اخبار داغ :

خریدن تیتراژ نوعی سرمایه‌گذاری در صنعت موسیقی است!

موسیقی پارس: احسان افشارپور خواننده جوان و خوش صدای موسیقی پاپ مدتی است تنها با انتشار یک قطعه توانسته توجه بسیاری از اهالی موسیقی را به خود جلب کند.

همکاری با میلاد ترابی در قطعه اول و همچنین همکاری با بسیاری از چهره های سرشناس حوزه موسیقی و ترانه برای آینده ای نزدیک، نشان از مدون بودن برنامه این خواننده خوش صدا دارد. وی که به زودی تیتراژ برنامه ای تلویزیونی از شبکه 3 را خواهد خواند در مصاحبه ای مفصل پاسخگوی بسیاری از سوالات ما بود که در ادامه می خوانید:

 

به نظرم برای شروع گفتگو از هدفت صحبت کنیم و اینکه چه چیزی تو را مجاب کرد به سمت موسیقی بیایی؟

در ابتدا و از زمان کودکی خود قضیه خوانندگی را مانند بسیاری دیگر دوست داشتم. شهرت و محبوبیت را هم در کنار این موضوع بسیار می پسندیدم و قطعاً هیچ زمانی آن را پنهان نخواهم کرد.

شهرت و محبوبیت دو مقوله جدا از هم هستند و نمی‌شود گفت هر لازم و ملزوم هم هستند. بیشتر به سمت کدام یک سوق داری؟

شهرت می تواند خوب یا بد باشد و از طریق های مختلف به دست بیاید. شهرت را در زمانی دوست دارم که همراه با محبوبیت بین مردم باشد و در غیر این صورت به شهرت رسیدن کار زیاد سختی نیست.

هدف بسیار بزرگ و البته سختی را انتخاب کردی. به نظرت چه زمانی به این هدف می‌رسی؟

رسیدن به این هدف که خیلی سخت است و زمان خاصی نمی توانم برایش در نظر بگیرم. اما با انتخاب یک تیم حرفه ای و کاربلد تلاش داشتم تا در ابتدای کار، بی تجربه بودنم دافعه نداشته باشد و باعث کج رفتن راهم نشود.

بر اساس برخی آمار غیر رسمی طی سال های اخیر بیش از 10 هزار خواننده فعالیت کرده اند. به عنوان کسی که در ابتدای فعالیتت هستی فکر می کنی چرا از بین این افراد تعداد کمی موفق شده اند؟

همه آن خواننده ها قطعاً با حرفه ای ها کار نکرده اند. البته در این بین برخی نیز با افراد سرشناس کار کرده اند اما چون ایده ای پشت آن نبوده دیده نمی شوند. برای مثال باید یک صدای جدید یا یک تنظیم خیلی خوب ارائه بدهی، به طور کلی کمی خلاقیت هم داشتی باشی. یا حتی طی یک بازه زمانی چندین قطعه با میانگین نمره بالا از نظر کارشناس ها و مردم ارائه بدهی تا ناخودآگاه مورد استقبال قرار بگیرد. البته که به این فاکتورها شانس هم باید اضافه کنیم.

اما من مثال نقض برای این صحبت های شما دارم. می توانم مثال بزنم کسانی که صدای خوب و متفاوت داشتند و نتوانستند پیشرفت کنند.

یک موضوعی در موفقیت در موسیقی اصلا قابل انکار نیست آن هم داشتن روابط است. برای موفق شدن علاوه بر موسیقی و روابط خوب، در بسیاری موارد مادیات هم خیلی مهم و تاثیرگذار است.

به موضوع مادیات خواهیم پرداخت ولی پیش از آن قضیه شانس را کمی واضح تر بیان کنیم. من در کل نمی توانم این قضیه شانس را درک کنم.

چندی پیش در استودیویی با یکی از دوستان خواننده و آهنگساز معروف صحبت می کردم، در ارتباط با چند نفر که کنسرت می گذارند. نظر من این بود که یکی از خواننده های فعلی اصلا صدای خوبی برای کنسرت ندارد ولی کارهایش مورد استقبال قرار می گیرد. او نظرش بود که او علاوه بر بسیاری از شرایط از شانس خوبی هم برخوردار بوده است. وقتی بیشتر که توضیح داد من هم متقاعد شدم. به عنوان مثال خواننده ای گمنام قطعه ای با عنوان «شادمهر» یا «محسن یگانه» منتشر می کند و به خاطر اسم این افراد آن قطعه شنیده می شود. خب این جز شانس است؟

به نظر من این هم شانس نیست، یک سری اتفاقات برنامه ریزی شده است که باید در یک زمان مناسب رخ دهد.

یک خواننده ای اولین قطعه اش را با نام شادمهر منتشر کرد و بسیاری هم شنیدند و اصلاً آن خواننده به یک ستاره موسیقی تبدیل شد. این از نظر من یک شانس است که ممکن بود برای شخصی دیگر رخ ندهد. بسیاری بودند و هستند که با استفاده از همین اتفاق قطعاتی منتشر کردند ولی اصلاً کارشان شنیده نشد.

