اخبار داغ :

خدا نکند از خدا فرصت دوباره بخواهیم

موسیقی پارس: در این کنسرت که شنبه شب پنجم دی ماه با حضور معصومه ابتکار معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت از محیط زیست، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در تالار وحدت برگزار شد، گروه کُر نامیرا به آهنگسازی و رهبری ارکستر فرهاد هراتی سیزده قطعه موسیقایی را با محتوای حفاظت از محیط زیست و صلح اجرا کرد.

 

در بخش های پایانی کنسرت نیز گروهی از نوازندگان صاحب نام موسیقی از جمله همایون رحیمیان ویولن، علی جعفری پویان ویولن، سهراب برهمندی ویولا، کریم قربانی ویولن سال همراه با اعضای کودک و نوجوان گروه نامیرا قطعاتی را اجرا کردند.

 

فرهاد هراتی قبل از آغاز کنسرت ضمن خوش آمدگویی به مخاطبان و مسئولان دولتی گفت: احتمال دارد هنگام برگزاری کنسرت برخی از تصاویری که در بک راند صحنه برای شما پخش می شود آزاردهنده باشد، بنابراین پیشاپیش از شما عذرخواهی می کنم و امیدوارم از کنسرت لذت ببرید.

وی در پایان صحبت های خود بیان کرد: دوستان! زمین حالش خوب نیست، فقط خدا نکند از خدا فرصت دوباره بخواهیم.

زندگی، آغاز، درد واره، شکار، نفس، انسان، جنگ، مهاجرت، بی پناه، کوه یخ، عصیان-خشم-مرگ، مرثیه زمین و زمین مقدس قطعاتی بودند که در این کنسرت موسیقایی اجرا شد.

تصاویری تکان دهنده از نابودی محیط زیست و نقش انسان در نابودی آن، شکار بی رویه حیوانات همراه با لحظه مرگ آنها بر اثر اصابت گلوله، نقش گازهای گلخانه ای و آسیب های زیست محیطی آن، خودکشی دسته جمعی حیوانات، تصاویر تکان دهنده از گورهای دسته جمعی قربانیان جنگ های مختلف و کوره های آدم سوزی، بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی، جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، قربانیان ایدز و پدیده شوم جنگ از جمله مضامینی بودند که در تصاویر به نمایش در آمده پخش شد.

فرهاد هراتی در یادداشت بروشور این کنسرت نیز نوشته بود:

«و خداوند مرا خلق نمود. و من در اولین واکنش زندگیم نفس کشیدم و گریستم. و در آغوش گرمای پر مهر مادر قرار گرفتم و از نعمت گرمای وجودش سیراب شدم، من آرام گرفتم و خداوند به من اجازه داد تا ببینم. و من چه خوب دیدم و در حیرت از تمامی آنچه در پیرامونم می گذشت بزرگ و بزرگ تر شدم و و من در سایه امن حضور پدر تکمیل شدم، من تشنه شدم، آب بود که بنوشم. من لرزیدم، گرمای آتش بود تا جان دوباره بگیرم. من در طبیعت بی مثالش غرق شدم، در سایه سار درختش آرمیدم، در سکوت کویرش به بی کران ها سفر کردم، بر بلندای قله هایش زانو زدم و  چه خالصانه بر عظمتش سر تعظیم فرود آوردم. من در مکانی که خلق شدم مهر ورزیدن آموختم. در این مکان عاشق شدم، دراین مکان راه عبادت آموختم. در این مکان پدر شدم و امروز آماده ام برای این که دیگری مرا ببیند، تکمیل شود، عاشق شود، سفر کند، نیایش کند و …

شما جای من ! نام این مکان را چه می گذارید؟

من آن را زمین مقدس می نامم در مکانی که زمین می خوانندش متولد شدم و … من به قداست زمین ایمان دارم، تمامی دلایل عاشقی را در درون خود جای داده … چه بیکران خالصی، او امروز برای زنده ماندن فریاد می زند، او امروز به سختی نفس می کشد ، او نمی خواهد به ما صدمه ای بزند، ولی تاب و توانش تمام شده، از دلسوختگان زمین نقل است که می گویند زمین اجازه حکمرانی بر خود را به انسان می دهد به شرط آن که به قوانینش احترام بگذاریم. و لیکن ما … ؟ امروز اما زمین دیگر باورمان ندارد، زمین مقدس سخت و رنجور و دردمند است، ما زمینیان باعث و وارث رنجش مام زمینیم و رنجش زمین یعنی قهر خداوند.»

محسن روحانی مدیر پروژه، فرهاد هراتی آهنگساز ، رهبر ارکستر، پیانو، انوشه جم مدیر گروه کر، نسرین عسگرپور سرپرست آلتو، آرش خانزادی سرپرست تنور، امید مشتوفر سرپرست باس، لیلا نجفی سرپرست کر کودکان و نوجوانان، آرش خانزادی، آصف خاتمی و عقیل ذبیحی وب سایت و فضای مجازی برخی از عوامل اجرایی این کنسرت موسیقایی بودند.

در حالیکه اعلام شده بود برخی از ستارگان ورزش کشورمان از جمله اعضای تیم ملی والیبال کشورمان در این برنامه حضور خواهند داشت اما در اجرای اول این برنامه این افراد حضور پیدا نکردند.

در ادامه عکس های «سینا شاه محمدی» از این کنسرت را مشاهده می کنید:

منبع گزارش متنی: مهر

گزارش تصویری: اختصاصی موسیقی پارس