اخبار داغ :

اپرای حلاج با اجرای «همای» در سعدآباد برگزار شد

پرواز همای

موسیقی پارس: اپرای بزرگ حلاج، به کارگردانی و اجرای پرواز همای و با همراهی گروه «مستان»، در ایوان عطار سعد آباد از روز ۱۵ مرداد ماه روی صحنه رفت.

وی پس از پروژه های موفق «موسی و شعبان» و «عشق و عقل»، با تجربه و پختگی بسیار بیشتری اقدام به روایت متفاوتی از حلاج بن منصور، عارف و مبارز سده ی سوم هجری پرداخت. او در این برنامه، ترکیبی از اشعار خود، مولانا، عطار نیشابورى و حافظ را با هنرنمایی گروه بزرگی از بازیگران و سماع گران اجرا کرد.

از نکات قابل توجه در این برنامه، برخلاف بسیاری از کنسرت_نمایش هایی که تا کنون اجرا شده است، ایفای نقش خودِ خواننده در نمایش، آن هم به عنوان نقش اصلی بود که خوانش یکنواخت و صحیح او، با توجه به حرکات تند نمایشی که برای آن نقش تعریف شده بود، نشان از تسلط و قدرت وی در امر خوانندگی داشت.

از نقاط قوت اپرای بزرگ حلاج، می توان به وجود یک راوی موثر و فعال اشاره کرد که در حکم یک پیش در آمد برای قطعه های بعد از خود، ظاهر می شد. روایت گری، با نمایش نامه ای جذاب و زیبا که در اکثر مواقع با همزاد پنداری و تشویق حضار همراه بود.

همچنین قیمت بسیار پایین  بلیط ها، با توجه به حجم وسیع پروژه و تعداد بالای بازیگران، نوازندگان و… باعث می شود گواهی باشد بر مردمی بودن این اجرا که موجب شد، در چند نوبت تمدید شود و از 15 مرداد پذیرای علاقه مندان خود باشد.

از دیگر نکات قابل توجه این اجرا می توان به صحنه آرایی زیبا، طراحی لباس هایی متناسب با فضای نمایش، موسیقی دلنواز و کاملا زنده از گروه «مستان»، ظرفیت استاندارد محیط و چینش مناسب جایگاه مخاطبین اشاره کرد.

در این بین، بزرگترین ضعفی که شاید کمی حال خوبِ بعد از اجرا را مکدر می کرد، وجود صفی طویل و انتظاری طولانی مدت برای رفت و آمد به سمت خروجی کاخ سعد آباد بود؛ اما از نظر نویسنده، این اجرا را شاید بتوان موفق ترین اپرای ایرانی در چند دهه ی گذشته دانست.

در آخر می توانید گزارش تصویری این کنسرت را از نگاه شهریار خزایی مشاهده فرمایید: