سال 1370 فراگیری موسیقی را آغاز کرد و در سال 1378 به صورت حرفه ای تر موسیقی را پیش رو گرفت. با «ناصر عبداللهی» و «رضا صادقی» همکاری هایش را آغاز کرد و اکنون یکی از برجسته ترین تنظیم کنندگان جوان کشور می باشد. با «معین راهبر» موزیسین خوش آتیه ی کشورمان که در آینده با صدای او نیز بیشتر آشنا خواهیم شد، به بهانه ی آلبوم «اسمش عشقه» و سایر فعالیت هایش گپ و گفت مفصلی داشتیم. از رفاقت و همکاری با «مرتضی پاشایی»، تا برنامه های آینده ی خود در تنظیم و به ویژه خوانندگی. در ادامه گفت و گوی موسیقی پارس با «معین راهبر» را شاهد باشید: 

 

از آلبوم «اسمش عشقه» شروع می کنیم. شما در این آلبوم پرکارترین بودید، انتخاب شما برای تنظیم و مدیریت هنری این آلبوم بر عهده ی خود مرحوم پاشایی بود یا خانواده ی پاشایی بعد از فوت وی؟

بعد از تجربه ی مشترک ما در دو قطعه ی «عصر پاییزی» و «نگران منی»، مرتضی بیشتر به حس و حال کار های من علاقمند شد و احساس می کرد که از لحاظ حسی خیلی به هم نزدیک هستیم. قرار بود تنظیم اکثر قطعات را من انجام بدهم و زمانی که مرتضی در بیمارستان بستری بود روی من برای آلبوم «اسمش عشقه» خیلی حساب می کرد.

پس او شخصا برای انتشار و تکمیل آلبوم نیمه تمامش حتی بعد از فوت راقب بود، درست است؟

نمی توانم این را قطعی بگویم، اما خودش دوست داشت که بعضی قطعات مثل «اسمش عشقه» حتما منتشر شود. «اسمش عشقه» قطعه ای بود که تا پیش از فوت مرتضی تنظیم شده و کاملا آماده بود؛ و حتی قرار بر این بود که تیتراژ برنامه ی «ماه عسل» باشد تا در نهایت با جلسه ای که بین من، «مرتضی پاشایی»، «احسان علیخانی» و «مهدی یراحی» تشکیل شد تصمیم بر این شد که «نگران منی» روی آنتن برود.

چطور شد که از «اسمش عشقه» به «نگران منی» برای تیتراژ برنامه رسیدید؟

مرتضی چند قطعه ی آماده برای آلبومش داشت که «اسمش عشقه» و «نگران تو ام» (که بعدا به «نگران منی» تغییر یافت) جز همین گزینه های انتخابی ما برای تیتراژ برنامه ی «ماه عسل» بود. خودش دوست داشت که هیت ترین را برای این تیتراژ انتخاب کند و با توجه به اینکه حال و هوای «نگران تو ام» به فضای برنامه بیشتر می خورد، در آخر با تغییر پیدا کردن ترانه ی کار و 48 ساعت بی خوابی عوامل، «نگران منی» ساخته و تیتراژ برنامه ی «ماه عسل» شد.

حدود سه ماه از پخش آلبوم «اسمش عشقه» می گذرد. کدام قطعه محبوب تر شد؟

فکر می کنم قطعه ی «یه لحظه» محبوب تر شد، که این کار را مرتضی قبلا به آقای «میلاد میرشاه رضا» فروخته و با صدای ایشان شنیده شده بود؛ اما به خاطر علاقه ی زیادی که مرتضی به «یه لحظه» داشت در آخر ما همان اتودی که از این کار با صدای مرتضی داشتیم را با اجازه ی آقای «میلاد میرشاه رضا» در آلبوم قرار دادیم. ما سعی کردیم که این قطعه را به صورت آنپلاگد پخش کنیم، چون با توجه به ماکتی که از صدای مرتضی داشتیم نمی توانستیم با تنظیم الکترونیک «یه لحظه» را تمام کنیم. با تمام این ها «یه لحظه» بازخورد خیلی خوبی در بین مخاطبان «مرتضی پاشایی» داشت و کار محبوبی شد.