قطعاً در این رابطه خیلی بیشتر می شود صحبت کرد ولی باز هم معتقد این ها یک سری اتفاقات برنامه ریزی شده اند. از این موضوع که بگذریم می رسیم به فعالیت های شما. خود شما چگونه می خواهی به موفقیت برسی و کاری کنی که مردم از میان این تعداد خواننده انتخابت کنند؟

من قدم اول راحرفه ای برداشتم. ابتدا از طریق هادی قندی که دوست دوران نوجوانی ام است، با میلاد ترابی آشنا شدم و سعی کردم اولین قدم در حوزه موسیقی را با عوامل حرفه ای بردارم. در همین رابطه با هنرمندان و دوستان خوبی مثل شهاب رمضان، بابک مافی، امین رستمی و علیرضا طلیسچی آشنا شدم که مسیر هنری من را شکل می دهند. حتی فقط به انتخاب عوامل حرفه ای بسنده نکردم و کارهای موفق ماه های اخیر را بررسی کردیم تا از فاکتورهای آن ها نیز استفاده کنیم.

چقدر سعی می کنی در راهت انعطاف پذیر باشی در ارتباط با ذائقه موسیقایی مردم؟ چقدر از سلیقه مردم طبعیت می کنی؟

بیشتر دوست دارم احساسات خودم را به موسیقی تبدیل کنم. یه بخش ذائقه مردم برایم مهم است ولی در درجه اول تلاش می کنم حس خودم را بخوانم و کمی هم از سلیقه مخاطب الهام بگیرم. چرا که هیچ کدام از این دو مستقل از هم جواب نمی دهد و به نوعی مکمل هم هستند.

پس منکر تقلید هستی؟

نمی توان منکر تقلید در موسیقی شد. چه بسا خواننده هایی که در ابتدا با تقلید کارشان را شروع کردند و الآن خودشان مقلد دارند. اینکه شما خلاقیت داشته باشی خیلی مهم است. مردم خواننده های تکراری را پس می زنند، شما اگر تقلید هم می کنی باید در برخی موارد خلاقیت داشته باشی تا به موفقیت برسی.

بر می گردیم به اوایل گفتگو. یک قطعه منتشر کردی و با همین یک قطعه در برنامه های تلویزیونی حضور پیدا می کنی و به زودی هم که تیتراژی در شبکه 3می خوانی. این ها با همان ارتباطات که گفتی انجام می شود؟

بعد از اولین قطعه ام که با همکاری میلاد ترابی منتشر شد، به پیشنهاد هادی قناد میهمان برنامه «خوشا شیراز» شدم. آنقدر این اتفاق بدون پیش زمینه افتاد که من مجبور شدم یکی از قطعات ماکت‌ام را هم بخوانم. بعد از آن با مجری معروف شبکه 3 آشنا شدم و این آشنایی به خواندن تیتراژ برنامه ای از شبکه 3 ختم شد. برنامه ای که از 10 اسفندماه حدود زمان 5 عصر روی آنتن شبکه 3 خواهد رفت که در روزهای آتی بیشتر در ارتباط با آن صحبت می کنم.

پس مافیای تیتراژ واقعیت دارد، حالا به صورت روابط دوستانه یا حتی غیر دوستانه.

اگر آن مجری صدای من را در حد برنامه نمی دانست قطعاً از من برای این تیتراژ استفاده نمی کرد. رفاقت و دوستی تا یک حدودی مشخص است ولی اگر قرار باشد به کسی آسیب برسد آن شخص قطعاً قبول نمی کند. اما باز هم من دیگر اتفاقات در حوزه تیتراژ را نمی توانم منکر شوم. پیشنهادهای 30-40 میلیونی از طرف خواننده برای خواندن تیتراژ یک سریال می شود که مانند خواننده اسپانسر است. اگر به خوانندگی به عنوان صنعت نگاه کنیم، این تیتراژ و دیگر اتفاقات هم به نوعی سرمایه گذاری است. البته همه چیز که پول نیست، خواننده ای می آید صدها میلیون هزینه می کند، کنسرت برگزار می کند و تیتراژ می خواند ولی هیچکس حتی یک موسیقی اش را هم از حفظ نیست. خلاف این موضوع نیز صادق است، بعضی وقت ها یک خواننده باهوش و با استعداد از روابطش استفاده می کند و موفق هم می شود.

سال 95 چه برنامه ای داری؟

قطعات بسیاری را برای سال 95 آماده کرده ایم. با یک تیم حرفه ای برنامه ریزی کرده ایم و سعی می کنیم با انتشار به موقع قطعات به اهدافمان برسیم. قطعاً در پایان سال با آنالیز اتفاقات تصمیم های جدی تری خواهیم گرفت.

 

 

 

منبع: اختصاصی موسیقی پارس