اخبار داغ :

نامه پژوهشگر معتبر آمریکایی در ستایش کوروش یغمایی

موسیقی پارس – پویا عباسپور: اگر برای جستجوی (آغاز گر موسیقی راک در ترکیه) از جستجوگر گوگل استفاده کنید، با نام (ارکین کورای – Erkin Koray) موزیسین برجسته ترک آشنا می شوید. پیش از اینکه آقای ایوتن آلاپات پژوهشگر و صاحب کمپانی معتبر آمریکایی بصورت اتفاقی با موسیقی کوروش یغمایی آشنا شود ، از سوی ایشان (ارکین کورای) اولین کاندید برای برترین موزیسین راک در خاور میانه گزینش شده بود . اما هنگامیکه با موسیقی کوروش آشنا شد کوروش یغمایی را برای این مقام در خاور میانه برگزید. در پست بعدی به ارکین کورای این هنرمند با سابقه و خلاق ترک و موسیقی ایشان خواهم پرداخت. اما در این پست نگاهی داریم به شیوه سنجش و ارزیابی هنری کوروش یغمایی و ارکین کورای و گزینش کوروش یغمایی بگفته آقای ایوتن الاپات . باید به این نکته مهم اشاره کنم که در آلبوم پژوهشی (زنجیر خودت را بباف FORGE YOUR OWN CHAINS) که در سراسر جهان پخش شد کوروش یغمایی در میان پانزده راکر برگزیده جهان در دهه شصت و هفتاد میلادی قرار گرفت و نیز کوروش یغمایی از ایران و(Shin Jung-hyeon) از کره جنوبی در جایگاه برگزیدگان موسیقی راک در آسیا شناخته شدند. اما درتقسیم بندی کوچکتر کوروش یغمایی در جایگاه آغاز گر موسیقی راک در ایران قرارمی گیرد.
در زیر ارزیابی هنری آقای آلاپات وهمچنین (دو صفحه 33 دور) ازمجموعه آلبوم پژوهشی (زنجیر خودت را بباف FORGE YOUR OWN CHAINS) را با عکس هایی از 15 راکر برگزیده جهان برایتان به نمایش می گذارم. در این آلبوم کوروش یغمایی با ترانه حجم خالی به این جایگاه دست یافت که آن را نیز می شنوید.

 

برای من افتخار بسیار بزرگی است که برای سپاس از موسیقیدان بزرگ ایرانى «کوروش یغمایی» این نامه را بنویسم.
در آغاز، من موسیقی کوروش را از سوی فروشنده‌های آزاد (آهنگ‌ها و ترانه‌ها) مانند همکار ایرانی‌ام کشف کردم که بعد از سی سال مهاجرت شتابزده ازایران – براى پیداکردن مجموعه آهنگ‌ها و ترانه‌هایى از کشورهاى گوناگون دنیا را که در ایران جمع‌آورى کرده بودند – دوباره به کشورشان سفر کردند. آنها ترانه‌ها وآهنگ هایى را از مراکز پخش صفحه (آهنگ روز) و رقیب اصلى آن (رویال) و تعداد زیادى از مراکز پخش با نام‌هاى دیگر را یافتند. این مراکز پخش در اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70 میلادى انتشار کارهاى جدیدى ازهنرمندان گوناگون در همه سبک‌های موسیقى ایرانى از جمله موسیقى راک تحت نفوذ فرهنگ موسیقى غرب را آغاز کرده بودند.
در اوایل دهه هفتاد میلادى، کوروش یغمایى با استفاده از سازها و فرم‌های بومى و گیتار الکتریک و دیگر تاثیرات موزیک غربى به صحنه رفت. او اولین موسیقیدان راک ایرانى بود. ترکیب موسیقى بومى ایرانى – با ریتم پرجنب و جوش راک و آفرینش سبک خیال انگیز راک ویژه او در آن هنگام از زمان او جلوتر بودند.
کار او اولین آلبوم موسیقى ایرانى بود که من باشنیدنش دگرگون شدم – و کار او اولین آلبوم ایرانى بود که من عاشقش شدم. من کار گیتاریستى را شنیدم که صدا و سبک (استایل) موسیقى اش از بعضى جهات شبیه (ارکین کوراى) (سوپراستار گیتار فاز ترکیه)، ولى با این ویژگى که درسبک خودش منحصر به فرد بود- من نتوانستم موسیقى او را در زمینه ویژه‌اى دسته‌بندى کنم – ولى می‌دانستم که او یک نابغه است. هفت اثر سینگل (تک کار) او فوق‌العاده بى‌نظیر می‌باشد.
من می‌دانستم که این درخشش براى این افسونگر پاپ به راحتى به‌دست نیامده است – ولى آن پویایى و توان و استعداد انگیزه‌اى شد که من به جست‌وجوى کارهاى دیگرى از او برآیم و در نهایت تعدادى از کارهاى او را پیدا کردم.
آهنگ‌هایى مثل حجم خالى (نیایش در تنهایى) مرا به‌ شدت منقلب کرد. من باور نمى‌کردم که این آهنگ پژمرده شود و غیر از ایرانیان، کسى این آهنگ را نشنیده باشد. به همین دلیل بود که من حجم خالى را انتخاب کردم تا در اثر خود قرار دهم. این تنها کار ایرانى در آلبوم است و یکى از بهترین آنها.
در ادامه کار با کوروش و خانواده‌اش (به ویژه کاوه پسر او که خود موسیقیدان است) در حال جمع‌آورى گلچینى از کارهای کوروش، نابغه دهه هفتاد هستم. موسیقى‌اى که پلى است بین‌فرهنگ‌ها؛ موسیقى‌اى که با روح سخن می‌گوید؛ موسیقى‌اى که هرروز الهام بخش من است.

 

 

 

منبع: روزنامه آسیا