«اسمش عشقه» و «اشکام جاریه» هم از قطعات محبوب این آلبوم هستند که قطعه ی مورد علاقه ی خودم در این آلبوم، «اشکام جاریه» است.

این که اکثر وکال های آلبوم اتود بودند و با تلاش تیم به وکال اصلی نزدیک شدند درست است؟

ببینید تمام وکال های این آلبوم کیفیتی داشتند با 70 الی 100% و در واقع چیزی به نام وکال اصلی یا غیر اصلی وجود ندارد، چون مرتضی عادت خیلی خوبی داشت که همیشه اتودی که برای معرفی آهنگ به دوستانش می خواند را خوب و تقریبا بدون نقص اجرا می کرد؛ نه اینکه به مرگ یا به نبودنش فکر کند، اصلا این گونه نبود این فقط از عادات خوب مرتضی بود که اتود کار هایش را تا حد امکان بدون نقص و خوب می خواند. ما هم برای این آلبوم از همه ی وکال های موجود مرتضی استفاده کردیم و آن ها را به کیفیت اصلی رساندیم.

عده ای بر این باور بودند که تنظیم قطعات این آلبوم از سلیقه ی موسیقایی «مرتضی پاشایی» دور است. در این خصوص توضیح می دهید؟

یکی دیگر از نقاط قوت «مرتضی پاشایی» مهارتش در تنظیم کنندگی بود و در تنظیم های کارهایش حتی اگر بر عهده ی دیگری هم بود حتما دخیل می شد. از این لحاظ که در آخر حدود 10 یا 20 درصد از سلیقه ی شخصی خود را در تنظیم آهنگش اعمال می کرد تا کاملا به آن نتیجه ای برسد که مردم از او بیشتر سراغ دارند. در واقع این موضوع باعث می شد که تنظیم کار هایش کاملا مطابق میل و سلیقه ی خودش در تنظیم باشد و در این آلبوم که ما مرتضی را نداشتیم نیز سعی کردیم تا نزدیکترین اتفاقات به سلیقه ی مرتضی را رقم بزنیم.

انتخاب تنظیم کننده های آلبوم از سوی «مرتضی پاشایی» مشخص شده بود یا این کار بر عهده ی شما انجام گرفت؟

نظر هر دو مان در این امر دخیل بود.

و در اسامی تنظیم کننده های این آلبوم شایعاتی مبنی بر حضور «سیروان خسروی» هم شنیده می شد، این موضوع صحت دارد؟

بله، قرار بود که تنظیم قطعه ی «حس جدید» را «سیروان خسروی» بر عهده بگیرد و صحبت هایی هم انجام داده بودیم، اما متاسفانه به خاطر مشغله های ایشان و زمان کمی که ما داشتیم، در نهایت تنظیم این کار را خودم انجام دادم.

IMG_4294

 

 

چرا در نسخه ی دیجی پک آلبوم جای قطعه ی «کجایی» و حتی «نگران تو ام» خالی بود؟

«کجایی» می توانست در آلبوم باشد اما فکر می کنم که تعداد قطعات تکراری آلبوم را بالا می برد.

درباره ی جایگزینی «نگران تو ام» به جای «نگران منی» نیز من مخالفت کردم؛ با اینکه خیلی از دوستان نظر بر قرار گرفتن «نگران تو ام» در آلبوم داشتند اما من مخالف بودم، به این علت که «نگران منی» یک اتفاق بود و قطعا مرتضی از این جا به جایی ناراحت می شد. «نگران منی» اتفاقی بود که در ذهن مردم با خاطراتش ماندگار شد و از نظر من بهتر بود که جایگاهش در آلبوم و در ذهن مردم با همان شعر و همان شکل حفظ بشود.

چرا در قطعه ی «حالا حالا ها» صدای «مصطفی پاشایی» به عنوان هم خوان نیز شنیده شد؟

به دلیل اینکه مرتضی فقط قسمت ترجیع بند کار را خوانده و شعر نیز در همان اندازه سروده شده بود. بعد از فوت مرتضی، «مهرزاد امیرخانی» شعر را تکمیل کرد و قسمت های جدید را «مصطفی پاشایی» که شبیه ترین صدا به صدای «مرتضی پاشایی» را دارد، خواند. مرتضی آهنگ «حالا حالا ها» را خیلی دوست داشت و به موفقیت آن نیز اعتقاد زیادی داشت. به همین علت با وجود ناقص بودن وکال، از آن چشم پوشی نکردیم و ناچارا به این شکل کار را برای آلبوم تکمیل کردیم.

