اخبار داغ :

از علاقه بازیکن استقلال به خوانندگی تا تعریف برانکو از کنسرت های ایرانی

پرسپولیس

موسیقی پارس: «محسن کریمی» بازیکن تیم فوتبال استقلال تهران و برانکو ایوانکوویچ سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس در مصاحبه هایی جداگانه با خبرگزاری مهر، در رابطه با موسیقی صحبت هایی کرده اند که بخشی از صحبت های این دو چهره ورزشی را می توانید در ادامه بخوانید.

_بخشی از مصاحبه محسن کریمی بازیکن تیم استقلال:

*می دانید که رضا عنایتی هم در تیم فوتبال استقلال صدای خوبی داشت و از آن برای تولید چند قطعه موسیقایی استفاده کرد ، شما که به قول خودت استعداد خوبی در این زمینه دارید، نمی‌خواهید خوانندگی را تجربه کنید؟

– اغلب افراد می‌دانند که صدای من خوب است ولی خجالت می‌کشم قطعه‌ موسیقایی را بخوانم. بنابراین با خود می‌گویم بهتر است در خلوت خودم قطعه ای را بخوانم. در مواقعی هم ممکن است با یکی، دو نفر از جمع دوستان که صمیمی هستیم، قطعه‌ای را بخوانیم. البته از اینکه به من اتهام این مسئله را بزنند که به دلیل مشهور بودم به سراغ خوانندگی می روم ترس و واهمه‌ای ندارم. من فقط  اعتماد به نفس خوانندگی در جمع افراد را ندارم ولی در خلوت برای خودم قطعاتی را می‌خوانم و این مسئله ارتباطی به شهرت بنده ندارد.

*چرا با یک آهنگساز برای فعالیت در زمینه خوانندگی ولو یک تک‌آهنگ صحبت نمی‌کنید؟

– در این فکر هستم، ولی چون در حال حاضر در جو و شرایطی قرار دارم که باید به مقوله فوتبال بپردازم نمی توانم به موضوع دیگری بپردازم. من در این مدت آسیب زیادی دیده‌ام و هم اکنون  برای بهبود این وضعیت شبانه‌روز کار می‌کنم. سعی من بر این است که بتوانم به نقطه مشترکی برسم تا از بابت فوتبال ذهنم خلاص شود و بعد بتوانم به مقوله خوانندگی که به آن علاقه‌ی زیادی دارم، بپردازم. به خوانندگی زیاد فکر می‌کنم و دوست دارم به کنسرت بروم، ولی فکر می‌کنم هنوز فرصت چنین اقدامی نشده است.

*آیا تاکنون به تماشای کنسرت رفته‌اید؟

– خیر با اینکه به کنسرت دعوت هم شده‌ام، اما تابه حال به هیچ کنسرتی نرفته‌ام. من علاقه فراوانی به موسیقی دارم ولی چون می‌خواهم در این زمینه رو به جلو پیشرفت کنم، هنوز زمان آن نرسیده است، چرا که رشته‌ ورزشی و فعالیت من، در زمینه‌ فوتبال است. اگر در کنار راهی که در آن قرار دارم، شرایط مناسبی فراهم بود، به حرفه‌ خوانندگی نیز می‌پردازم.

* اینکه می گویند حضور موسیقی یکی از ارکان آرامش روحی ورزشکاران  تمامی رشته ها قبل از آغاز موسیقی است، تا چه حدی به واقعیت نزدیک است؟

– من زمانی که در کنار دیگر بازیکنان هستم، خوشحالم و احساس راحتی می‌کنم، ولی قبل از بازی چیزی که بتوان روی آن تمرکز کرد، موسیقی است؛ چون آرامش‌بخش است. به هر حال یکسری فوتبالیست‌ها به موسیقی گوش می‌دهند و بر این باورند که قبل از انجام بازی، به آنها انرژی و آرامش می‌دهد. ممکن است عده‌ای قبل از انجام بازی، مداحی و قرآن گوش بدهند و شاید بعد از بازی، چیز دیگری به بازیکنان آرامش بدهد. عده‌ای از بازیکنان هم هستند که قبل از شروع بازی به فایل های صوتی که در آن مفاهیم روانشناسانه وجود دارد، توجه دارند. در مجموع  هر بازیکنی به نحوی برای خودش استدلالی دارد ولی بنده به شخصه قبل از بازی فوتبال با موسیقی آرام می‌شوم.

 

اولین کنسرتی که دوست دارید صرف‌نظر از استقلال و پرسپولیسی بودن، بروید، کنسرت کدام خواننده است؟

– آنقدر خوانندگان ایرانی خوب و هنرمند هستند که نمی‌توان کسی را انتخاب کرد اما دو تا سه نفر هنرمند مانند آقای محمد علیزاده، محسن یگانه هستند که دوست دارم به کنسرت آنها بروم ولی همه خوانندگان را در یک سطح دوست دارم، چرا که هر کسی به یک سبک می‌خواند و به نظرم هیجان‌انگیز است.

 

_بخشی از مصاحبه برانکو در خصوص موسیقی:

*ای کاش حالا که فرصت سینما رفتن و تماشای تئاتر ندارید از کنسرت های موسیقی که چندان نیازمند درک زبان نیست، دیدن می کردید.

– اتفاقا تاکنون به تماشای چند کنسرت رفته ام و آن برنامه ای که به طور خاص در ذهنم مانده است کنسرت «ناگفته‌ها» آقای شهرام ناظری به همراه پسرش (حافظ) بود. واقعاً برایم لذت‌بخش بود که یک جوان به همراه پدرش، فرهنگ و سنت قدیمی ایران را حفظ می‌کند و اشعاری را می‌خواند که قدمتی بیش از ۵۰۰ سال دارد. من واقعا لذت بردم از اینکه تلاش می‌شود این فرهنگ حفظ شود چون کار ساده‌ای نیست، به ویژه از آقای حافظ ناظری هم خوشم آمد که به عنوان یک جوان در کنار پدرش کنسرت بسیار خوبی را برای مخاطبان اجرا کردند. به هر حال معمول نیست که جوان‌هایی با این سن و سال این سبک موسیقی را با چنین شوقی دنبال کنند.

من در کنسرت گروه «چارتار» با موسیقی مورد پسند جوانان نیز حضور داشته ام. آنها موسیقی بسیار عالی ای داشتند که به موسیقی کرواسی شباهت داشت. من از اینکه جوانانی که به تماشای کنسرت آمدند آهنگ‌ها را بلد بودند و می‌خواندند، خوشحال و مسرور شدم. کنسرت آنها به بهترین نحو برنامه‌ریزی شده بود که در سطح کنسرت‌های جهانی بود.

به طور کلی یکی از مشخصه‌های ایرانی‌ها این است که مردم موزیکالی هستند. خوشحال هستم و افتخار می‌کنم که با فرهنگ و هنر ایران نیز آشنا می شوم چون من به ایران آمدم تا در کنار کارم با فرهنگ، آداب و سنن ایرانی‌ها آشنا شوم نه اینکه فقط به آمدن سر تمرین، مسابقه، خانه و هتل بسنده کنم.