اخبار داغ :

آشوبِ چارتار در برج!

موسیقی پارس: برج میلاد شهر تهران در آخرین شب بیست و یکمین جشنواره موسیقی فجر میزبان گروه موسیقی «چارتار» بود.

این گروه موسیقی تلفیقی که متشکل از آرمان گرشاسبی (خواننده)، آرش فتحی (آهنگساز)، احسان حائری (ترانه‌سرا) و آیین احمدی‌فر (تنظیم‌کننده) است این بار با همراهی گروهی از نوازندگان میهمان به صحنه آمد تا به اجرای قطعاتی از دو آلبوم “باران تویی” و “جاده می‌رقصد” بپرازد.

پیش از اجرای چارتار سپهر شهبازی و مهدی بختیاری، دو نوازنده جوان سه‌تار به صحنه آمدند تا علاوه بر بداهه‌نوازی به اجرای قطعه‌ای از پرویز مشکاتیان بپردازند. اما به نظر می‌رسید مخاطبان چارتار علاقه‌ای به موسیقی سنتی ایران ندارند و صدای ساز نوازندگان در میان هیاهوی جمعیت گم بود.

برنامه اصلی با حضور کوارتت زهی بر صحنه آغاز شد و این گروه به همراهی فلوت آرمین قیطاسی قطعه‌ای را اجرا کردند. کوارتت زهی در اجرای چند قطعه حضور داشتند، اما آرمین قیطاسی تنها در قطعه افتتاحیه همراه گروه بود.

با حضور ۴ عضو اصلی چارتار روی صحنه فریادهای اشتیاق تماشاگران بالا گرفت و پس از آن آرش فتحی، احسان حائری و آیین احمدی‌فر صحنه را ترک کردند تا آرمان گرشاسبی به اجرای قطعه “آسمان هم زمین می‌خورد” بپردازد.

جمعیت مشتاق حاضر در سالن در طول اجرا به همخوانی ترانه‌ها می‌پرداختند و حتی گاهی خواننده گروه سکوت می‌کرد تا اجرای ترانه بر عهده تماشاگران باشد. اگرچه صدابرداری بد سالن باعث شده بود صدای خواننده اصلا مفهوم نباشد، اما طرفداران سفت و سخت چارتار بیشتر اشعار را از حفظ بودند و می‌توانستند آن‌ها را اجرا کنند.

آرمان گرشاسبی در طول کنسرت بعضی از قطعات را از طرف افراد روی صحنه به اعضای اصلی گروه تقدیم کرد. او این قطعات را به کسانی تقدیم کرد که احساس می‌کرد حضور پر رنگ‌تری در آن کار دارد. او همچنین قطعه “آشوبم” را به تماشاگرانی تقدیم کرد که همیشه همراه چارتار هستند.

اجرای هر کدام از قطعات چارتار با پخش یک کلیپ همراه بود که سراسر پس زمینه صحنه را می‌پوشاند. گرشاسبی پس از پخش یکی از این کلیپ‌ها از حمیده رضوی یاد کرد و گفت او سازنده چند کلیپ گروه چارتار بود و حالا از میان ما رفته است.

در میانه برنامه و پس از اجرای چند قطعه کوروش بابایی نوازنده کمانچه به صحنه آمد تا تک‌نوازی خود را روی زمینه‌ای از سازهای الکترونیک اجرا کند. قطعه “هندسه” با حضور او بر صحنه اجرا شد و باز هم با همراهی تماشاگران به پایان رسید.

گرشاسبی با اجرای پراحساس خود توجه مخاطبان را بسیار جلب می‌کرد و با گفت‌و‌گوها و حتی خاطره تعریف کردن در میان قطعات توانسته بود ارتباط خوبی با حاضران برقرار کند.

دارا دارایی نوازنده گیتار بیس، آرش مقدم نوازنده درامز، اشکان آبرون نوازنده سینتی سایزر و آرمین ایرجی نوازنده گیتار اعضای اصلی گروه بودند که با اجرای خوب و پرانرژی خود نقش مهمی در کیفیت برنامه داشتند.

پس از اجرای قطعه “لیلاچه” نوبت به اجرای “جاده می‌رقصد” رسید که باز هم با استقبال تماشاگران روبه‌رو شد، اما اوج هیجان جمعیت زمانی بود که اولین نتهای آهنگ “باران تویی” به صدا درآمد. گروه چارتار که مدت‌ها پیش از آغاز فعالیت رسمی خود با انتشار اینترنتی چند قطعه توانستند محبوبیت زیادی به دست آورند همچنان با همان قطعات شناخته می‌شوند و اجرای آن‌ها تماشاگران را به شوق می‌آورد.

باران تویی در حالی اجرا شد که در بیشتر لحظات اجرا، خواننده از پشت میکروفن کنار رفته بود و آواز خود را همراه با جمعیت حاضر در سالن می‌خواند. این اتفاق در زمان اجرای قطعه ” مرا به خاطرت نگه‌دار” هم رخ داد و اشتیاق و هیجان جمعیت از اجرای دوباره قطعات اولیه چارتار به بالاترین حد خود رسید.

قطعه “خوشا به من” فقط با همراهی یک گیتار آکوستیک اجرا شد و در پایان با اجرای دوباره قطعه مرا به خاطرت نگه‌دار کنسرت گروه چارتار پس از دو ساعت اجرای بی وقفه به پایان رسید.

در این برنامه علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد همین‌طور مهمانانی مانند حمید سوریان، سجاد افشاریان، امید نعمتی و رضا داوود نژاد حضور داشتند.

 

 

منبع: موسیقی پارس