با «مرتضی پاشایی» چطور آشنا شدید و چه همکاری های دیگری به جز آلبوم آخرش با او داشتید؟

ابتدا مرتضی را سال 90 در فرودگاه ملاقات کردم و خوشبختانه با حال و هوای کار های من ارتباط برقرار می کرد، اما شروع دوستی ما از آهنگ «عصر پاییزی» شکل گرفت. مرتضی برای تنظیم آن کار نیازمند کسی بود تا بتواند ریتم بندری را تنظیم کند و برای این موضوع از طرف «فرشید ادهمی» به من معرفی شد. در واقع «عصر پاییزی» بهانه ی دوستی و همکاری های ما شد. دوستی ما حدودا یکی دو سال طول کشید اما با تمام کوتاه بودنش اتفاقات قشنگی را در کنار هم تجربه کردیم.

با «مرتضی پاشایی» در قطعه ی «شرشر بارون» از «علی لهراسبی»، «عصر پاییزی» و «نگران منی» و حدود 6 یا 7 کار برای چهره های غیر مطرح موسیقی همکاری داشتم.

تعبیر موسیقایی شما از «مرتضی پاشایی» به عنوان دوست و همکار او چیست؟

از نظر من روند موسیقی پاپ کشور به لحاظ ملودی به تکرار رسیده بود و «مرتضی پاشایی» کسی بود که با حضورش این روند را شکست و با یک مسیر کاملا جدید وارد موسیقی ایران شد. در واقع از دید من این موضوع باعث پیشرفت و تمایز مرتضی از سایرین شد. «مرتضی پاشایی» حق زیادی به گردن آهنگسازانی که در این چند سال حضورش به آن ها کمک کرد، دارد؛ چون به بسیاری از ملودی ساز ها ایده های جدیدی داد و باعث پیشرفت شد. مرتضی یک تابو را در موسیقی ما شکست.

آیا باز هم قطعه ی پخش نشده ی جدید از صدای «مرتضی پاشایی» باقی مانده است؟

از دید من خیر، کار خاصی باقی نمانده است. هر کاری که قابل تنظیم و انتشار رسمی بوده پخش شده است و بعید می دانم که قطعه ی جدیدی از صداهای موجود در کامپیوتر مرتضی برای انتشار رسمی وجود داشته باشد.

 

IMG_4283

 

در زمینه ی آهنگسازی چه فعالیت هایی داشتید؟

آهنگسازی را خیلی کم انجام می دهم چون دوست ندارم احساساتم در ساخت ملودی ها دست کس دیگری باشد، دوست دارم ملودی هایم را مطابق صدای خودم منتشر کنم؛ ولی  با این وجود ممکن است برای کسی آهنگ هم بسازم اما خیلی کم.

پس چطور شد که «سال درد» را برای «مهدی یراحی» ساختید؟

من و مهدی از لحاظ احساسی خیلی به هم نزدیک هستیم و من این کار را صرفا به خاطر علاقه ی قلبی زیادم به او انجام دادم. یک روز ملودی این کار را برای مهدی گذاشتم و او هم از حس و حال آن بسیار استقبال کرد. خودم نیز دوست داشتم که این کار با صدای مهدی پخش شود؛ چرا که قطعا بازتاب بهتری داشت و بیشتر شنیده می شد. این بود که تصمیم گرفتم ملودی «سال درد» را به «مهدی یراحی» واگذار کنم و در کل خیلی به ندرت برای دیگران کار آهنگسازی می کنم.

