اخبار داغ :

جزئیاتی از نحوه برگزاری پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان

دو عضو هیات داوران بخش موسیقی نواحی پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران از امتیازات برگزاری این رویداد موسیقایی در حمایت از موسیقی اقوام ایران سخن گفتند.

 صحبت های روابط عمومی جشنواره

به نقل از روابط عمومی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، محمد ذوالنوری داور موسیقی کرمانشاه و. فضل الله دهقان داور موسیقی مازندران از امتیازات برگزاری این رویداد موسیقایی در و گسترش و حمایت از موسیقی اقوام ایران سخن گفتند.

محمد ذوالنوری داور بخش نواحی جشنواره پانزدهم موسیقی جوان در شاخه موسیقی کرمانشاه اظهار کرد: من معتقدم جشنواره ایجاد کننده یک جریان مهم و موثر است چرا که به واسطه برگزاری این رویداد مهم موسیقایی جوانان و نوجوانان با انگیزه سعی در یادگیری موسیقی منطقه خود دارند و حس رقابتی خوب و سازنده بین آنها ایجاد شده است. البته گاهی احساس می‌کنم شاید با پذیرفته نشدن برخی از آنها، سرخورده شوند اما می بی نم برعکس تلاششان بیشتر می‌شود و بعضاً دیده می‌شود که پیشرفت بسیار خوبی در موسیقی داشته‌اند.

حمایت ویژه از برگزیدگان

وی با اشاره به حمایت برگزیدگان جشنواره موسیقی جوان افزود: در حال حاضر هدف همه بچه‌ها فقط جشنواره شده.  اما به نظرم بایستی بعد از جشنواره نیز رها نشوند و استادان با این نوازندگان و خوانندگان کار کنند .  آنها را در مسیر اصلی هدایت کنند. چون این جوانان سرمایه‌هایی هستند که در آینده باید به آنها دل خوش کنیم و بدانیم اینها کسانی هستند که می‌توانند سکان موسیقی را حفظ کنند.

صحبت داور بخش بومی محلی

داور بخش موسیقی نواحی در شاخه موسیقی کرمانشاه در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به ملاک‌های داوری در زمینه تنبور گفت: یکی از مواردی که خیلی برایم اهمیت دارد نوع نگاه شرکت‌کنندگان به حضور در جشنواره است اینکه آیا این کسی که در جشنواره شرکت کرده است هدفش تفننی است.

یا هدفمند چرا که بسیاری کارشان خوب است اما هر چقدر هم مقام بیاورند، موسیقی نواحی برایشان دغدغه نیست اما برخی دیگر آینده کاریشان و نوع هدفشان بسیار ارزشمند است. دیگر فاکتور من در داوری، تسلط و اشراف بر رپرتوار موسیقی بومی است و این دو مورد در کنار اجرای خوب بسیار با اهمیت است.

این جوان‌های هنرمند را به حال خود رها نکنید

فضل الله دهقان داور بخش موسیقی نواحی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان . به حضور استادان برجسته موسیقی کشور در این جشنواره اشاره کرد .  گفت: حمایت و حضور استادان برجسته موسیقی کشور در جشنواره به آن رونق و اعتبار بخشیده.  البته دانش، توانایی و تلاش‌های خستگی ناپذیر برگزارکنندگان هم بستر مناسبی را برای حضور هنرمندان نوجوان و جوان در یک رقابت سالم فراهم آورده و موجب شده تا تعداد شرکت‌کنندگان در جشنواره، هر سال افزایش پیدا کند.

ادامه گزارش

دهقان که داور موسیقی نواحی در شاخه موسیقی مازندران است در ادامه گفت:: همین‌که هنرمندان نوجوان و جوان برای شرکت در جشنواره موسیقی جوان، ماه‌ها زمان می‌گذارند و نغمات و قطعات موسیقی قوم و منطقه خود را تمرین و تکرار می‌کنند. در واقع به حفظ و گسترش موسیقی محلی کمک کرده‌اند. علاوه بر این برگزاری جشنواره‌های این‌چنین سبب می‌شود تا نوجوان‌ها و جوان‌ها با سازهای مختلف بومی چون للوا، غرنه، دوتار نقاره، سرنا و قیچک آشنا شوند.

نوزازنده های سنتی

این نوازنده کمانچه به ضرورت تداوم جشنواره موسیقی جوان اشاره کرد و بیان داشت. مسئولان فرهنگی مملکتی باید تلاش کنند تا تاثیر جشنواره‌ها مقطعی نباشد و تداوم پیدا کند.

به عبارتی نباید نوجوانان و جوانان ما بعد از جشنواره به حال خود رها شوند. بلکه بهتر است یک سری جلسات کارشناسی با استادان برجسته موسیقی برگزار و اقدامی عملی برای این موضوع در نظر گرفته شود. تا بلایی که سر جشنواره موسیقی البرزنشینان یعنی «لیلم» آمد.بار دیگر تکرار نشود.

صحبت های داور های جشنواره

داور بخش موسیقی نواحی جشنواره موسیقی جوان، تداوم جشنواره‌ها را مستلزم صرف هزینه دانست و افزود: طبیعی است که تداوم جشنواره‌ها، نیازمند صرف هزینه است. بنابراین چاره‌ای جز حمایت سازمان‌ها و نهادهای دولتی، حتی بخش خصوصی از موسیقی، به‌ویژه موسیقی نواحی وجود ندارد.

دهقان با اشاره به نقش مهم صدا و سیما در روند برگزاری جشنواره موسیقی جوان اظهار کرد.تعداد مخاطبان جشنواره‌های موسیقی. قابل مقایسه با شمار مردمی که در سراسر ایران به رادیو گوش می‌کنند یا بیننده برنامه‌های تلویزیونی هستند نیست به همین‌خاطر خوب است .

صدا و سیما از موسیقی محلی حمایت کند و به جای پنهان کردن ساز پشت گلدان. نوجوان و جوان امروز را با سازهای بومی و موسیقی ارزشمند خودش آشنا کند.