دلیل تناقض بین غمگین بودن ملودی و مثبت بودن ترانه ی «سال درد» چیست؟

طبیعتا شاهکار خانم «مونا برزویی» است! من این ملودی را غمگین ساختم و وقتی با خانم برزویی صحبت کردیم ایشان گفتند که یک امیدواری و یک درخشندگی در کار ایجاد کنیم، من هم موافقت کردم. وقتی این کار تکمیل شد خودم بسیار از آن لذت بردم و به شدت این ترانه را دوست دارم. از نظر من نقطه ی زیبایی این کار، ملودی کاملا غمگین اما با شعری پر از امید و امیدواری است.

خوانندگی را از چه زمانی آغاز کردید؟

از سال 1380 شروع کردم و دلیل کم کار بودنم در این سال ها کمتر بودن علاقه ی من به خواندن، نسبت به تنظیم کنندگی است. این موضوع باعث شد که در این سال ها بیشتر در جهت تنظیم کار کنم اما از آنجایی که کم کم حس می کنم دارم با نخواندن در حق خودم اجهاف می کنم، تصمیم دارم که انشاالله کار های خوبی را با صدای خودم ارائه بدهم.

تا به حال چند قطعه را با صدای خود منتشر کردید و کدام را بیشتر دوست داشتید؟

«شک ندارم»، «کنار اومدم» و «باور نکن» کار هایی هستند که خودم پخش کردم و قطعه ی «باور نکن» با ملودی «علیرضا افکاری»، شعر «پویان ابوترابی» و تنظیم خودم، تیتراژ برنامه ی «بعضیا» با اجرای «علی ضیا» بود.

«شک ندارم» و «کنار اومدم» قطعاتی بودند که کاملا با احساس خودم خواندم و بیشتر دوستشان دارم. یک کاری را هم به صورت کاملا اتود و با گیتار خواندم که پخش شد، به نام «مبه غمگین» به زبان بندر عباسی، و بعد از استقبال خوب مردم تصمیم به انتشار رسمی آن گرفتم.

با توجه به استقبالی که از این قطعه شد، آیا باز هم شاهد چنین آهنگی به سبک و زبان جنوبی از شما خواهیم بود یا خیر؟

بله حتما باز هم در آن سبک و با همان لهجه خواهم خواند، به زودی قطعه ای از من منتشر خواد شد که احتمالا با دو ورژن فارسی و بندری آن را عرضه خواهم کرد. من عقاید و علاقه های زیادی در زندگی دارم و این سبک برای من یک علاقه است. برای ماندگار شدن بندری نمی خوانم، این کار را می کنم چون موسیقی شهرم را دوست دارم، می خوانم و هیچ ابایی از نظرات مخالف نیز ندارم؛ چه بسا که به دل خیلی ها نیز می نشیند، چون خوشبختانه لهجه ی بندری لهجه ی شیرینی است.

گفتید که ملودی هایتان را برای صدای خودتان می سازید، اما قطعه ای با آهنگسازی «علیرضا افکاری» در کارنامه ی خود دارید. توضیح می دهید؟

خب «علیرضا افکاری» برای من احساس خیلی جدیدی است و ضمن اینکه ایشان در کار خود نابغه هستند. ما دوست های صمیمی ای هستیم و غالبا در کارهایی که ملودی با علیرضا و تنظیم با من است، صدای من به عنوان ماکت کار استفاده می شود. درباره ی «باور نکن» نیز اول من کار را به صورت ماکت خواندم و «علیرضا افکاری» بعد از شنیدن آن به من گفت که این آهنگ به صدای تو می آید، من هم به او گفتم که اتفاقا تیتراژی به من پیشنهاد شده و فکر می کنم که این کار مناسب آن تیتراژ باشد. این گونه بود که «باور نکن» در عرض 24 ساعت ساخته و تمام شد.

چطور شد که تیتراژ برنامه ی «بعضیا» به شما پیشنهاد شد؟

برای «سامان جلیلی» قطعه ی ابتدایی تیتراژ برنامه را تنظیم کرده بودم و «علی ضیا» برای گوش کردن کار پیش من آمد، علی دنبال خواننده ای نیز می گشت که خوب بخواند اما برای مردم آشنا نباشد. وقتی صدای خودم را برای «علی ضیا» فرستادم پسندیدند و از من خواستند تا با خواننده ی آن تماس بگیرم.

اینطور بود که قطعه ی «باور نکن» را برای تیتراژ پایانی برنامه آماده کردم و روی آنتن رفت.

آیا ممکن است باز هم تیتراژ بخوانید؟

حتما، اما باید ملودی کار جوری باشد که خودم دوست دارم.

آلبومتان در چه مرحله ای است و عوامل کار چه کسانی هستند؟

در حال حاضر بیشتر دوست دارم که کار هایم را به صورت تک قطعه منتشر کنم اما در فکر تولید آلبوم نیز هستم. حدود 6 یا 7 ملودی برای آلبوم آماده است، ترانه ها از «مونا برزویی»، «مهرزاد امیرخانی» ، «عاطفه حبیبی» و «بابک بابایی»، ملودی ها از خودم، «علیرضا افکاری»، «فرشید ادهمی» و سه قطعه از «مرتضی پاشایی» است. تنظیم ها را هم خودم انجام خواهم داد و ممکن است که متفاوت تر کار کنم.

فکر می کنید که در خوانندگی هم به اندازه ی تنظیم موفق خواهید بود یا خیر؟

تعیین و پیش بینی این موضوع کار سختی است، اما بیشتر تلاشم در این است تا در راستای احساسی که مردم از من سراغ دارند ظاهر شوم و دوست ندارم با سبکی که از من می شناسند متفاوت باشم.

با توجه به حواشی ای که دامن گیر دوستان «مرتضی پاشایی» بعد از فوت وی شد، پس از انتشار اولین آلبوم رسمی تان نگران این که خواندن شما را وصل به این حواشی کنند نیستید؟

من فکر می کنم که بی حاشیه ترین دوست مرتضی بعد از فوت او بودم، نه با کسی بحث کردم و نه دعوا. خیلی جا ها بعضی فشارهایی را نیز متحمل شدم اما به حرمت روح مرتضی عزیز، سعی کردم تا با بی حاشیگی وظیفه ام را انجام بدهم و مرتضی را برای همیشه در خاطرات خوبم نگه دارم. از نظر من دلیلی برای سو استفاده از نام «مرتضی پاشایی» عزیز وجود ندارد و حتی ملودی هایی که از مرتضی در آلبوم من وجود دارد را نیز، خیلی قبل تر از فوتش از او خریداری کرده بودم.

پس از حواشی نمی ترسید؟

خیر، چون من این قدرت را دارم که کارم را از این طور مسائل جدا کنم و همیشه سعی می کنم که بی حاشیه باشم.

از تجربه ی تنظیم قطعه ی «فصل بهار» با حال و هوای محلی برایمان بگویید. چطور شد که این کار شکل گرفت؟

این کاربا پیشنهاد و مدیریت «مهدی یراحی» صورت گرفت و بعد از صحبت های لازم با «احسان علیخانی» به توافق نهایی رسید. یک سری از وکال ها مثل وکال های آقایان «مرتضی پاشایی»، «محمد علیزاده»، «پیام عزیزی» و «محمدرضا هدایتی» را من ضبط کردم، «رضا صادقی» در استودیو شخصی خود خواند و «مهدی یراحی» و «سعید شهروز» در استودیوی «مهدی یراحی» وکال ها را ضبط کردند.

در عین شاد بودن کار محترمی بود و مردم هم خوشبختانه دوستش داشتند. هر قومیتی زبان خود را در این کار شنید و خیلی هم برای خوب شدن کار تلاش کردیم.

امکان این که امسال نیز «فصل بهار» را با اضافه شدن قومیتی جدید به کار، روی تیتراژ برنامه ی سال تحویل بشنویم هست یا خیر؟

فکر نمی کنم، چون واقعا تکراری می شود.

از کلیپ جالب این کار، حضور شما و تصاویر غافلگیرانه از «مرتضی پاشایی» نیز برایمان می گویید؟

حضور من در آن کلیپ بابت لطفی بود که دوستان عوامل کار به من داشتند بابت قرار گرفتن در قسمتی از این کلیپ و من هم از آن استقبال کردم.

در مورد تصاویر «مرتضی پاشایی» نیز، متاسفانه ما مرتضی را نداشتیم و یک جوری باید این جای خالی را در کنار «مهدی یراحی» جبران می کردیم. بنابراین برای این کار از بدل استفاده شد و عکس مرتضی روی تصویر بدل با هنرمندی برادران «بوشهری» قرار گرفت. این موضوع برای این صورت گرفت تا مرتضی در این کلیپ فراموش نشود و جای خالی او حس نشود. از نظر من هنرمندانه ترین صحنه ی آن ویدئو کلیپ نیز، مربوط به لحظه ای است که مرتضی لبخند می زند و آن صحنه تصویر خود مرتضی و لبخند او است که با هنر کارگردانان کار در کلیپ جای گرفت؛ صحنه ی بسیار زیبایی بود.

 

IMG_4552

 

با کدام خواننده ها تا به حال کار کردید؟ کار با کدامیک به حس و حال شما نزدیکتر بوده است؟

با «رضا صادقی»، «احسان خواجه امیری»، «مهدی یراحی»، «مرتضی پاشایی»، «محمد علیزاده»، «سامان جلیلی»، «بابک جهانبخش»، «علی لهراسبی»، «علی عبدالمالکی» و بسیاری از دوستان هنرمند دیگر.

همگی از دوستان من هستند و با تک تک عزیزانی که نام بردم اتفاقات قشنگی را تجربه کردم و برایم دوست داشتنی هستند.

امسال با چه کسانی همکاری در انتظار پخش دارید؟

با «رضا صادقی»، «بابک جهانبخش»، «محمد علیزاده»، «بهنام صفوی»، «مهدی احمدوند»، «علی عبدالمالکی»، «علی لهراسبی» و «مهرزاد امیرخانی».

با چه کسانی دوست داشتید کار کنید که هنوز فرصت همکاری نشده است؟

موسیقی ما هر روز شاهد اتفاقات جدیدی است و ما نظاره گار صداهای خیلی خوب و استعداد های جدیدی هستیم که هر روز به جمع موسیقی کشور اضافه می شوند، و من همیشه از این صداهای خوب استقبال خواهم کرد؛

برادر شما «محمود راهبر» نیز در عرصه ی خوانندگی فعالیت دارند، آیا در آینده نیز مانند سابق قصد انتشار قطعه ای دو صدایی با ایشان را دارید یا خیر؟

محمود صدای قشنگی دارد که کاملا با صدای من متفاوت است. در گذشته تجربه های دو صدایی داشتیم اما در حال حاضر برادرم بیشتر وقت خود را صرف عکاسی مدرنش در بندرعباس می کند و وقت کمتری برای این کار دارد. اگر چه آلبومی هم در دست تهیه دارد و در واقع ما تصمیم داریم که در آلبوم های هم در دو قطعه با یکدیگر هم خوانی داشته باشیم.

حرف آخر؟

حرف آخر این که امسال سعی می کنم تا کار های متفاوت تری از من را در آلبوم های دوستان شاهد باشید و تشکر می کنم از سایت خبری تحلیلی موسیقی پارس که این مصاحبه خوب را فراهم کرد.

منبع: اختصاصی موسیقی پارس

 

5 دیدگاه‌ها

  1. مصاحبه خیلی خیلی خوبی بود واقعا ممنونم
    از آقای راهبر هم برای تمامی زحماتشون بینهایت سپاسگذاریم
    ومنتظر کارهای خیلی خوب با صدا و تنظیم قشنگشون هستیم
    موفق و سربلند باشن همیشه

  2. مرسی مهسا جونم بابت مصاحبه
    آرزوی موفقیت برای آقای راهبر عزیز

  3. سلام
    مصاحبه قشنگی انجام دادین سپاسگذارم از شما که معین راهبر رو بیشتر به ما معرفی کردین
    آهنگ باور کن رو خیلی دوست دارم حس فوق العاده ای به آدم میده
    آهنگ بندریش هم واقعا قشنگه دوست دارم بیشتر از این کارا انجام بده
    ممنون از شما و آرزوی سلامتی برای معین عزیز

  4. آخرین آلبوم مرتضی واقعا زیبا بود و مطمئنم این بخاطر تنظیم عالی آقای راهبر و صدای قشنگ خود مرتض است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید